بازدهی بازارها در هفته دوم مرداد ۱۴۰۱/ کدام بازار بیشترین بازدهی منفی را داشت؟

بازدهی بازارها در هفته دوم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دو بازار مالی افت را تجربه کرده‌اند. طلا کمترین و بورس بیشترین بازدهی منفی را داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بازدهی بازارها در هفته دوم مرداد، نشان می‌دهد که دو بازار افت و یکی از آنها رشد را تجربه کردند. بازدهی یک بازار نیز صفر بود.

قیمت دلار
قیمت دلار در هفته دوم مرداد، ۰،۴۴ درصد رشد داشت. این تنها بازدهی مثبت در میان بازارها بود. این بازار هفته گذشته، ۰،۱۷ درصد افت کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۱۳ مرداد، نرخ فروش دلار را ۲۷۹۱۹ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۶ مرداد، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷۷۹۸ تومان را نشان می‌داد.

نوسانات قیمت دلار
قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ملی، این هفته نوساناتی داشتند و گاهی معکوس یکدیگر حرکت می‌کنند. ارقام اعلامی در بعضی کانال‌های تلگرامی از بازار آزاد نشان می‌داد که ارز آمریکایی در روزهای ابتدایی هفته به کانال ۳۲ هزار تومان نزدیک شد اما پس از آن تحت تاثیر اخبار مذاکرات، روند کاهشی به خود گرفت و این بار به کانال ۳۰ هزار تومان نزدیک شد. دلار هفته را با روند افزایشی و در محدوده ۳۱۲۰۰ تومان به پایان رساند. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

در این میان به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد نزدیک کردن قیمت دلار صرافی ملی به بازار را دارد.
قیمت طلا
اما بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به ۱۴ مرداد ۱۴۰۱، با ۰،۱۲ درصد افت همراه بود. طلا هفته گذشته با ۰،۹۴ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را در میان بازارهای مالی تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۶۹ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۶ مرداد، یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۷۸۵ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه
خریداران بازار سکه در هفته جاری نیز نه سودی کردند نه زیانی و بازدهی این بازار صفر بود.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۱۳ مرداد، همانند پنجشنبه گذشته، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شد.

البته بر اساس داده‌های برخی منابع دیگر، بازار طلا و سکه نیز در هفته جاری، نوساناتی را تجربه کردند. قیمت طلا در ابتدای هفته در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قرار داشت اما در ادامه روند کاهشی به خود گرفت. به گونه‌ای که به محدوده به یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان نیز رسید. طلا هفته را افزایشی به پایان رساند.

قیمت سکه نیز نوسانی بود. البته اتحادیه طلا و جواهر تهران، در طول هفته قیمت سکه امامی را ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی را ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد. اما در دیگر منابع، نوساناتی در قیمت سکه دیده می‌شد. به گونه‌ای که به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز سکه طرح جدید در طول هفته به طور موقت به کانال ۱۵ میلیون تومانی نیز رسید اما بیشتر در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نوسان داشت. قیمت سکه طرح قدیم نیز در محدوده ۱۴ میلیون و ۱۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بود. هر دو طرح سکه، هفته را افزایشی به پایان رساندند.

قیمت اونس نیز در مجموع هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت و افزایشی نیز به پایان رسید.
بورس
اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته دوم مرداد، شاخص کل بورس مانند هفته‌های گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته جاری را در سطح یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۳۶۰ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۵ مرداد، به یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۱۲ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۰،۴۴ درصدی شاخص کل است که همچون هفته گذشته، بیشترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. البته بازار سرمایه، هفته را سبزپوش به پایان رساند. بورس در هفته گذشته نیز با افت ۱٫۹۱ درصدی شاخص کل همراه شد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: یکی از مهمترین اتفاقات هفته گذشته در بورس ورود بعضی از محصولات خودرویی‌ها به بورس کالا بود. اتفاقی که برای خودروسازان مثبت و خوب است و از سوی دیگر، کلیت اقتصاد کشور را به سمت شفاف‌سازی و حذف رانت‌ها می‌برد. این خبر تا حدود زیادی فشار فروش را در بازار گرفت.

علیرضا محمدی، کارشناس بازار سرمایه نیز در تحلیل هفتگی بورس به تجارت‌نیوز گفت: بورس برای هفتمین هفته متوالی در روندی نزولی به سر برد. اما پس از ریزش ۱۷ هزار واحدی نماگر اصلی بازار در ابتدای دومین هفته مرداد ماه، شاهد بهبود روند معاملاتی در روزهای پایانی بودیم. شاخص کل سطح مهم و حمایتی یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد را از است داده است. اما به نظر می‌رسد در صورت تداوم شرایط فعلی و افزایش ارزش معاملات؛ بتوانیم شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار سهام باشیم.

 در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز قیمت دلار افزایشی بود. به نظر می‌رسد بعد از ریزش دیروز قیمت دلار، امروز کمی از جو خوشبینی کاسته شده بود و افزایشی‌های بازار توانستند کمی روند را برگردانند. از سوی دیگر، این روزها تنش‌ها میان چین و آمریکا نیز قیمت اونس را افزایشی کرده است. امروز طلا و سکه در بازار داحلی، تحت تاثیر قیمت دلار و طلای جهانی گران شدند.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. با سفر نمایندگان، ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا به وین، دور جدیدی از گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم برای احیای برجام به زودی آغاز می‌شود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین، گفت با وجود این که در این مرحله، تلاش‌ها برای احیای برجام پایین است، این کشور آماده نهایی کردن یک توافق در مذاکرات است (ایسنا).

همچنین، میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد که نباید از هیچ تلاشی برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز و توافق نهایی دریغ کرد. به گفته او، طرفین به خط پایان نزدیک هستند و او امیدوار است که این نشست، دور پایانی مذاکرات برجام باشد (ایرنا).
حسن نیت در مذاکره
در این میان، وال استریت ژورنال مدعی شد که ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته، اما خواستار تضمین های قوی‌تر از امریکا شده است. البته یک منبع آگاه در گفتگو با رسانه‌های داخلی این خبر را تکذیب کرده است.

تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز گفت: ایران با حسن نیت مشغول مذاکره با طرف‌های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مسئولانه رفتار نموده و با صبر راهبردی و مقاومت حداکثری خود توانست این توافق را حفظ کند. وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد و اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.

تضمین جدید آمریکا؟
در این میان، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریباً کامل شده اما زمان برای تهران جهت پذیرش توافق در حال سپری شدن است.

البته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده است: در دور جدید مذاکرات، آمریکا حاضر شده تضمین بدهد که در آینده از برجام خارج نمی‌شود. درخواست تهران برای حذف نام سپاه از فهرست تروریستی از مذاکرات خارج شده و در آینده پس از توافق به آن رسیدگی خواهد شد (فارس).
افزایش قیمت جهانی طلا
از سوی دیگر، بازار طلا و سکه نیز امروز افزایشی بودند. علاوه بر روند صعودی قیمت دلار، تنش‌ها در شرق آسیا نیز نرخ اونس را افزایشی کرده است.

چین در بخشی از رزمایش نظامی خود، موشک‌هایی را به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است. خبرگزاری فرانسه نوشت ارتش چین موشک‌هایی به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است که بخشی از رزمایش نظامی چین بوده است (فارس).

همچنین نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان در حال حرکت به سمت آب‌های جنوب شرقی تایوان است (عصر ایران).

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی گفته بود: در صورت احیای برجام، بازارهای مالی موقتا کاهشی می‌شوند اما در صورت شکست مذاکرات، احتمالا فنر قیمتی آنها شکسته خواهد شد. به اعتقاد او، آینده بازارهای مالی به اخبار برجامی و تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی بستگی دارد که دومی سیگنال صعودی را ارسال می‌کند.

البته برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز گفته بود که به نظر نمی‌رسد تحریم‌های جدید آمریکا در کوتاه‌مدت تاثیری داشته باشد. در یک ماه آینده روند بازار ارز کشور به همین صورت ادامه دارد اما تحریم گلوگاه‌های صادراتی کشور می‌تواند در درازمدت بر دلار اثر بگذارد.

همچنین نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد این تحریم‌ها تاثیری در روند بازار کشور در آینده داشته باشد. عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه، افزایش اونس جهانی و میزان تقاضا در بازار است. اونس جهانی در چند روز گذشته حدود ۵۰ دلار افزایش پیدا کرد. همچنین، به دلیل فرارسیدن ماه محرم، میزان تقاضا در بازار داخلی کاهش یافته است. با توجه به ورود به ایام محرم و کاهش تقاضا در بازار و همچنین، کاهش قیمت‌ها در هفته‌های گذشته، به نظر می‌رسد روند کاهشی بین یک تا دو درصد ادامه داشته باشد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و  سکه اثرگذار هستند.

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 31342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha