یک کارآفرین ایرانی سفیر آمریکا در جمهوری چک می شود + سوابق

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به مجلس سنا، یک شهروند ایرانی تبار به نام بیژن ثابت را به عنوان سفیر ایالات متحده در جمهوری چک معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بیژن ثابت که از بنیانگذاران شرکت سرمایه‌گذاری اسپارک کپیتال است، تا پیش از سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیر ارشد در شرکت‌های فناوری در سیلیکون ولی، کالیفرنیا و ماساچوست فعالیت می‌کرده است.

جو بایدن در نامه خود به سنا خاطرنشان کرد که ثابت در دوران تجربه خود به کارآفرینان فناوری در آمریکا کمک کرده است توانایی‌های بالقوه خود را مورد استفاده قرار داده و شرکت‌های بزرگی در سراسر جهان ایجاد کنند.

ثابت در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «بسیار مفتخر و سپاسگزار هستم که رئیس جمهور بایدن من را به عنوان سفیر ایالات متحده در جمهوری چک معرفی کرده است.»

زندگینامه بیژن ثابت

بیژن ثابت سرمایه دار ایرانی ساکن بوستون آمریکا طراح و سرمایه گذار اصلی گوشی‌های پیشرفته تلفن همراه شرکت گوگل است.گوشی پیشرفته تلفن همراه شرکت گوگل به موفقیت خوبی دست یافت و در عرض کمتر از یک ماه بیش از ۲میلیون عدد از آن پیش فروش شد و رقیب جدی برای آیفون اپل محسوب شد . ثابت یکی از شرکای عمده شرکت سرمایه گذاری اسپارک است که در شهر بوستون در ایالت تگزاس ایلات متحده واقع است . سرمایه در گردش اسپارک بالغ بر ۶۲۰ میلیون دلار است و کار اصلی بیژن ثابت سرمایه گذاری در شرکتهای تازه تاسیس اما خوش آتیه در زمینه اینترنت ، رسانه و تکنولوژی است . او تاکنون در سی کمپانی مختلف سرمایه گذاری کرده است . بیژن ثابت پیش از حضور در شرکت اسپارک سوابق مدیریتی عالی در کمپانیهای معروف آمریکایی در حوزه تکنولوژیهای نو داشته است. 

بیژن که متولد ایران است در نیویورک بزرگ شده و مدتی را نیز در سانفرانسیسکو گذراند و هم اکنون در حومه شهر بوستون ساکن است . ثابت از جمله کسانی است که به ستاد انتخاباتی باراک اوباما کمک کرده بود . ثابت اعلام کرد که یکی از دلایل حمایت او از اوباما علاقه او برای بهبود روابط آمریکا با ایران از طریق گفت و گو است.
او از ونچر کپیتالیست‌های موفق حال حاضر امریکاست. او در شرکت سرمایه‌گذاری اسپارک مشغول فعالیت است و رتبه‌ی ۲۵ را در بین ۱۰۰ ونچر کپیتالیست از آن خود کرده است.

او می‌گوید : هر چند وقت یک بار من با اشخاصی ملاقات می‌کنم که بسیار علاقمند به ورود به کسب‌وکار ونچر کپیتال یا همان سرمایه گذاری خطرپذیر هستند و یا می‌خواهند در این کسب و کار بهتر عمل کنند.
وقتی از آن‌ها می‌پرسم که چرا می‌خواهند یک ونچر کپیتالیست شوند معمولاً چیزهایی مثل اشتیاق به تکنولوژی، عشق به استارتاپ‌ها و اینکه آن ها می‌توانند کاشف تحول بزرگ بعدی باشند را می‌شنوم.
به نظر او این حوزه سه بخش ضروری دارد:

۱. یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری
استراتژی‌ها و سبک‌های کاری متفاوتی وجود دارد اما نهایتاً باید زودتر از دیگران روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری کرد؛ قبل از اینکه دیگران همان تفکرات را به اشتراک بگذارند. این فلسفه‌ی سرمایه‌گذاری بیژن است. این مساله اهمیت بسیاری دارد اما کافی نیست. به همین جهت به سراغ بخش بعدی می‌رویم.

۲. شریک خوب برای استارتاپ‌ها

در مراحل اولیه‌ی سرمایه‌گذاری، اغلب استارتاپ‌ها خوب کار نمی‌کنند. بنابراین بیشتر ونچر کپیتال‌ها با پرتفولیویی درگیر هستند که اکثر سرمایه‌گذاری‌هایش با مشکل مواجه است و یا اوضاعشان رو به وخامت می‌رود. ونچر کپیتالیست‌هایی که عضو هیئت مدیره هستند باید در این شرایط سخت، نهایت تلاش خود را برای کمک به شرکت بکنند. این شرایط بسیار تنش‌آفرین و دشوار بوده و نیازمند فعالیت زیاد، درگیر شدن و شکیبایی است. ممکن است نیاز باشد تا با هم‌سرمایه‌گذاران مشکل‌ساز سرو کله بزنید. ممکن است برخی از بنیانگذاران همراهی نکنند. یا مشکل نقدینگی پیش بیاید. یا یک طرح دعوی مطرح شود. یا مشکلات فرهنگی پیش آید. این مسائل به وفور رخ می دهد اما درک کمی نسبت به آن‌ها وجود دارد. هر وقت اوشخصی را ملاقات می‌کند که می‌خواهد یک ونچر کپیتالیست شود زمان کافی صرف صحبت با او در مورد این مسائل می‌کندو می گوید : اگر این بخش برای شما غیرقابل تحمل است بدانید که برای این کسب‌وکار ساخته نشده‌اید.

۳. شریک خوب در داخل شرکت
این بخش بدیهی به نظر می‌رسد اما حیاتی است. یک شریک خوب در داخل شرکت کسی است که به شرکای همکارش کمک می‌کند، در تمامی گفت‌وگوها با صداقت و صراحت رفتار می‌کند، در شرایط دشوار صبور است، پذیرای ایده‌های جدید و مباحثات بوده و قابل احترام است. این شخص به تیم بیش از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهد.
بیژن ثابت از طریق Spark Capital، در سال  (۲۰۰۷) روی تامبلر و در سال  (۲۰۰۸) روی توییتر سرمایه‌گذاری کرد. تامبلر در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) و با مبلغ ۱ میلیارد دلار توسط یاهو خریداری شد و توییتر هم همان سال یک عرضه عمومی موفق را تجربه کرد. ثابت، در توییتر نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد.

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 31341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha