ملی پوش شطرنج،رتبه ۱۶ کنکور تجربی شد/آیا شطرنج به رتبه برتر کنکور کمک کرده است؟

پروا بهزادنظیف بانوی شطرنج باز ایرانی که موفق به کسب رتبه برتر کنکور کارشناسی در رشته تجربی شده است، به اینکه آیا واقعا شطرنج به ذهن او برای کنکور کمک کرده یا نه، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پروا بهزاد نظیف بانوی شطرنج باز ایرانی که موفق به کسب رتبه برتر کنکور سراسری در رشته تجربی شده است، به گفت‌وگو با ایسنا پرداخت و در خصوص تجربیات خود از شرایط سخت کنکور گفت.

این شطرنج باز که عناوین کشوری و آسیایی را در کارنامه خود دارد از راز موفیتش در کنکور پرده برداشت و به این نکته پاسخ داد که آیا واقعا شطرنج به ذهن او کمکی کرده یا خیر؟

در خصوص رشته و رتبه خود بگویید. در روز چند ساعت مطالعه داشتید؟ 

من موفق شدم رتبه ۱۶ منطقه ۲ در رشته تجربی را کسب کنم. باید بگویم که برای کسب این رتبه به طور میانگین روزی ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه داشتم که در برخی روزها این مقدار تا ۱۲ ساعت نیز می‌رسید.

شما شطرنج باز هستید. در خصوص ریتینگ و افتخارات خود در این رشته بگویید.

بله من حدود ۱۰ سال است که شطرنج را به صورت حرفه ای بازی می کنم. ریتینگم در حال حاضر ۲۰۳۵ هست و از نظر درجه بین المللی نفر ۹ ام بانوان ایران هستم. در سال ۲۰۱۹ قهرمان زیر ۱۶ سال دختران آسیا شدم. در سال ۲۰۱۳، ۳ مدال طلا، نقره، برنز آسیا را به ترتیب در سه بخش استاندارد،فوق سریع و سریع کسب کردم.

 همچنین ۳ دوره در مسابقات جهانی شرکت کرده و عناوین پنجم و هفتم را کسب کرده ام. یک طلا، دو نقره و یک برنز قهرمانی نوجوانان کشور، یک طلای مقدماتی بزرگسالان کشور و دو طلا و دو نقره قهرمانی مدارس کشور را در کارنامه‌ام دارم. همچنین پنج بار در مسابقات بین المللی مختلف در جایگاه قهرمانی بانوان قرار گرفتم که آخرین بار در تیر ماه سال جاری دقیقا یک هفته بعد از کنکورم بود.

 آیا رقابت شطرنج آن هم در سطح بالا به درس شما لطمه نمی‌زد؟

حضور در مسابقات متعدد شطرنج گاها باعث می‌شد تا یک ماه به صورت کامل در مدرسه غیبت داشته باشم. قطعا این موضوع کار را برایم سخت می‌کرد اما هنگامی که از مسابقات برمی‌گشتم با تمام توان تلاش می‌کردم تا مباحث را مطالعه کنم و معمولا موفق بودم. این موضوع باعث شد که من به مطالعه بدون معلم عادت داشته باشم و هنگامی که کرونا اتفاق افتاد و تا مدتی زیر ساخت های آموزش آنلاین فراهم نبود، من بدون مشکل مباحث را پیشروی می‌کردم.

چه طور برنامه‌ریزی داشتید تا هم ورزش حرفه‌ای را دنبال کنید و هم درس را در سطح بالایی بخوانید؟

در خصوص برنامه ریزی به یاد دارم که بار ها هنگام بازگشت از مسابقات هنگامی که در مسیر بودم مطالعه را با ویس‌هایی که از قبل ضبط کرده بودم شروع می‌کردم و زمانی را از دست نمی‌دادم. حتی در اردو های تیم ملی نیز در زمان های استراحت بین تمرین‌ها به تست زنی از مباحث درسی ام می‌پرداختم. به نوعی از لحظه لحظه زمانم حداکثر استفاده را می‌کردم. البته ناگفته نماند که در سال کنکور، شطرنج را به حداقل رسانده بودم و در ماه های آخر تنها نتایج قهرمانان کشور را دنبال می‌کردم و تنها به درس خواندن می‌پرداختم. 

 چه رشته‌ای را در تجربی انتخاب خواهید کرد و آیا برای شطرنج هم برنامه دارید؟

به احتمال زیاد رشته پزشکی را انتخاب خواهم کرد. شطرنج را نیز تا حد توان به صورت حرفه‌ای ادامه خواهم داد. این روزها تمریناتم را به صورت جدی دنبال می‌کنم و امیدوارم بتوانم در قهرمانی بانوان بزرگسال امسال به مدال برسم.

 پتانسیل بانوان شطرنج در ایران را چگونه می‌بینید و آیا می‌توان به زودی بانوان ایران را روی سکو های جهانی در این رشته ورزشی دید؟

بله، خانم سارا خادم بارها در سالیان اخیر پرچم ایران را در مسابقات مختلف به اهتزاز در آورده و هر چند در سال اخیر فعالیت او کم شده است اما همچنان از برترین بازیکنان جهان هست. دیگر قهرمانان کشورمان همچون مبینا علی نسب نیز پتانسیل بالایی دارد و کاملا قابل انتظار است که بر روی سکو های جهانی قرار گیرد. در حال حاضر نیز تیم ملی بانوان ایران در حال رقابت در مسابقات المپیاد جهانی شطرنج در کشور هند است که برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بهترین نتیجه برای کشورمان رقم بخورد.

 اگر برنامه ای برای ورزش حرفه ای خود دارید لطفا با خوانندگان ما آن را در میان بگذارید.

تا شروع دانشگاه سخت تمرین خواهم کرد. بالا بردن ریتینگ هدف کلی من است، احتمال می دهم بتوانم به زودی عنوان استادی فیده بانوان را کسب کنم. پس از آن نیز به دنبال کسب عناوین استادی بالاتر تلاش می‌کنم و امیدوارم بتوانم در بازی های آسیایی هانگژو که در سال آینده برگزار می شود همراه تیم ملی ایران باشم.

 آیا در طول خواندن برای کنکور در مسابقات حرفه ای شطرنج شرکت می‌کردید؟

شروع مسیر کنکور من با کرونا همزمان بود، قبل از آمدن کرونا تا حدی برای کنکور تلاش می‌کردم (آن موقع در پایه دهم بودم) اما همچون سالیان قبل، در ماه حداقل یک مسابقه را شرکت می‌کردم. با آمدن کرونا و کنسل شدن مسابقات تصمیم جدی‌ام را برای کنکور گرفتم. در سال یازدهم با وجود مطالعه جدی برای کنکور در مسابقات آنلاین مهم شرکت می‌کردم. در آن سال نایب قهرمان زیر ۱۸ سال دختران کشور و قهرمان دانش آموزان کشور شدم و در مسابقات جهانی دانش آموزان نیز شرکت داشتم. در تابستان سال تحصیلی یازدهم به دوازدهم، نامم در لیست تیم ملی برای حضور در مسابقات مدارس آسیا بود. برایم تصمیم سختی بود اما از آن مسابقات انصراف دادم تا بر کنکور متمرکز شوم. از آن به بعد تا روز کنکورم فقط هر از چندگاهی با دوستانم تفریحی بازی می‌کردیم.

 آیا خانواده با ادامه دادن ورزش حرفه ای شما موافق است؟

خانواده‌ام به طور کامل با ادامه دادن شطرنج موافق است و بزرگترین مشوقان من هستند.

 درخصوص ارتباط ورزش شطرنج با ذهن بگویید. آیا این موضوع به شما در کنکور کمکی کرده است یا خیر؟

شطرنج‌باز بودن باعث شده بود تمرکز قوی ای داشته باشم، همچنین افزایش روحیه جنگندگی، توانایی کنترل استرس، آینده نگری، تصمیم گیری های درست در لحظات حساس همه از مواردی بود که شطرنج در من تقویت کرده بود. همچنین گفته می شود شطرنج محاسبات ذهنی و ریاضی را در نوجوانان تقویت می‌کند. باید بگویم که این مورد راجع به من کاملا صدق می‌کرد.

 در آخر هر صحبتی که فکر می‌کنید لازم است را مطرح کنید.

از خانواده ام تشکر میکنم که همیشه همراه من بودند. از تمامی کسانی که در مسیر کنکور و همچنین شطرنج برای من زحمت کشیدند نیز تشکر میکنم. همراهیشان باعث دلگرمی و پیشرفت من است.

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 31316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha