چالش تایید صلاحیت پیش روی تاج / فیفا چه می گوید؟

مقررات انتخاباتی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با صراحت تاکید دارد، افراد که دارای پرونده‌های قضایی در جریان با طرح اتهام قضایی هستند، دارای شرایط لازم برای حضور در انتخابات نیستند و صلاحیت آنها باید رد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فدراسیون جهانی فوتبال در دستورالعمل بررسی صلاحیت افراد جهت شرکت در انتخابات و در موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست به صراحت تاکید دارد، افرادی که دارای پرونده‌های قضایی در جریان هستند و به طور رسمی متهم شده‌اند یا اقدامات قضایی موقت علیه آنها آغاز شده، دارای شرایط لازم برای تایید صلاحیت و حضور در انتخابات نیستند.

در بند 2 ردیف صلاحیت‌های این دستورالعمل آمده «هنگامی که یک نامزد به طور رسمی متهم شود و یا اقداماتی قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رای نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد نماید...»

این دستورالعمل در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال لازم‌الاجرا بوده و متن کامل آن نیز در سایت فیفا موجود است.

درباره برگزاری انتخابات فدراسیون‌های عضو فیفا نیز این دستورالعمل توصیه به اجرا شده است.

فیفا تاکید می‌کند که این رد صلاحیت دلالت بر داوری در مورد نامزد یا پرونده مربوط به او در برابر دستگاه‌های قضایی یا انضباطی ندارد. این اقدام فیفا به دلیل لزوم حفظ اعتبار و اقتدار این سازمان است، چرا که سران فوتبال علاقه‌ای به فعالیت افرادی که ممکن است در آینده متهم شوند یا به هر دلیلی سابقه خوبی نداشته باشند، ندارد.

فیفا پرونده‌های جریانی را مانع تایید صلاحیت می‌داند/ چالش «تاج»!

متن انگلیسی دستورالعمل انتخاباتی فیفا

متن فارسی اساسنامه فیفا

ترجمه فارسی​​ دستورالعمل انتخاباتی فیفا

در حال حاضر و در انتخابات پیش روی فوتبال ایران نیز روند تایید صلاحیت‌ها برای معرفی نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال و نواب رئیس در جریان است و طی روزهای آینده نتایج نهایی اعلام خواهد شد اما از هم اکنون ابهاماتی درباره برخی نامزدها وجود دارد.

یکی از نامزدهای صندلی ریاست مهدی تاج، رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال است که سال ۹۸ به علت بیماری قلبی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما بعد از این ماجرا، تاج و اعضای هیات رئیسه وقت به علت عقد قرارداد با مارک ویلموتس که علاوه بر غرامت سنگینی که روی دوش فوتبال ایران گذاشته، با شبهات بسیاری هم همراه بود، دارای پرونده قضایی مفتوح فراوان در دستگاه قضایی هستند.

سازمان بازرسی کل کشور از دو سال قبل، این پرونده را مفتوح نگه داشته و در انتظار صدور رای نهایی دادگاه CAS بوده است. پرونده‌ای که همچنان باز است و علاوه بر آن در پرونده‌های دیگری نیز محکومیت‌هایی صورت گرفته و موضوع اتهامی در مرحله رسیدگی در تجدیدنظر است.

با توجه به اینکه فیفا به عنوان نهاد بالادستی فدراسیون فوتبال ایران است و رعایت مقررات آن بر همه کشورها عضو لازم است، به نظر می‌رسد حضور مهدی تاج در انتخابات پیش رو با تضادهای قانونی در فیفا نیز همراه است.

همچنین فیفا در بخش دیگری تصریح می کند که «محکومیت های کیفری و مجازات های انضباطی در مورد جرایم مالی، جزو مواردی در نظر گرفته می شدند که با عملکرد کمیته های فیفا سازگار نبوده و به همین دلیل باعث می شوند که نامزدها رد صلاحیت شوند.»

فیفا پرونده‌های جریانی را مانع تایید صلاحیت می‌داند/ چالش «تاج»!

ترجمه فارسی​​ دستورالعمل انتخاباتی فیفا

۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 31315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha