آماده گرمای شدید هوا باشید/ هشدار درباره اوج گرما در کره زمین

گرمای شدید تقریبا تمام نیمکره شمالی را در سال جاری محاصره کرده است. اروپا در سومین موج گرمای تابستانی به نقطه اوج رسیده و آتش سوزی های ویرانگر دامنگیرش شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد چندی پیش دو کشور پرتغال و اسپانیا مرگ بیش از ۱۰۰۰ نفر بر اثر گرما را گزارش دادند. در فرانسه نیز هزاران نفر از آتش سوزی فرار کردند. 

به گزارش اسکای نیوز، یکی از فرودگاه های بریتانیا پروازهای خود را پس از ذوب شدن باند خود به حالت تعلیق درآورد. هواشناسان بریتانیا انتظار دارند که دمای هوا همچنان بالاتر رود.

گرمای طاقت فرسا در نیمکره شمالی زمین

اما تنها اروپا نیست که با گرمای طاقت فرسا دست و پنجه نرم می کند. 

تقریبا اکثر کشورهای نیمکره شمالی گرمای بی سابقه ای را در این ماه تجربه کرده اند، از چین گرفته تا شمال آفریقا و ایالات متحده چنین شرایطی را تجربه کرده اند.

 پیش بینی ها نشان می دهد گرمای شدید ممکن است تا چند هفته دیگر ادامه داشته باشد.

دیپتی سینگ، دانشمند و کارشناس محیط زیست و آب و هوا در دانشگاه ایالتی واشنگتن به اینسایدر گفت: کاش می توانستم بگویم که این شرایط غیر طبیعی است.

سینگ با اشاره به موج گرمایی بی سابقه سال گذشته که باعث مرگ بیش از ۱۴۰۰ نفر در شمال غربی اقیانوس آرام شد، می گوید؛ «احتمال گسترش موج گرما صرفا به دلیل گرم شدن زمین در حال افزایش است و این اتفاق در هر نقطه از جهان رخ می هد. در چنین شرایطی اروپا نیز از گرمای شدید رنج خواهد برد.»

موج های گرما

انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهید

تابستان امسال ممکن است بسیار گرم باشد و حتی دانشمندان هشدار می دهند که ممکن است این امر عادی شود.

 با توجه به موج های گرمایی تاریخی و طولانی که بر تابستان ها حاکم شده است، برخی محققان می‌گویند جهان باید انتشار گازهای گلخانه ای را که باعث افزایش دما می شود را کاهش دهد.

موج گرمایی که به راه افتاده است ایجاب می کند که کشورها برای مقابله با چنین شرایطی آماده باشند. این یعنی افزایش فضای سبز، ایجاد سایه بیشتر برای ساکنان زمین و پوشش سطوحی مانند آسفالت است چون آسفالت در نور مستقیم خورشید گرم می شود.

آماده سازی زیرساخت ها برای موج های گرمایی

از سوی دیگر دولت ها باید زیرساخت ها را با دمای شدید هوا تطبیق دهند تا مانع از خم شدن راه آهن، ذوب شدن کابل ها و قطع برق شوند. 

کای کورنهوبر، فیزیکدان و کارشناس حوزه آب و هوا در دانشگاه کلمبیا، به اینسایدر گفت؛ «باید نوعی تغییر در درک معنای واقعی موج گرما ایجاد شود چرا که به طور بالقوه برای سلامتی خطرناک است.»

ردپای گرمای بی سابقه در قطب شمال و جنوب

در ماه مارس، با وجود اینکه قطب شمال و قطب جنوب در فصل های متضاد بودند، گرمای بی سابقه ای به هر دو قطب رسید. همزمان، یک موج گرمای دو ماهه هند و پاکستان را فراگرفته بود. 

در ماه ژوئن، آب و هوای گرما گیر، ایالات متحده و اروپا را سوزاند و رکوردهای دمایی را برای این ماه ثبت کرد. در تونس گرمای زیاد و آتش سوزی های جنگلی باعث نابودی محصولات شده است.

اندرو دسلر، دانشمند در دانشگاه ای اند ام تگزاس ، در ماه ژوئن به آسوشیتدپرس گفت: این دما تنها با ۲ درجه فارنهایت گرم شدن زمین رخ می دهند و ما در مسیر افزایش ۴ درجه فارنهایت در این قرن هستیم.

در مجموع افزایش دمای جهانی، امواج گرما را شایع تر، شدیدتر و طولانی تر می کند. ارزیابی ملی آب و هوا در سال ۲۰۱۸ نشان داد که فرکانس امواج گرما در ایالات متحده از دهه ۱۹۶۰ سه برابر شده است و میانگین فصل موج گرما ۴۵ روز افزایش یافته است. 

هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا انتظار دارد روند مشابهی در سرتاسر کره زمین رخ دهد.

موج گرما

افزایش فراوانی امواج گرمایی در ۴۰ سال گذشته

از آنجایی که این امواج بیشتر اتفاق می افتند و بیشتر طول می کشند، امواج گرمای همزمان در مکانهای مختلف بیشتر اتفاق می افتند.

سینک می گوید؛ «در دهه ۱۹۸۰، امواج گرما همزمان تنها برای ۲۰ تا ۳۰ روز در تابستان رخ می‌داد.» 

براساس مطالعه ای که او و کورنهوبر در ماه ژوئن در مجله انجمن هواشناسی آمریکا منتشر کردند، گرم شدن کره زمین باعث افزایش ۶ برابری فراوانی امواج گرما در ۴۰ سال گذشته شده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که امواج گرمای همزمان حدود ۴۶ درصد فضای بیشتری را پوشش می‌دهند و به حداکثر شدتی می رسند که ۱۷ درصد بیشتر از ۴۰ سال پیش بود.

طبق گفته کورنهوبر، تابستان امسال تنها در شرایط آب و هوایی پایدار و غیرعادی است.

کورنهوبر گفت: «ما در جوی هستیم که دائما در حال بیشترین تغییر است.از این منظر ، دقیقا همان چیزی است که ما انتظار داریم.ما مجبور نیستیم این مسیر را طی کنیم.» او خواستار کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای شد.

اما اگر اوضاع به همان شکلی که هست پیش برود،کاملا واضح است که ما شاهد موج های گرمایی رکوردشکن تر و حتی شدیدتر از امسال خواهیم بود.

۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 31305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha