در دولت سیزدهم این اعتقاد شکل گرفته که بورس تورم زا است و نباید رشد کند/سازمان بورس بر خلاف وظیفه ذاتی و قانونی خود به مامور دولت تبدیل شده است!

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت:وقتی کارگزار و سبدگردان وضعیت خوبی ندارند، اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار بر خلاف ماموریت ذاتی و قانونی خود که توسعه و نظارت بر بازار است به عنوان دولت عمل می کند، یعنی مامور دولت می شود و مشغول انتصابات دولتی، واضح است مثبت نگاه داشتن شاخص بورس یکی از علایق این دوستان به شمار می رود تا به صورت تصنعی نشان دهند روند بازار سرمایه مثبت است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علیرضا باغانی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد، در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای اصلاح و رونق بورس خواسته های فعالان بورس را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: به نظر نمی رسد دولت تا کنون برای ایجاد رونق در بورس تلاش خاصی کرده باشد به این خاطر که دولت اعتقاد خود را در  محافل غیررسمی و در خفا در خصوص حمایت از بورس بیان می کند اما در ظاهر از این مساله سخنی به میان نمی آید.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال سال گذشته  آقای رئیسی که کاندید انتخاباتی بودند به تالار آمدند و از بورس بازدید کردند. به هر حال در دولت این اعتقاد شکل گرفته که بورس تورم زا است، لذا به دلیل تورم زایی بورس؛ نباید رشد کند و با این فرمان که پیش می روند مترصد عدم رشد بورس هستند و چنان فعالیت می کنند که گویا مردم در این بازار نقشی ندارند و دارایی مردم که روز به روز کمتر می شود برای دولت اهمیتی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی منجر به عدم رونق بیشتر بورس می شود، گفت: سه عامل در این موضوع اثر گذار است. افزایش نرخ بهره بین بانکی، برداشت بانک مرکزی از حساب بانک ها که افزایش قیمت تمام شده پول را رقم زده است که مطابق این اتفاق نرخ سود سپرده نیز افزایش می یابد، همچنین افزایش نرخ تسهیلات نیز موضوع دیگری است به طوری که در فضای مجازی نامه ای منتشر شده مبنی بر اینکه بانک رفاه به یکی از  صندوق های بورسی نامه ای زده با این مضمون که برای ورود سرمایه ها به بانک سود ۲۳ درصدی پرداخت می کند. موضوع دیگری که در عدم رونق گرفتن بورس مطرح است ابهام در توافق سیاسی برجام است.

وی در این موضوع تصریح کرد: متاسفانه مجموعه اداره کننده کشور تکلیف برجام و توافق سیاسی را مشخص نمی کنند که تکلیف فعال اقتصادی با متغیرهای اقتصادی روشن باشد مثل نرخ ارز و تعیین تکلیف فروش نفت. به هر حال اگر توافق نشود تکلیف روش می شود در حال حاضر کمکی که مجموعه حاکمیت می تواند به همه بازارها و به مردم کند این است که مردم را از سردرگمی موضوع توافق برجامی نجات دهد چرا که سردرگمی وعدم تعیین چشم اندازهای آتی سیاسی و اقتصادی برای کلیت اقتصاد و بازار سرمایه و بورس سم است.

علیرضا باغانی کارشناس بورس در این باره توضیح داد: علی رغم مبهم بودن فضای سیاسی و ناامیدی سرمایه گذاران از فضای موجود، دولت به صورت تصنعی اخبار اثرگذاری از بازگشت به مذاکره وحصول توافق منتشر می کند در حالی که مشخص نیست این امر صورت می گیرد یا خیر؟ با توجه به اینکه مذاکرات برای کشور هزینه دارد ونوساناتی که با شروع و پایان مذاکرات بر کشور تحمیل می شود، مسائلی که در حوزه  نرخ ارز و تورم اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد باید این مسائل یک بار برای همیشه تمام شود، هر چند به نظر می رسد مسوولین از این بازی جالب خوششان آمده اما بازی قشنگی برای دارایی ها وامید به آینده و سرمایه گذاری مردم در امر تولید و اقتصاد نیست.

وی در خصوص سومین دلیل عدم رونق گرفتن بورس گفت: وضعیت بد بازار سرمایه موضوع سومی است که مانع رونق گرفتن بورس می شود. وقتی کارگزار و سبدگردان وضعیت خوبی ندارند، اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار بر خلاف ماموریت ذاتی و قانونی خود که توسعه و نظارت بر بازار است به عنوان دولت عمل می کند، یعنی مامور دولت می شود و مشغول انتصابات دولتی، واضح است مثبت نگاه داشتن شاخص بورس یکی از علایق این دوستان به شمار می رود تا به صورت تصنعی نشان دهند روند بازار سرمایه مثبت است.

وی در ادامه توضیح داد: هر چند فعالیت های خوبی نیز انجام شده مثل امکان وثیقه گذاشتن سهام، پرداخت سود سنواتی سهامداران، تمرکز شرکت ها بر روی سجام سهام داران، ضمن اینکه هفته گذشته در دیدار رئیس بانک مرکزی ورئیس سازمان بورس در خصوص نرخ سود بانکی رایزنی هایی شد، این موارد را نمی توان به مشکلات بورس نسبت داد چرا که مشکل از   از ساختار جدیدی است که در سیاست های اقتصادی است و سیاست های غلطی که نظام بانکی ما را تا کنون پیش برده است به طوری که سیستم بانکی و بانک مرکزی پدرخوانده اقتصاد نامیده می شوند! اما کمترین بهایی به بورس داده نشده است.

علیرضا باغانی کارشناس بورس در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در سال ۹۹ آقای همتی از بازار سهام نوسان گرفت و بخشی از نقدینگی بازار سرمایه را سوزاند. اینک آقای صالح آبادی نیز نرخ بهره بانکی را به دلایل مختلف به عنوان بزرگ ترین رقیب بورس بالا می برد و جذاب می کند، لذا بازار سپرده بانکی برای سپرده گذاری آماده می شود و بورس از این محل به شدت ضربه می خورد.

۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 31302

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha