دسته گل تازه فاطمی امین و صالح آبادی ا "توک توک" به جای پراید!

سیاست های خودرویی فاطمی امین و دوستانش در دولت موجب شده است ایران مهمترین بازار صادراتی خود را به تدریج از دست بدهد و سه چرخه های توک-توک جایگزین تاکسی های پراید در عراق شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحریریه، سیاست های خودرویی وزارت صمت و اقدامات دیگر اعضای کابینه به ویژه بانک مرکزی در بی ثبات سازی بازار ارز و بالا بردن غیرواقعی نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی باعث شده است بازار صادراتی در کشورهای همسایه به تدریج از دست ایران خارج شود.

مدتی است فعالان در بازار مرکزی لوازم یدکی تهران اذعان دارند که تجار عراقی و سوری برای خریدهای عمده لوازم یدکی خودروهای ساخت ایران به ویژه پراید به این بازار مراجعه نمی کنند.

به گفته یکی از فروشندگان اصلی این بازار که نخواست نامش فاش شود، تا چندی قبل هر ماهه بیشتر مشتریان عمده آن از عراق مراجعه می کردند، اما در ماه گذشته هیچ تاجر یا خریدار عراقی برای تهیه لوازم یدکی پراید مراجعه نکرده است.

وی دلیل این امر را گران شدن بیش از حد لوازم یدکی در داخل و بی ارزش کردن پول ملی از سوی بانک مرکزی دانست و تصریح کرد که به عنوان نمونه یک خودروی پراید دست دوم در عراق تا حدود سه هزار دلار است و وقتی بازرگانی برای خرید لوازم یدکی آن در ایران و ارسال به عراق مراجعه می کند با شنیدن قیمت ها در تهران شگفت زده می شود.

علت آن است که هزینه خرید به همراه ارسال و بیمه و دیگر هزینه ها، بار بیشتری را به وی تحمیل می کند. به عنوان نمونه یک موتور پراید وقتی به عراق صادر شود گاهی اوقات تا نزدیک به هزار دلار تمام می شود و این برای دارندگان چنین خودروی تعمیری به صرفه نیست که بخواهند بیشتر از یک سوم ارزش این خودرو را تنها برای موتور آن هزینه کنند. دیگر بخش های اصلی خودروی نیز هزینه های سنگینی را می طلبد.

این فروشنده بازار امیرکبیر تهران تاکید کرد جالب است اکنون حوزه حمل و نقل عراق در حال تغییر سلیقه از خودروهای ارزن ایرانی به نمونه سه چرخه هندی است. به گفته وی اکنون «توک توک» (tuk - tuk) عراقی بسیار ارزن تر، کم خرج تر و بی دردسرتر از پژو و پراید ایرانی پاسخگوی رانندگان و مسافران است و به همین دلیل عراقی ها دیگر علاقه چندانی به خرید خودروهای ایرانی و لوازم یدکی آن نشان نمی دهند.

Bombed building and humble tuk-tuk become symbols of Iraq's uprising |  South China Morning Post

این تولیدکننده لوازم یدکی خودروهای داخلی،  راه حل برون رفت از این شرایط را اتخاذ یک سیاست منطقی در وزارت صمت، بازگشت عقلانیت به بانک مرکزی و تعیین یک نرخ منطقی و غیررانتی برای دلار دانست. این فعال بازار لوازم یدکی تصریح کرد در غیر اینصورت باید شاهد باشیم که فاطمی امین و صالح آبادی به عنوان تصمیم گیران دو نهاد اصلی در امر تولید و صادرات، مهمترین بازار خودرویی ایران در خارج را هم دو دستی به رقبا تقدیم کنند.

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 31238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha