حمله آمریکا به کابل؛ ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شد

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره حمله هوایی منتسب به آمریکا در کابل پایتخت افغانستان، واشنگتن انجام این حمله را تایید کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا بامداد سه‌شنبه با تایید حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، در بیانیه این مقام که نام یا سمتش فاش نشد، آمده است: «در آخر هفته ایالات متحده یک عملیات ضد تروریستی را علیه یک هدف مهم القاعده در افغانستان انجام داد. این عملیات موفقیت آمیز بود و به غیرنظامیان تلفاتی وارد نشد».

کاخ سفید نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه در مورد عملیات «موفقیت آمیز علیه هدف مهم القاعده» در افغانستان صحبت خواهد کرد.

برخی منابع رسانه‌ای تحلیل کردند که تنها هدف مهم القاعده در افغانستان، «أیمن الظواهری» سرکرده این سازمان تروریستی است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

رویترز هم کشته شدن رهبر القاعده را تائید کرد. در همین حال واشنگتن‌پست نوشت ایمن الظواهری در خانه‌ای در منطقه دیپلماتیک کابل هدف پهپاد آمریکایی قرار گرفت. نیویورک‌تایمز نیز این خانه را متعلق به سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان دانست. 

اَیمن الظواهری متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۵۱ در مصر، پزشک و نظریه‌پرداز، دومین و آخرین امیر جهاد اسلامی مصر و رهبر کنونی شبکه القاعده است. او پس از کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری القاعده را برعهده گرفت. 

حمله آمریکا به کابل؛ ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شد

ایمن الظواهری پس از کشته شدن بن لادن، رهبری القاعده را برعهده گرفت 

واکنش طالبان 

در همین حال «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان تأیید کرد که یک خانه‌ مسکونی اوایل صبح روز یک‌شنبه هفته‌ جاری در شهر کابل هدف حملات هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفته است.

مجاهد دوشنبه شب (۱۰ مرداد) در رشته توییتی نوشت که در اوایل نوع این حمله مشخص نشده بود، اما یافته‌های ابتدایی ارگان‌های امنیتی و اطلاعاتی طالبان نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده است.

مجاهد افزود که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ دوحه می‌داند.

سخنگوی طالبان در توییت خود تأکید کرد که این رفتار نشان‌دهنده‌ تکرار تجربه‌های ناکام ۲۰ سال گذشته‌ آمریکا و خلاف منافع افغانستان و منطقه است.

مجاهد در ادامه گفت که تکرار چنین اقداماتی، به فرصت‌های موجود آسیب می‌رساند.

حمله آمریکا به کابل؛ ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شد

تصویری از عملیات پهپادی آمریکا در کابل 

به گزارش شبکه طلوع یک سخنگوی وزارت کشور طالبان روز یکشنبه گفته بود که یک راکت حوالی ساعت شش صبح به خانه ای خالی در ناحیه شیرپور کابل برخورد کرده است اما جراحات یا تلفاتی نداشته است.

رحمت الله نبیل، سرپرست سابق مدیریت امنیت ملی افغانستان، هم روز یکشنبه در توییتی نوشته بود که در این حمله «به احتمال زیاد» یک محل اختفای اعضای داعش (دولت اسلامی) هدف گرفته شد.

ساکنان کابل به شبکه طلوع نیوز گفتند که صدای دو انفجار پیاپی را در شهر شنیده‌اند.

ایمن الظواهری که بود و چه کرد؟

ایمن محمد ربیع الظواهری در ۱۹ ژوئن سال ۱۹۵۱ در منطقه الجیزه در پایتخت مصر، قاهره چشم به جهان گشود. خانواده وی از طبقه متوسط بودند که در بین آنها پزشک و عالم دینی بسیار دیده می‌شد. پدربزرگ ایمن ظواهری امام دانشگاه اسلامی الازهر بود و پدرش دکتر داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود.

وی در سن پایین به جنبش اخوان المسلمین مصر پیوست و برای نخستین بار در ۱۵ سالگی به اتهام وابستگی به این جنبش بازداشت شد.

بعدها از دانشکده پزشکی عین الشمس مصر در رشته پزشکی و تخصص جراحی فارغ التحصیل شد و فعالیت‌های پزشکی خود را در مصر آغاز کرد.

الظواهری در سال ۱۹۷۳ به همراه هم‌فکرانش گروه جهاد اسلامی را در مصر تأسیس کرد. در پی ترور انور سادات، رئیس جمهوری اسبق مصر به دست پیروان این گروه در سال ۱۹۸۱، ایمن ظواهری به همراه صدها تن دیگر به زندان افتاد.

وی در سال ۱۹۸۵ از شهر جده عربستان به افغانستان سفر کرد تا در بین گروههای جهادی افغانستان به مبارزه مشغول شود.

 دست راستِ بن لادن که بود و چه کرد؟

دستِ راستِ بن لادن

بعدها به عنوان پزشک در بیمارستان هلال احمر کویت در شهر پیشاور پاکستان مشغول به ارائه خدمات پزشکی شد. در سال ۱۹۸۶ روابط نزدیکی با اسامه بن لادن برقرار کرد که این روابط در نهایت موجب تأسیس گروه القاعده در فوریه ۱۹۸۹ از سوی بن لادن و الظواهری شد.

در سال ۱۹۹۳ الظواهری به رهبری جهاد اسلامی مصر انتخاب شد و به مبارزه‌ای جدی برای سرنگون کردن حکومت این کشور دست زد. آمریکا در سال ۱۹۹۷ ظواهری را مسئول کشتار توریست‌های غربی در لوکسور مصر معرفی کرد. دو سال بعد یک دادگاه نظامی در مصر به صورت غیابی الظواهری را به مرگ محکوم کرد.

در روز ۱۰ اکتبر ۲۰۰۱ پس از حملات ۱۱ سپتامبر، نام ایمن الظواهری در بین فهرست ۲۲ تروریست خطرناک تحت پیگرد اف بی آی اعلام شد، فهرستی که از سوی جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام شد.

در نوامبر همین سال حکومت طالبان در افغانستان اعلام کرد که به ایمن الظواهری و همچنین اسامه بن لادن به طور رسمی تابعیت افغانی را ارائه خواهد کرد.

رهبری القاعده

نقش برجسته وی در هدایت القاعده باعث شد تا که دولت آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کند.

در دهه‌های اخیر از وی بیشتر به عنوان دست راست بن لادن و همچنین مغز متفکر القاعده یاد می‌شد.

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 31199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha