مزیت‌های همکاری سازمان اموال تملیکی با بورس انرژی

کارشناس بازار سرمایه، شفافیت، حذف واسطه ها، کاهش هزینه‌ها و کشف قیمت واقعی کالا را از مزیت‌های عرضه فراورده‌های نفتی سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی در بورس انرژی ایران برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بازار، اصغر ارم به موافقت اخیر بورس انرژی ایران با درخواست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برای عرضه چند فراورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: در بورس انرژی مکانیزم نظارتی و امکان ردیابی تخلفات وجود دارد، لذا از صحت معاملات انجام شده می‌توان اطمینان حاصل کرد، بنابراین نخستین مزیت این موافقت، شفافیت در بازار خواهد بود، یعنی فرآورده‌هایی که در بورس انرژی عرضه می‌شود از شفافیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه معاملات در بورس انرژی تحت قوانین معاملاتی و نظارتی ثابت برای همگان انجام می‌شود، این معاملات به یک مرجع قیمتی قابل استناد برای بازار تبدیل می‌شود که این موضوع یعنی حذف واسطه‌ها و به حداقل رساندن رانت، دومین مزیت عرضه فرآورده‌های نفتی سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی است.

ارم همچنین گفت: به واسطه تعریف محصولات قابل عرضه و لیست عرضه کنندگان در بورس انرژی و وجود مکانیزم تصفیه و پایاپای در این بازار، هزینه معاملات و مبادلات برای خریداران و عرضه کنندگان کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت فضای رقابتی که به واسطه تعاملات بین خریداران و فروشندگان بوجود می‌آید به مرور به کشف قیمت واقعی کالا منجر خواهد شد.

نقوی مدیر عامل بورس انرژی شنبه گفته بود؛ فراورده‌های نفتی سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی برای نخستین بار طی هفته‌های آینده در بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
کد خبر: 31193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha