در دوسال اخیر خالص برآیند خروج پول حقیقی به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است/بازار تشنه نقدینگی است/ظاهرا دولت هیچ علاقه ای به رشد بازار ندارد!

کارشناس بازار سرمایه‌ گفت:در طی این دوسال خالص برآیند خروج پول حقیقی به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش معاملات هم از پیک ۳۰هزار میلیارد به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده؛ تمامی این پارامترها این سیگنال را می‌دهند که بازار در شرایط فعلی برای اینکه بتواند روز های خوبی را تجریه کند احتیاج به نقدینگی دارد، در حقیقت مشکل اصلی این روزهای بازار ارزندگی نیست و بسیاری از فعالان بر این باورند که چون بازار ارزنده است باید رشد کند.

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه‌ در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: روز گذشته دما سنج بازار سرمایه با سقوط ۱۷ هزار واحدی به رقم ۱.۴۲۳ هزار واحدی رسید و به کار خود پایان داد و تقریبا ۸۵ درصد بازار در محدوده منفی معامله شد و ۱۴۴ نماد نیز در صف فروش هیچ تقاضایی برای جمع آوری این نماد ها ایجاد نشد.

وی ادامه داد: این روزها  کلیت بازار در فضای منفی پرچالش و معاملاتی کم رمق به سر می‌برد و بسیاری از فعالان با توجه به اینکه بازار سرمایه حدود دوسال است که وارد فضای منفی شده و هزینه فرصت هایی که طی این دوسال با نگه داشتن سهام به خود وارد کرده اند خود را سرزنش می‌کنند و به همین دلیل در خصوص شرایط فعلی نگران و ناامید هستد و با کوچک‌ترین تنشی صف‌های فروش تشکیل می‌دهند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در طی این دوسال خالص برآیند خروج پول حقیقی به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش معاملات هم از پیک ۳۰هزار میلیارد به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده؛ تمامی این پارامترها این سیگنال را می‌دهند که بازار در شرایط فعلی برای اینکه بتواند روز های خوبی را تجریه کند احتیاج به نقدینگی دارد، در حقیقت مشکل اصلی این روزهای بازار ارزندگی نیست و بسیاری از فعالان بر این باورند که چون بازار ارزنده است باید رشد کند اما بازار در طی این چند سال ثابت کرده در بسیاری از مواقع می‌تواند حباب منفی و در بسیاری از مواقع هم رشد های عجیبی را تجریه کند و بازگشت اعتماد از محل ثبات سیاست‌گذاری‌ها می‌تواند منجر به بهبود وضعیت بازار بشود.

وی بیان کرد: می‌توان روند بازار سرمایه دا در چندماه اخیر به دو دسته تقسیم کرد که شامل  یک دوره رونق با افزایش کامودیتی ها، اخبار برجام و برداشته شدن تحریم ها، کاهش تنش های سیاسی روسیه و اوکراین و.. که موجب رشد نقدینگی به سمت بازار شده و در نتیجه با دوره رونق مواجه بشویم و یا حالت دیگر نیز مربوط به دوره رکود ناشی از بی اعتمادی است که در حال حاضر در آن بسر می‌بریم؛ خروج سرمایه هم از زمانی آغاز شد که سرمایه گذاران در بازار به این نتیجه رسیدند که دولت فعلی در ظاهر دلسوز بازار اما در باطن هیچ علاقه ای به رشد آن نشان نمی دهد.

غفوری مطرح کرد: بیشتر بازار سرمایه در اختیار دولت است و تاثیر گذار بزرگ در بازار محسوب می‌شود. در شرایطی که بازار بی اعتماد بوده و جریان نقدینگی در بازار کاهش می‌یابد، اخبار منفی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به اخبار مثبت دارند؛ از این رو اخباری مبنی بر کاهش نرخ سود بین بانکی در بازار شنیده می‌شود اما بازار هیچ عکس‌العملی به این خبر نشان نداد. در نتیجه نیاز است که دولت از شدت اخبار منفی بکاهد و اقداماتی که باعث بی اعتمادی سهامداران می‌شود را مطرح نکند.

غفوری گفت: به نظر می‌رسد بازار برای اینکه بتواند جانی دوباره بگیرد، احتیاج به زمان و اعتماد دارد و با وجود این دو فاکتور جریان نقدینگی مجددا با این بازار بازمی‌گردد، این چرخه در طی سال‌های اخیر تکرار شده و بزرگترین برندگان بازار افرادی بودند که فرصت‌های طلایی را در شرایط ناامیدکننده شناسایی کردند.

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 31154

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha