بهترین تیم پایه آسیا نماینده ایران در مسابقات جهانی / ایران - ازبکستان تا ساعتی دیگر

نهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان دختر جهان در حالی از امروز در مقدونیه شمالی آغاز می شود که دختران ایران برای نخستین بار در این مسابقات حضور یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان دختر جهان در سال ۲۰۲۲ قرار است از امروز شنبه هشتم مردادماه تا ۱۹ مردادماه با شرکت ۳۲ تیم در اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی برگزار شود.

تیم هندبال دختران نوجوان ایران فروردین ماه سال جاری با کسب عنوان قهرمانی رقابت های قهرمانی آسیا در قزاقستان برای اولین بار در تاریخ ضمن کسب یک مدال طلای برای هندبال ایران و تیم های گروهی ورزش زنان جواز حضور در رقابت های جهانی را هم بدست آوردند.

هشتمین دوره این مسابقات در سال ۲۰۲۰ به میزبانی کرواسی به دلیل همه گیری کرونا لغو شد. بعد از آن مقرر شد نهمین دوره رقابت ها در اواسط مردادماه سال جاری به میزبانی گرجستان برگزار شود اما این کشور به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و تنش در منطقه از برگزاری این رقابت ها انصراف داد.

با انصراف گرجستان که به واسطه امتیاز میزبانی سهمیه جهانی گرفته بود از جدول رقابت ها حذف و به جای آن تیم دیگری جایگزین شد. پس از آن میزبانی این رقابت ها به مقدونیه شمالی سپرده شد. مقدونیه قبلاً هم به واسطه همین امتیاز میزبانی سهمیه جهانی این رقابت ها را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرده بود و این دومین باری است که هم میزبان این رویداد است هم تیم دخترانش در این رقابت ها شرکت می کنند. مقدونیه در اولین حضورش در رده هفدهم ایستاد.

تیم ایران در اولین حضورش در مسابقات جهانی در گروه دوم با تیم های ازبکستان سنگال و مقدونیه شمالی هم گروه است. مقدونیه میزبان مسابقات مهمترین رقیب تیم ایران است. مقدونیه به واسطه میزبانی این رویداد شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد دارد. ایران در مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ ازبکستان را با اختلاف ۹ گل برد اما قطعاً این مسئله نمی تواند ملاکی برای پیروزی دوباره شاگردان محمدخانی در مقدونیه باشد.

سنگال دومین هم گروه ایران از قاره آفریقا و ازبکستان به واسطه سهمیه وایلد کارت به دیدارهای جهانی رسیده اند. تیم سنگال نیز یک تیم آفریقایی است و بررسی بازیهای این تیم نشان می دهد از نظر جثه و قدرت بدنی از تیم ایران قویتر هستند. با این حال کادر فنی فدراسیون این امیدواری را دارند که هندبالیست های نوجوان بتوانند در اولین حضور جهانی خود برای اولین بار از گروه صعود کرده و به جمع ۱۶ تیم اول راه یابند که در این صورت هندبال زنان ایران در یک رشته ورزشی تیمی دست به یک کار بزرگ و تاریخی خواهد زد.


گروه بندی کامل این رقابت ها به این شرح است:
گروه A : مونته نگرو- سوئد – الجزایر- ایسلند
گروه B: ایران- ازبکستان – مقدونیه شمالی – سنگال
گروه C : دانمارک – پرتغال – آستریا – جزایر فارو
گروهD: کرواسی – قزاقستان – مصر – هند
گروه E: رومانی – هلند – گینه - اسلوونی
گروه F : آلمان – سوئیس – اسلواکی – کره جنوبی
گروهG : نروژ – چک – برزیل- اروگوئه
گروه H: مجارستان – فرانسه – آرژانتین – اسپانیا


طبق برنامه اعلام شده در پایان دور مقدماتی دو تیم اول گروه ها به جمع ۱۶ تیم اول راه می یابند و در قالب چهار گروه با یکدیگر مسابقات می دهند تا در نهایت تکلیف تیم های قهرمان و رده بندی اول تا شانزدهم مشخص شود.

شانزده تیم دیگر به جدول پرزیدنت کاپ راه می یابند که باید در چهار گروه چهار تیمی با یکدیگر مسابقه دهند. با پایان یافتن این جدول تکلیف رده بندی تیم های ۱۷ تا ۳۲ مشخص خواهد شد.

در تاریخ برگزاری این رقابتها تیم روسیه با ۳ طلا و یک نقره تیم دانمارک با دو طلا و یک نقره و دو برنز و تیم رومانی با یک طلاو یک برنز بهترین تیم های هشت دوره اخیر بوده اند.

نکته جالب در این است که کره جنوبی هم در جدول مدالی ها یک نقره و دو برنز داشته. نقره این تیم در سال ۲۰۱۸ بدست آمد اما کره ای ها در مسابقات ۲۰۲۲ حاضر نشدند و در نهایت به واسطه عملکرد خوبشان در سال های قبل از سهمیه وایلد کارت بهره بردند.

فدراسیون جهانی هندبال با هدف توسعه این رشته در بین کشورها و فراهم شدن زمینه ای برای حضور بیشتر تیم ها در قابت های جهانی تمامی مسابقات در بخش های مختلف و رده های سنی پسران و دختران را با افزایش هشت تیم از ۲۴ به عدد ۳۲ تیم رسانده است و به همین واسطه سهمیه وایلد کارت اهدایی IHF در این سال بین کشورها افزایش چشمگیری داشت.

میزبان برای برگزاری این رقابتها در شهر اسکوپیه سه ورزشگاه را در نظر گرفته و معرفی کرده است. بوریس ترایکوفسکی و دو سالن در مرکز ورزشی جین ساندانسکی محل های برگزاری این رویداد هستند. هر سه مسابقه دور مقدماتی ایران در سالن هفت هزار نفری بوریس ترایکوفسکی برگزار خواهد شد.

تیم هندبال ایران مسابقه خود را در مرحله مقدماتی از امروز شنبه آغاز خواهد کرد. تیم ملی هندبال نوجوانان دختر ایران در نخستین دیدار خود در رقابت‌های قهرمانی جهان امروز شنبه ۸ مرداد ماه از ساعت (۱۶:۳۰ به وقت محلی میزبان) ۱۹ به وقت تهران به مصاف ازبکستان می‌رود.

ملی‌پوشان ایران در دومین دیدار خود روز یکشنبه ۹ مرداد از ساعت (۱۶:۱۰ به وقت میزبان) ۱۸:۴۰ با سنگال دیدار می‌کنند و در آخرین بازی مرحله گروهی نیز روز سه‌شنبه یازدهم مردادماه از ساعت (۲۰:۳۰) ساعت ۲۳ تهران با مقدونیه شمالی رو در رو می‌شوند.

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
کد خبر: 31088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha