بازگشت کوتاه‌مدت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بیت کوین

پس از نوسان یک ماهه قیمت در محدوده تعادلی ۲۰ هزار دلار، بازار در حال حاضر در انتظار شروع یک روند صعودی است. روند حرکات قیمتی در منظر کوتاه‌مدت مثبت ارزیابی می‌شود، اما همچنان شاخص‌های بلندمدت بازار نشان می‌دهند که تثبیت کف بازار نزولی نیازمند زمان بیشتری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وب سایت معتبر کوین ایران ، تحلیل آنچین خود از شرایط هفتگی بازار ارزهای دیجیتال منتشر کرده است که در زیر می خوانید. :

هرچند قیمت در یک دوره یک ماهه در محدوده تعادلی ۲۰ هزار دلار محصور شده بود، اما در هفته گذشته بازار توانست این محدوده را بشکند و وضعیت جدیدی را رقم بزند. بیت کوین در هفته گذشته با ۹ درصد افزایش نسبت به نقطه شروع هفته، یک تغییر سازنده و امیدوارکننده را محقق کرد. قیمت از سطح ۲۰۷۸۱، حرکت صعودی خود را آغاز کرد و تا سطح ۲۴۱۷۹ دلاری افزایش یافت، اما در پایان هفته به سقف محدوده تعادلی پیشین بازگشت.

در تحلیل آنچین این هفته قصد داریم به ارزیابی پایداری سویه صعودی موجود بپردازیم. در این ارزیابی از مفاهیم زیر کمکم خواهیم گرفت:

  • مناطق حساس قیمتی را از طریق میزان توزیع کوین‌ها، تحلیل‌های تکنیکال و اطلاعات آنچین، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.
  • واکنش بازار به شاخص‌های مهم بازار را می‌سنجیم. بسیاری از شاخص‌ها به محدوده‌های حساس و تاریخی خود رسیده‌اند.
  • پایداری سویه صعودی موجود را از طریق شاخص‌های شتاب قیمت (MRGO و تغییرات متوسط قیمت) ارزیابی خواهیم کرد.

تحلیل آنچین

بررسی تراکم توزیع کوین‌ها در محدوده‌های قیمتی متفاوت

طی کاهش قیمت ۷۵ درصدی بیت کوین در سال ۲۰۲۲، بسیاری از معامله‌گران خُرد (دلال‌ها)، از بازار خارج شده‌اند. در این فرآیند، بسیاری از کوین‌ها از طرف کسانی که نسبت به افق آتی بازار خوش‌بین نبودند، به سرمایه‌گذاران بلندمدتی که نسبت به آینده بازار امیدوار هستند، منتقل شده است. این فرآیند جزو ویژگی‌های اصلی یک چرخه به حساب می‌آید. در اواخر بازار نزولی کوین‌ها به سرمایه‌گذاران بلندمدتی که نسبت به نوسانات قیمت حساس نیستند منتقل می‌شود. آن‌ها کوین‌های خود را در کیف پول‌های سرد (آدرس‌هایی که به ندرت اقدام به توزیع کوین‌ها می‌کنند) نگه‌داری می‌کنند تا زمان سودآوری فرابرسد.

می‌توان مطلب گفته شده را از طریق شاخص URPD بررسی کرد. این شاخص میانگین قیمت خرید کوین‌های توزیع‌ نشده را بر اساس دو دسته هولدرهای بلندمدت و هولدرهای کوتاه‌مدت، بازنمایی می‌کند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که آستانه تقسیم بندی هولدرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت (۱۵۵ روز) به اواسط فوریه برمی‌گردد. زمانی که قیمت در محدوده ۴۰ هزار دلاری نوسان می‌کرد.

  • محدوده ۲۰ هزار دلاری بخش مهمی از کوین‌های هولدرهای کوتاه‌مدت را جذب کرد. این امر حاصل تبادل گسترده کوین‌ها در این محدوده است. سرمایه‌گذاران تسلیم شده در مقابل روند کاهشی قیمت، سرمایه خود را به خریداران جدید واگذار کردند.
  • با بررسی میزان تقاضا در سطوح ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار دلاری، می‌توانیم اهمیت این سطوح و تاثیر روانی آن بر سرمایه‌گذاران را مشاهده کنیم. نکته مهم اینجاست که بخش قابل توجهی از ذخیره کوین‌ها (مخصوصا کوین‌های متعلق به هولدرهای بلندمدت) علیرغم کاهش ۵۰ درصدی قیمت در آن دوره، توزیع نشده‌اند. این امر نشان می‌دهد که مالکان این کوین‌ها نسبت به تغییرات قیمت حساس نیستند.

در هفته آینده بخش مهمی از کوین‌هایی که توسط هولدرهای کوتاه مدت در محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار دلار خریداری شده‌اند، وارد ذخایر بلندمدت خواهند شد. همین موضوع تحلیل ارائه شده را تایید می‌کند.

تحلیل آنچین

از طرفی می‌توان شاخص URPD را از منظر قدمت کوین‌ها نیز مورد ارزیابی قرار داد. این امر دو نتیجه بنیادی را در اختیارمان قرار خواهد داد.

  • در این شاخص‌ می‌توان دید که میزان تقاضا و مبادلات انجام شده در محدوده ۲۰ هزار دلاری افزایش یافته است. این محدوده با دارا بودن ۹۰۰ هزار کوین، یکی از بیشترین کانون‌های تبادل کوین در چرخه موجود به حساب می‌آید و تایید می‌کند که مالکیت کوین‌ها در این محدوده به شکل قابل توجهی تغییر کرده است.
  • با توجه به شاخص، می‌توان فهمید که بسیاری از کوین‌ها از قله تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ تا به امروز توزیع نشده‌اند. کوین‌هایی که در ۶ ماه گذشته انباشت شده‌اند، علیرغم تحمیل زیان بالقوه سنگین، تحت تاثیر روند کاهشی قیمت قرار نگرفته‌ و وارد موج فروش نشدند.

بررسی هر نسخه از شاخص URPD این مطلب را روشن می‌کند که بخش قابل توجهی از کوین‌ها در اختیار سرمایه‌گذارانی است که علیرغم قرار گرفتن در محدوده زیان، اقدام به توزیع دارایی‌های خود نمی‌کنند. جریان تقاضا در این دسته از سرمایه‌گذاران در محدوده سطوح قیمتی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار دلار متمرکز است.

نکته دیگر آنکه، برخی از هولدرهای بلندمدت نیز طی روند کاهشی قیمت تسلیم شده و کوین‌های خود را واگذار کرده‌اند اما شاخص‌های مذکور در عمل شرایط بازار را پس از این جابه‌جایی‌ها بازنمایی می‌کند. علاوه بر این نقاط تراکم کوین‌ها می‌تواند در روند افزایش قیمت مثل یک سطح مقاومت عمل کرده و از پیشروی آن جلوگیری کند.

تحلیل آنچین

ارزیابی روند قیمت

قیمت در هفته گذشته روندی سازنده را آغاز کرد و محدوده تعادلی پیشین را شکست. این امر می‌تواند در پی تغییر موضع هولدرهای کوتاه مدت رخ داده باشد. بسیاری از شاخص‌های این حوزه نیز به سطح مهمی رسیدند که می‌تواند این موضوع را توضیح دهد.

تغییرات حال حاضر به فرآیند کاهش سریع اهرم‌ها (Deleveraging) برمی‌گردد. بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت که در بازار مشتقات مشغول فعالیت بودند، آگاهانه یا تحت فروش اجباری، لیکوئید شدند و وثیقه‌های خود را از دست دادند.

شاخص Mayer Multiple می‌تواند جهت ارزیابی انحرافات قیمت لحظه‌ای در مقایسه با میانگین تغییرات قیمت در ۲۰۰ روز گذشته، استفاده شود. این ابزار توسط بسیاری از تحلیل‌گران تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طریق آن می‌تواند روندهای بلندمدت صعودی و نزولی را مشخص کرد.

به عنوان یک سطح بسیار مهم و حساس، میزان این شاخص به پایین ۰.۵۵ رسیده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قیمت لحظه‌ای ۴۵ درصد پایین‌تر میانگین ۲۰۰ روزه قرار گرفته است. این وضعیت بسیار غیرمعمول است. در یک دوره ۴۱۸۶ روزه، بازار تنها در ۱۲۷ روز چنین وضعیتی را تجربه کرده است. به عبارتی فقط در ۳ درصد مواقع اختلاف قیمت لحظه‌ای و میانگین به این حد می‌رسد.

تحلیل آنچین

شاخص MVRV نیز یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای سنجش میزان انحراف قیمت است. این شاخص اختلاف میان قیمت لحظه‌ای و میانگین قیمت پایه کوین‌ها را مقایسه می‌کند. در هفته گذشته قیمت لحظه‌ای توانست از میانگین قیمت پایه عبور کند و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران را به محدوده سود برگرداند. همین امر باعث شد تا افق کوتاه‌مدت بازار مثبت ارزیابی شود و سرمایه‌گذاران در انتظار ادامه روند افزایش قیمت باشند.

بیت کوین به عنوان یک سرمایه دیجیتال که همواره در حال پیشرفت بوده است، اکنون در سطح سازمانی و ملی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین خاطر بررسی بازار بیت کوین باید بر حسب چهارچوب‌های بلندمدت ارزیابی شود و شاخص Z-Score یکی از این ابزارها است که در محدوده زمانی ۴ ساله، وضعیت کلی بازار را می‌سنجد.

  • اگر میزان شاخص زیر ۱ باشد، می‌تواند از منظر تاریخی نشانه‌ مهمی بر شکل‌گیری کف بازار نزولی قلمداد شود. در تمام دوره‌های نزولی پیشین می‌توان صحت این مطلب را مورد آزمایش قرار داد. دوره نزولی ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ریزش ناگهانی ۲۰۲۰ می‌تواند گواهی بر تایید این فرضیه باشد.
  • کاهش قیمت ماه ژوئن پایین‌ترین میزان شاخص Z را ثبت کرد. به عبارتی می‌توان گفت اختلاف شدید حاصل شده در این دوره، محرک خوبی برای شروع حرکت افزایشی قیمت محسوب می‌شود.

تحلیل آنچین

در این بخش قصد داریم به سراغ شاخص CDD برویم. به واسطه این شاخص که بر مبنای روزهای کاسته شده از قدمت کوین‌ها مرتب شده است، می‌توان تشخیص داد که در هر دوره‌ای کدام دسته از کوین‌ها (قدیمی یا جدید) غالب مبادلات را به خود اختصاص داده‌اند. به ازای هر روزی که یک کوین عرضه نمی‌شود، یک امتیاز به قدمت آن افزوده می‌شود و با عرضه شدن آن، کل امتیازات انباشته شده، صفر می‌شود. شاخص CDD مجموع این امتیازات صفر شده را بازنمایی می‌کند. از این ابزار می‌توان برای محاسبه ارزش کوین‌هایی که در هر روز مبادله می‌شوند نیز استفاده کرد.

  • محدوده آبی دوره‌ای را نشان می‌دهد که تعداد کوین‌های قدیمی عرضه شده در آن، از میانگین کلی میزان عرضه این کوین‌ها بیشتر شده است. این وضعیت هم می‌تواند در یک بازار صعودی که در آن کوین‌های قدیمی برای کسب سود عرضه می‌شوند رخ دهد و هم می‌تواند در مراحل پایانی بازار نزولی در پی فرآیند تسلیم سرمایه‌گذاران رخ دهد.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که سرمایه‌گذاران بلندمدت با کاهش قیمت تا سطوح نهایی بازار نزولی، سرعت عرضه کوین‌های قدیمی خود را افزایش می‌دهند.

تحلیل آنچین

شاخص MRVR Z-Score (آبی) می‌تواند در ترکیب با شاخص CDD (نارنجی) مورد استفاده قرار گیرد. این شاخص جدید مدلی است برای ارزیابی همزمان میانگین سود دهی بازار در کنار محاسبه قدمت غالب کوین‌های در حال مبادله در هر دوره زمانی. از این طریق می‌توان الگوی عرضه کوین‌ها را با دقت بیشتری بررسی کرد.

  • افزایش میزان شاخص CDD به بالای ۱، در حالی که میانگین سود دهی بازار کاسته شده است (MVRV کمتر از ۱) نشان می‌دهد که در دوره تسلیم سرمایه‌گذاران قرار داریم.
  • افزایش شاخص CDD به بالای ۱، در حالی که میانگین سود دهی مثبت است (MVRVی بالاتر از ۱) نشان می‌دهد که بازار در قله قیمتی یک چرخه قرار گرفته است.

به طور کلی می‌توان گفت که در دوره نزولی افزایش سرعت عرضه کوین‌ها توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت، به معنای کاهش شدید میزان سود دهی شبکه است. با توجه به شاخص زیر در دوره می تا جولای ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاران بلندمدت یک رخداد تسلیم بزرگ را تجربه کرده‌اند.

تحلیل آنچین

با توجه به مطالب گفته شده، حالا می‌توان الگوی کلی عرضه هولدرهای بلندمدت را ارائه کرد. هولدرهای بلندمدت معمولا جزو دسته هولدرهای خوش‌بین طبقه‌بندی می‌شوند. به عبارتی هولدرهای بلندمدت به افق آتی بازار و افزایش قیمت اطمینان دارند. در ادامه میانگین سوددهی کوین‌های عرضه شده توسط این دسته از سرمایه‌گذاران در ماه گذشته را با میانگین آن در یک دوره یک ساله مقایسه می‌کنیم.

  • زمانی که میانگین سود دهی ماهیانه از میانگین سالیانه آن بیشتر است (نارنجی)، بازار بیش از حد داغ شده است (میزان مبادلات افزایش یافته و افراد زیادی برای کسب سود وارد بازار شده‌اند). در این دوره‌ها هولدرهای بلندمدت عرضه خود را افزایش داده و میانگین سود دهی را بالا می‌برند.
  • زمانی که میانگین سود دهی ماهیانه کمتر از میانگین سالیانه آن است (قرمز)، نشان‌دهنده یک دوره نزولی طولانی است. در این دوره‌ها سرمایه‌گذاران به علت کاهش قیمت عرضه کوین‌ها را متوقف می‌کنند یا کوین‌های خود را با زیان عرضه می‌کنند که هر دو باعث کاهش میانگین ماهیانه سود دهی خواهد شد.

در بازار کنونی، میانگین سود دهی ماهیانه هولدرهای بلندمدت به شکل قابل توجهی پایین‌تر از میانگین سالیانه است. این وضعیت برای برای ۴۰۰ روز متوالی تکرار شده است. طول و عمق روند کاهشی سود دهی این سرمایه‌گذاران دقیقا مشابه کف دوره نزولی ۲۰۱۸ است. این امر فرضیات قبلی را تایید می‌کند.

با توجه به شرایطی که در ماه‌های اخیر گذشت و بسیاری از سازمان‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مجبور به واگذاری کوین‌های خود شدند، شکل‌کیری یه سویه صعودی، ضروری بود. در ادامه قصد داریم میزان پایداری و افق آتی سویه صعودی کنونی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

پیشنهاد مطالعه: معرفی مجموعه NFT میبیتس (Meebits) + آموزش خرید Meebits

مقاومت برای بازیابی قیمت

قیمت اولین سویه صعودی خود از آپریل تا به امروز را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی باید عوامل مختل کننده این سویه صعودی را بر اساس سوابق بازار در چرخه‌های پیشین، بررسی کنیم. برای این کار سطوح مقاومتی موجود را از منظر تکنیکال مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از طرفی با استفاده از اطلاعات آنچین اعتبار نتایج حاصل را بررسی می‌کنیم.

  • در حال حاضر میانگین قیمت ۲۰۰ هفته‌ای (200WMA)، ۲۲ هزار دلار است. این سطح از منظر تاریخی می‌تواند به عنوان کف بازار نزولی در نظر گرفته شود.
  • میانگین ۱۱۱ روزه قیمت که در حال حاضر در محدوده ۳۰ هزار دلار واقع شده است، می‌تواند به عنوان یک سطح مقاومتی عمل کند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، در این سطوح، میزان عرضه به شدت افزایش می‌یابد و در نهایت قیمت را کاهش می‌دهد.
  • میانگین ۲۰۰ روزه قیمت در حال حاضر در محدوده ۳۵ هزار دلار قرار گرفته است. این سطح کلیدی را می‌توان به عنوان مرز بازار صعودی و نزولی در نظر گرفت. به همین خاطر یک سطح مقاومت مستحکم محسوب می‌شود.

تحلیل آنچین

در این مرحله با توجه به قیمت پایه ذخیره هولدرهای کوتاه‌مدت، بلندمدت و قیمت پایه کل ذخیره بیت کوین، به ارزیابی حرکات قیمتی پیش رو خواهیم پرداخت. همچنین می‌توانیم از قیمت واقعی برای محاسبه نرخ Liveliness (RPLR) استفاده کنیم.

۱.قیمت لحظه‌ای در هفته گذشته به بالای قیمت واقعی (میانگین قیمت پایه کل کوین‌ها)  و قیمت پایه هولدرهای بلندمدت رسید. این دو سطح قیمتی در حال حاضر در محدوده ۲۲ هزار دلار قرار دارند. فاصله بین این دو سطح قیمتی، محدوده حساسی محسوب می‌شود که با میانگین ۲۰۰ هفته‌ای قیمت نیز تلاقی دارد.

۲.قیمت پایه ذخایر هولدرهای کوتاه‌مدت نیز اخیرا در محدوده ۲۸.۵ هزار دلار قرار گرفته است و روندی کاهشی در پیش گرفته است. زیان تحمیل شده به هولدرهای کوتاه‌مدت باعث شده، این سرمایه‌گذاران بخشی از دارایی‌های خود را در قیمت‌های پایین واگذار کنند و خریداران جدید صاحب کوین‌هایی با قیمت پایه پایین‌تر شوند.

۳.شاخص قیمتی RPLR در محدوده ۳۵.۸ هزار دلار قرار گرفته است که با میانگین ۲۰۰ هفته‌ای قیمت نیز تلاقی دارد. با توجه به اهمیت ساختاری این دو سطح قیمتی و تاثیر آن بر رویکرد تجاری هولدرها، توجه به آن در تحلیل حرکات قیمتی حائز اهمیت است.

تحلیل آنچین

یکی از موقعیت‌های مهم بازار زمانی است که میانگین قیمت پایه هولدرهای بلندمدت، بیشتر از میانگین قیمت پایه کل کوین‌ها است. برای اینکه میانگین قیمت پایه هولدرهای بلندمدت افزایش یابد، باید کوین‌های خریداری شده در قیمتی بالاتر از قیمت پایه کل باشد یا به عبارتی کوین‌هایی که در آستانه ۱۵۵ روز قدمت قرار می‌گیرند و وارد ذخایر هولدرهای بلندمدت می‌شوند، قیمتی بالاتر از میانگین قیمت پایه کل داشته باشند. در یک بازار نزولی این موقعیت به ندرت اتفاق می‌افتد.

در مقابل، میانگین قیمت پایه کل، با افزایش میزان سود دهی، افزایش می‌یابد. به عبارتی با افزایش تقاضا و شروع فرآیند کسب سود، قیمت واقعی از قیمت پایه هولدرهای بلندمدت بیشتر می‌شود.

در کف قیمتی دوره‌های نزولی پیشین، طول دوره‌های انحراف (توضیح داده شده در نمودار قیمت واقعی و قیمت پایه هولدرهای بلندمدت)، بین ۲۴۸ تا ۵۷۵ روز بود. در دوره کنونی تنها ۱۷ روز از آغاز این انحراف می‌گذرد که مدت بسیار کوتاهی محسوب می‌شود.

تحلیل آنچین

ارزیابی شیب تغییرات قیمت

شاخص شیب قیمت واقعی به این خاطر طراحی شده که نسبت شتاب تغییرات قیمت لحظه‌ای و جریان اصلی سرمایه را محاسبه کند. این شاخص هدف مذکور را از طریق مقایسه قیمت واقعی و قیمت لحظه‌ای محقق می‌کند.

۱.مقادیر مثبت این شاخص نشان‌ می‌دهد که حرکتی سازنده و صعودی در حال وقوع است.

۲.مقادیر منفی این شاخص نشان می‌دهد که بازار در دوره‌ای نزولی واقع شده است.

۳.شکست سطح ۱ در شاخص مورد بحث، نشانه‌ای بر شتاب بالای تغییرات است که می‌تواند با توجه به جهت شاخص (بالای ۱ یا پایین ۱) یک روند قدرتمند صعودی یا نزولی باشد.

در اینجا قصد داریم شاخص را در محدوده‌های زمانی ۱۴، ۲۸ و ۱۴۰ روزه بررسی کنیم.

با دوره ۱۴ روزه آغاز می‌کنیم. می‌توان یک جهش مثبت و قوی را در نمودار مشاهده کرد که نشان‌دهنده حرکت صعودی قابل توجهی است. شاخص ۱۴ روزه جزو شاخص‌های حساس است و تغییرات را به دقت بازنمایی می‌کند، اما به واسطه همین حساسیت، نوسان‌های زیادی دارد که گاهی روند تحلیل را با ابهام همراه می‌کند.

  • تداوم این روند رو به بالا می‌تواند نشانه‌ای بر بروز یک دوره کوتاه‌مدت سود ده باشد.
  • از طرفی خارج شدن از محدوده مثبت شاخص، علامتی بر زوال حرکت صعودی در یک دوره کوتاه‌مدت است.

تحلیل آنچین

در شاخص شیب ۲۸ روزه نیز وضعیت مشابهی حاکم است. مقادیر مثبت این شاخص نشان می‌دهد که حرکت نزولی قیمت در یک دوره میان‌مدت تدریجا کاهش یافته و بدل به حرکت صعودی خواهد شد. در حال حاضر یک سویه صعودی قدرتمند در حال وقوع است.

با این وجود همانطور که مشاهده می‌کنید، تلاش قبلی قیمت پس از فشار فروش ماه ژوئن، با شکست مواجه شد و بازار نتوانست میزان تقاضا را به حدی بالا نگه دارد که قیمت از محدوده موجود خارج شود و در نهایت ریزش قیمت رخ داد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در یک دوره کوتاه‌مدت حرکات قیمتی نسبت به جریان سرمایه وضعیت دوگانه‌ای دارند. نشانه‌ها بر صعودی بودن روند کوتاه مدت دلالت دارد اما موفقیت بازار در خروج از این محدوده همچنان وابسته به سطح تقاضا است.

تحلیل آنچین بیت کوین

شاخص شیب ۱۴۰ روزه، به عنوان یک شاخص بلندمدت در نظر گرفته می‌شود. برخلاف دو شاخص قبلی، این شاخص نسبت به نوسانات قیمت در دوره‌های کوتاه‌مدت واکنشی نشان نمی‌دهد و به همین خاطر برای ارزیابی آینده بلندمدت بازار و روندهای کلی مناسب است.

۱.شاخص ۱۴۹ روزه از مارس ۲۰۲۱ تا به امروز همواره روندی نزولی داشته و در کل سال ۲۰۲۲ هیچ مقدار مثبتی را ثبت نکرده است. این امر نشان می‌دهد که در ۱۵ ماه گذشته یک بازار نزولی قدرتمند بر معاملات حاکم بوده است.

۲.محدوده منفی فعلی می‌تواند نشان‌دهنده ادامه روند نزولی قیمت در سال ۲۰۲۲ باشد. به عبارتی تفسیر شاخص ۱۴۰ روزه به نفع طرفداران بازار نزولی است.

۳.روند کلی شاخص نشان می‌دهد که احتمال تغییرات تدریجی و سازنده در دوره بلندمدت وجود دارد. با این حال تحقق این موضوع با توجه به شاخص ۱۴۰ روزه، نیازمند زمان طولانی است.

با توجه به نمودار زیر، شیب حاصل از فشار فروش می ۲۰۲۱ همچنان بیشترین شدت نزولی این چرخه را دارد. با این حال ریزش قیمت اخیر در می و ژوئن ۲۰۲۲ نیز جزو ریزش‌های تاریخی بازار به حساب می‌آید. این امر نشان می‌دهد که شدت ریزش قیمت در دوره‌های طولانی مدت به تدریج کاهش می‌یابد. می‌توان نتیجه گرفت که به مرور زمان قدرت فروشندگان کاهش یافته و در افق بلندمدت ثبات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

تحلیل آنچین

جمع‌بندی

با کاهش قیمت در دوره نزولی اخیر، میزان بازدهی سرمایه برای تمام دسته‌های سرمایه‌گذاران بسیار ضعیف بوده است. حتی هولدرهای بلندمدت نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و طی دوره می تا ژوئن ۲۰۲۲ به شکل غیرمعمولی کوین‌های خود را واگذار کردند.

با این حال ذخیره هولدرهای بلندمدت در حال افزایش است. این امر با فرآیند بازتوزیع کوین‌ها توسط سرمایه‌گذاران مقطعی امکان‌پذیر شده است. به عبارتی در مقطع کنونی شاهد بازگشت کوین‌ها به هولدرها هستیم. توجه داشته باشید که تراکم این کوین‌ها در محدوده ۲۰، ۳۰ و ۴۰ هزار دلار بیشتر از باقی محدوده‌ها است. از منظر تکنیکال و اطلاعات آنچین، این محدوده‌های قیمتی از اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران بازار برخوردار است.

بررسی شتاب تغییرات قیمت نشان می‌دهد که در یک دوره کوتاه‌مدت سویه صعودی فعلی ادامه می‌یابد. در این سویه صعودی، قیمت واقعی و قیمت پایه هولدرهای بلندمدت می‌تواند به عنوان سطوح حمایتی در نظر گرفته شوند. اما در نگاه بلندمدت با اینکه نشانه‌ها حاکی از اتمام دوره تسلیم است، اما بازیابی و تثبیت قیمت نیازمند تغییرات بنیادی و زمان طولانی است.

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 31085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha