صعود تورم مسکن تهران به قله دو سال اخیر/قیمت آپارتمان به متری ۴۵ میلیون تومان رسید!

اکو ایران: نرخ تورم مسکن در تهران همچنان صعودی است. این شاخص در اولین ماه تابستان ۱۴۰۱ به ۸.۳ درصد رسیده و در بالاترین سطح خود در دو سال اخیر قرار گرفته است. این افزایش در حالی ثبت شده که میزان معاملات در بازار مسکن افت ۳۸ درصدی را در مقایسه با پایان بهار امسال ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، مرکز آمار دومین گزارش خود از وضعیت مسکن در تهران را اعلام کرد. طبق آخرین داده های این مرکز در تیرماه امسال، تورم بخش مسکن در پایتخت برابر با ۸.۳ درصد بوده که رکورد ۲۳ ماهه را با خود به همراه داشته است.

در همین خصوص مرکز آمار برای دومین ماه متوالی وضعیت آماری مسکن تهران را منتشر می کند. پیش از این برای سال‌های پی در پی این اطلاع رسانی تنها به دست بانک مرکزی رقم می‌خورد.

مسکن

شیب صعودی تورم در مسکن تهران

در اولین ماه تابستانی دمای تورم مسکن تهران نیز بالا رفته و با ۱.۲ واحد درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به ۸.۳ درصد رسید. این شاخص از تیر ۹۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

طبق داده‌های این مرکز میانگین وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در ابتدای تابستان تهران برابر با ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بوده و از ماه قبل تقریبا ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بیشتر شده است.

مقایسه نقطه‌ای این شاخص نیز  نشان می‌دهد قیمت مسکن به نسبت موقعیت مشابه خود در سال گذشته در حدود ۴۵.۲ درصد افزایش داشته و رکورد یک ساله را ثبت کرده است.

این در حالی است که تعداد معاملات در بازار مسکن نزولی شده و در ماه گذشته برابر با ۸ هزار و ۶۸۵ فقره به ثبت رسیده است، تقریبا ۳۸ درصد کمتر از پایان بهار.

به باور برخی کارشناسان کاهش معاملات به همراه رشد قیمت ها می تواند سیگنالی از کاهش عرضه در مقایسه با رشد تقاضا در این بازار باشد که موجب سرعت گیری بیشتر نرخ تورم مسکن در تهران شده است.

در ادامه تفکیک مناطق ۲۲ گانه تهران نیز نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مربع زمین مسکونی در منطقه ۱ برابر با ۸۴ مییلون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که گران ترین منطقه از این حیث به شمار می‌آید.

مسکن

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 31082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha