تاثیر قطعی معدل در کنکور قانونی برای بچه درس‌خوان‌ها

به گفته کارشناسان آموزشی بسیاری از خانواده‌ها و داوطلبان با نگرانی‌های جدی در ارتباط با تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۲ روبه رو هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسینی ارسنجانی گفت: مبحث تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به بعد از مباحث حساسی است که مورد توجه مسئولان آموزشی کشور قرار گرفته و با توجه‌ به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و موضوعات مطرح شده در مجلس که هر دو روند جدیدی را ترسیم کرده اند بسیاری از خانواده‌ها و داوطلبان با نگرانی‌های جدی روبه رو هستند.

او گفت: در این شرایط خانواده‌ها و داوطلبان به درستی توجیه نشده اند، چرا که سازمان سنجش به عنوان متولی و مجری فعالیت‌های سنجش و پذیرش دانشجو صحبت‌های متفاوتی را در این باره مطرح‌کرده است اما به سرعت یا لحن صحبت‌ها تغییر کرده و یا با عذر خواهی رسمی، این سازمان موارد متفاوتی را در سایت خود درج نموده که از مهمترین این موارد تغییراتی است که از سوی ریاست جمهوری در اواخر تیر ماه اعلام شد.

او افزود: تاثیر سوابق تحصیلی یکی از این تغییرات است که شاید صرفا از آن تنها به عنوان معدل دروس امتحان‌های نهایی می توان یاد کرد اما سوابق تحصیلی شامل میزان تاثیر معدل کتبی امتحانات نهایی پایانی و سهمیه داوطلب و همچنین تغییر یا عدم تغییر در رشته است. به این نکته باید توجه کرد که ملاک اصلی امتحانات کتبی و پایانی است.

به گفته معاون دفتر مشاوره سابق وزارت آموزش و پرورش، در کنار امتحانات نهایی سهمیه‌ها نیز حائز اهمیت است و جزیی از سوابق تحصیلی افراد محسوب می‌شود، بنابراین تاثیر ۴۰ درصدی معدل درست نیست و باید آن را تاثیر ۴۰ درصد سوابق تحصیلی نامید.

ارسنجانی گفت: در تاثیر معدل با ضریب مثبت شاهد آن بودیم که داوطلب می‌توانست با استفاده از آن وارد رشته‌های نه چندان پر طرفدار شود و حتی بدون شرکت در آزمون از سوابق تحصیلی خود استفاده کند، اما مهمترین مسئله در روند جدید و تاثیر قطعی معدل این است که توجه کامل‌تر به فعالیت‌های آموزشی و همچنین محتوای کتب درسی براساس هوش و استعداد دانش آموزان می شود.

او ادامه داد:می‌توان گفت تاثیر قطعی سوابق تحصیلی برای دانش آموزانی که قصد دارند فعالیت‌های درسی را مجدانه دنبال کنند بسیار مثبت خواهد بود و از طرفی دغدغه‌های خانواده‌ها باعث می‌شود تا داوطلبان آزمون سراسری به کلاس‌های کنکور بیشتر مراجعه کنند.

او گفت: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی می‌تواند زمینه‌ای بهتر نسبت به روند کنونی که صرفا ضریب مثبت در معدل‌ها است، داشته باشد.

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 31055
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      3 6
      طرح خوبیه ...عمومیهانبایدهیچ تاثیری درترازقبولی داشته باشند
    • ناشناس IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      10 2
      لعنت بهتون با این تغییرات
      • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
        2 0
        ما تغییرات نمی‌خواهیم به کی بگیم
    • محمد IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      2 0
      فقط میتونم بگم که حق مناطق محروم با این کار خورده میشه