بازار جذابیت خود را از دست داده اســـت/کاهــش ریسـک سیاست‌گذاری شرط اصلی بهبود وضعیت بازار سهام / زمزمه های برجام بازهم بر بورس تاثیر می گذارد؟

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: زمانی شرایط بازار بهبود می‌یابد که ریسک سیاست گذاری دولت کاهش بیابد که از جمله آن می توان به کاهش نرخ بهره، لغو قیمت گذاری در صنایع و همچنین توافق برجام اشاره کرد. دولت وعده های خود را عملی نکرده و همین موضوع باعث شده تا اقدام به فروش دارایی های خود کنند.

 گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ اتفاقات هفته اول مرداد بازار سرمایه دقیقا مشابه همان روند هفته پایانی تیرماه بود. بورس در روزهای شنبه تا دوشنبه با افت شدید روبرو شده و در روز سه شنبه افت کمی را تجربه کرده و در آخرین روز هفته با صعود همراه شد.  برخی از کارشناسان، تاثیر بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه را اندک می دانند، اما بسیاری از سهامداران این شیوه اقدام بانک مرکزی را عامل اصلی ریزش بورس می‌دانند. البته نباید از عواملی همچون کاهش نرخ دلار، افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و کنترل حجم نقدینگی توسط بانک مرکزی گذشت. این عوامل هریک به تنهایی عاملی برای رشد یا افت بازار سرمایه هستند اما بازار سرمایه در هفته‌های گذشته با مشکل کمبود نقدینگی به دلیل خروج پول از بازار سهام روبرو بوده است. در صورتی که نقدینگی پارک شده سهامداران خرد، منابع شرکت‌های حقوقی بازار سهام و منابع صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه وارد بازار نشود، نمی‌توان امیدوار به تغییر روند و برگشت شاخص کل بورس به کانال ۱.۶ میلیون واحدی را داشت.

امیر ندیری مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار به علت بی اعتمادی و ریسک سیاست گذاری های دولت، جذابیت خود را از دست داده و سرمایه گذاران ترجیح می دهند که با توجه به تورم بالایی که در جامعه حاکم بوده، به بازارهای مالی دیگر همچون طلا، دلار، مسکن و... رجوع کنند. واکنش بورس نسبت به تورم معمولا با تاخیر است و به همین علت این بازار در این برهه زمانی مورد توجه نبوده است ودر نهایت با کاهش پول حقیقی رو به رو شدیم.

ندیری اضافه کرد: بازار سهام در روز چهارشنبه در عین حال که با حجم معاملات پایینی رو به رو بود، سبزپوش کار خود را به خاتمه رساند و این موضوع نیز مربوط به افت چشم گیر قیمت سهام است. قیمت بسیار جذاب نمادها مانع از ریزش بیشتر آنها شده اما خریداران کمی در بازار وجود دارد و متاسفانه در این روزها استقبالی از بازار سرمایه نمی شود.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار تشریح کرد: زمانی شرایط بازار بهبود می‌یابد که ریسک سیاست گذاری دولت کاهش بیابد که از جمله آن می توان به کاهش نرخ بهره، لغو قیمت گذاری در صنایع و همچنین توافق برجام اشاره کرد. دولت وعده های خود را عملی نکرده و همین موضوع باعث شده تا اقدام به فروش دارایی های خود کنند.

وی با بیان اینکه واگذاری بلوک خودرویی ها از اواسط اسفندماه مطرح شد اما همچنان این موضوع به نتیجه نرسیده است؛ گفت:  دولت نسبت به برخی از موضوعات همچون تسریع واگذاری بلوک خودرویی‌ها توجه کافی ندارد که همین مسئله باعث نا امیدی و خسته شدن سهامداران شده است، در صورتی که نهایی شدن این امر می توانست موجب تحرک و لیدری بازار بشود.

ندیری مطرح کرد: برخلاف شرایط بازار سهام که روندی نزولی داشته، عملکرد شرکت ها از ابتدای امسال تاکنون رضایت بخش بوده است و گزارش های عملکرد ماهانه و سه ماهه آنها از وضعیت مطلوبی برخوردارند که با توجه به این موضوع با متعادل شدن شرایط کلی و رفع ریسک های مذکور، آینده خوبی در انتظار بازار سهام خواهد بود.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار در بخشی دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش خبرنگار که توافق های برجامی و کاهش نرخ دلار می تواند باعث افت بازار سهام بشود؟ گفت: قائل شدن همبستگی میان نرخ دلار و روند بازار، دیدگاهی منسوخ شده ای است و در سال های گذشته شاهد بودیم که علی رغم رشد نرخ دلار با بازاری نزولی رو به رو بودیم و صرفا رشد نرخ ارز نتوانست موجب صعودی شدن بازار بشود. البته کاهش اختلاف نرخ دلار نیما و بازار آزاد می تواند بر صنایع بزرگ و صادراتی تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه برجام می تواند منجر به تسهیل شرایط و بهبود بازار سهام بشود چراکه ریسک زیادی به علت کسری بودجه از جانب دولت به بازار تحمیل می شود، افزود: دولت برای اینکه بتواند به قدر ناچیزی تورم را کنترل کند، نرخ بهره بین بانکی را افزایش داده است و یا سیاست هایی همچون اعمال قیمت گذاری دستوری پیش می گیرد که همه این موارد ریسک بازار سهام را به طور محسوس و چشم گیری افزایش داده، بنابراین اگر توافق برجامی حاصل بشود، ریسک های سیاست گذاری دولت نیز کاهش می‌یابد و این در نهایت به نفع بازار سهام است.

ندیری گفت: افزایش ریسک سرمایه گذاری اصلی ترین عامل در خروج پول حقیقی از بازار سهام است که با توافق های برجامی علاوه بر اینکه ریسک سیستماتیک ناشی از کسری بودجه و سیاست های دولت کاهی می یابد، شرایط بازار سهام و همچنین نحوه فعالیت شرکت ها نیز بهبود می یابد.

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 31037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha