وثیقه‌گذاری سهام؛ گامی موثر برای پیشبرد دولت الکترونیک

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با استفاده از توثیق سهام می‌تواند درصورت عدم تعهد اشخاص حقیقی یا حقوقی، سهام شخص را بفروشد و مبلغ حاصل را تحت عنوان بازپرداخت در اختیار بانک قرار دهد.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ محمدعلی احمدزاده اصل به مزایای اقدامات اخیر سازمان بورس مبنی بر راه اندازی سامانه توثیق سهام اشاره کرد و اظهار داشت: توثیق سهام در اصل به معنای وثیقه گذاشتن دارایی مالی تحت عنوان سهام در نزد ارگان‌ها ‌و سازمان‌ها است.

وی گفت: همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند در صورت نیاز به تسهیلات با تایید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وثیقه در اختیار بانک‌ها قرار دهند.

احمدزاده اصل خاطرنشان کرد: این مسئله اگر به درستی و با مدیریت درست صورت پذیرد؛ به مرور زمان زمینه کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازارسرمایه را فراهم می‌کند.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه ادامه داد: بانک‌ها باید بخش ارزیابی سهام خود را تقویت کنند تا بتوانند درصورت اقدام سهامداران برای توثیق سهم بررسی‌های لازم را با کمک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهند.

وی توضیح داد: اجرای توثیق سهام افزون بر کاهش ریسک تصمیمات بانک‌ها و وصول آسان‌تر مطالبات؛ توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به بازارسرمایه جلب خواهد کرد زیرا فرآیند أخذ تسهیلات از این مسیر با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه به سهامداران توصیه کرد: اگر افراد بدنبال استفاده از وثیقه‌گذاری الکترونیک هستید، باید هرچه سریعتر در سامانه سجام ثبت نام کنند.

احمدزاد اصل در پایان تصریح کرد: سایر ارگان‌های دولتی از جمله قوه قضاییه، نظام وظیفه و … نیز می‌توانند در صورت امکان از سامانه توثیق سهام بهره‌مند شوند تا اشخاص حقیقی و حقوقی به راحتی و بدون معطلی امکان وثیقه‌گذاری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، توثیق سهام یکی از درخواست هایی بود که نظام مالی و بانک‌ها و همچنین مسوولان اقتصادی از سازمان بورس و اوراق بهادار داشتند. عملیات اجرایی این طرح از ماه ها پیش در دولت سیزدهم آغاز شد و امروز مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در محل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

عملکرد این سیستم به این شکل است که اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

بر همین اساس، در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و غیره برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه خواهد شد.

۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
کد خبر: 31035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha