دلهره صحیح سهامداران از افزایش نرخ بهره بانکی

بعد از آنکه انتقاد فعالان بازار سرمایه به افزایش نرخ بهره بین بانکی روز گذشته رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت، دیروز (سه شنبه) جلسه مشترک مدیرکل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بعد از آنکه انتقاد فعالان بازار سرمایه به افزایش نرخ بهره بین بانکی روز گذشته رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت، دیروز (سه شنبه) جلسه مشترک مدیرکل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد. ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالین اقتصادی از اصلی ترین موضوعات مطرح شده بود.
صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گفت: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی است ، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است. صنعت بانکداری که در بورس هم فعال هستند دچار مشکلاتی هستند، نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانکها است که در شرایط تورمی اجتناب ناپذیر بوده، کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیشتر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود. نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخص بانک مرکزی کنترل می‌شود و تصمیماتی در روز گذشته در اینباره اتخاذ شد.

مهدی دلبری مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در این خصوص بیان کرد: دغدغه فعالان بازار سرمایه در مورد افزایش نرخ بهره بین بانکی، دغدغه درستی است. به هر حال یکی از بازارهای رقیب برای بازار سرمایه بازار پول است و افزایش نرخ بهره بانکی علاوه بر بحث رقابت، موجب افزایش هزینه های مالی بنگاه‌های تولیدی نیز شده است. از سوی دیگر برخی سهامداران با دریافت اعتبار از سیستم کارگزاری ها یا تسهیلات بانکی، اقدام به خرید سهام کرده‌اند و با افزایش نرخ بهره بانکی، بهای تمام شده خرید سهام شان افزایش یافته است.

وی افزود: فارغ از نرخ بهره بین بانکی، روند تغییرات هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بهره بانکی در دو سال گذشته به طور محسوسی افزایشی بوده و این روند برای بازار سرمایه خطرناک است. امیدوارم دولت به وعده کاهش نرخ بهره که در وعده های ده گانه در مورد بازار سرمایه داده بود، جامعه عمل بپوشاند. در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی در کشور ما، بالاترین نرخ در منطقه است. البته با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره کار دشواری پیش رو خواهد داشت؛ چرا که با نرخ بهره فعلی نیز، سپرده‌گذاران بانکی از تورم جا مانده اند. در چنین شرایطی کاهش نرخ بهره بانکی، عملاً زیان بیشتری به سپرده گذاران بانک ها تحمیل خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: متغیر دیگری که سد راه بازار سرمایه شده، بحث کسری بودجه دولت است. دولت امسال می بایست ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از محل فروش اوراق انجام بدهد و اگر فروش نفت هم همچون پیش بینی ها در بودجه محقق نشود، باید روی فروش اوراق تمرکز بیشتری انجام شود و این موضوع کار را برای بازار سرمایه سخت‌تر خواهد کرد. با این تفاسیر، بعید است که در کوتاه مدت اتفاق مثبتی روی نرخ بهره بیفتد.

دلبری در خاتمه تصریح کرد: در این شرایط امیدواریم سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای منافع سهامداران حرکت کند. برخی تصمیماتی که در این مدت در بازار سرمایه اتخاذ شده، از جمله برخی تصمیمات در مورد صندوق های درآمد ثابت، بیش از آنکه هم‌راستا با منافع سهامداران باشد همراستا با منافع دولت بوده است. اگر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای وظایف خود که حمایت از منافع سهامداران است، عمل کرده و نهاد مستقل تری باشد، قطعاً در مواقعی که برای بازار سرمایه مشکل ایجاد شود، سازمان بورس و اوراق بهادار با صدای رساتری مشکلات را مخابره خواهد کرد. جلسه امروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس کل بانک مرکزی اتفاق خوبی بود؛ اما چندان به خروجی این جلسه خوش‌بین نیستم و بعید نیست که این موضوع هم همچون سایر وعده هایی که در این مدت داده شده، اجرایی نشود!

۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 31032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha