آمریکا: بسیار بعید است برجام احیا شود

یک مقام ارشد کاخ سفید گفته که دولت آمریکا دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه ایران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد «برت مک‌گورک»، مقام ارشد کاخ سفید مدعی شده که احیای برجام در آینده نزدیک را بعید می‌داند و کاخ سفید به دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است.

 پایگاه خبری آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داده برت مک‌گورک در جمع گروهی از کارشناسان اندیشکده‌ها در هفته گذشته گفته «بسیار بعید» است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را بتوان در آینده نزدیک احیا کرد.آکسیوس نوشته کاهش این احتمال باعث افزایش فشار بر دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا برای تدوین آنچه «طرح جایگزین» یا پلان بی‌ خوانده می‌شود خواهد شد.

مک‌گورک در نشست یا کارشناسان اندیشکده‌ها مدعی شده دلیل عدم خصول توافق این است که ایرانی‌ها قادر به تصمیم‌گیری نیستند.

ادعای این مقام دولت جو بایدن در حالی مطرح شده که شواهد مختلفی حاکی از آن هستند که دولت مستقر در واشنگتن هنوز توانایی لازم برای تصمیم‌گیری در خصوص بازگشت به برجام را نداشته است.

مقصرجلوه دادن ایران، سلب مسئولیت کامل از طرف غربی و القای اینکه پیشرفت مذاکرات تنها به تصمیم‌گیری طرف ایرانی وابسته است رویه ثابت موضع‌گیری مقام‌های آمریکا و سایر کشورهای غربی و رسانه‌های همسو با آنها در تقریباً تمامی ادوار مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

بایدن پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وعده داده بود که سیاست «فشار هوشمند» را جایگزین «فشار حداکثری» علیه ایران خواهد کرد. مدعی شد که ایرانی‌ها خواستار اضافه شدن چیزی به امتیازاتشان هستند. او گفت: «اما ما این کار را انجام نخواهیم داد.»

برت‌مک‌گورک مدعی شد با توجه به اینکه توافق در آینده نزدیک امکان‌پذیر نخواهد بود دولت بایدن قصد دارد از تحریم و انزوای اقتصادی علیه ایران استفاده کند. او با وجود این گفت که واشنگتن قصد ندارد «تنش‌ها را به صورت بی‌مورد افزایش دهد.» مک‌گورک گفت دولت بایدن از گزینه نظامی تنها به عنوان راه چاره آخر استفاده خواهد کرد.

برت مک‌گورک همچنین گفته اختلاف آمریکا با اسرائیل در خصوص این موضوع به احتمال حمله نظامی مربوط نمی‌شود، بلکه اختلافات بر سر این است که آیا آمریکا باید هنوز دنبال احیای برجام باشد یا اینکه توجهش را به سمت رسیدن به یک توافق «قوی‌تر و طولانی‌تر» معطوف کند.

مذاکرات دوحه روزهای هفتم و هشتم تیرماه برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات دو روزه به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کردند.

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
کد خبر: 31000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha