۳.۳ میلیون یورو حاصل یک ماه همکاری با ویلموتس/حکم قطعی برای یک افتضاح

حکم پرونده مارک ویلموتس از سوی دادگاه CAS اعلام شد و فدراسیون فوتبال به پرداخت بیش از سه میلیون یورو محکوم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حکم نهایی پرونده مارک ویلموتس از سوی دادگاه داوری ورزش (CAS) اعلام شد و فدراسیون فوتبال با نصف شدن رای اولیه، به سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو محکوم شد. به این مبلغ به ازای هر سال تاخیر پنج درصد سود اضافه خواهد شد.

کمیته تعیین وضعیت فدراسیون جهانی فوتبال سال ۹۹ این فدراسیون را ۶.۲ میلیون یورو محکوم کرده بود.
روزبه وثوق احمدی، وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس، گفت: چند ساعت قبل حکم پرونده ویلموتس در دیوان داوری ورزش به من ابلاغ شد. در حکمی که این دیوان صادر کرده، حکم فیفا شکسته شده و ایراداتی که در پرونده توسط وکلای فدراسیون فوتبال که من یکی از آنها بودم، مورد پذیرش قرار گرفت.

وی ادامه داد: عدد باقی مانده برای پرداخت به ویلموتس سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو است.

جزئیات فرجام‌خواهی ایران از حکم فیفا در پرونده ویلموتس

رای دادگاه عالی ورزش پیرامون پرونده جنجالی فوتبال ایران و سرمربی سابق تیم ملی، مارک ویلموتس سرانجام به طرفین ابلاغ شد. روزبه وثوق احمدی یکی از وکلای پرشمار حاضر در این پرونده که از ابتدای فرجام خواهی مجدد ایران در این فرآیند حضور داشته، در شبکه خبر جزئیات رای دادگاه عالی ورزش در مورد فرجام خواهی ایران در رای کمیته انضباطی فیفا را رسما اعلام کرد.

جزئیات این رای بنابر گفته‌های وثوق احمدی به شرح زیر است:

* رأی ویلموتس به ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو کاهش یافت

چند ساعت گذشته حکم آقای ویلموتس در دیوان داوری ورزش به بنده ابلاغ شد. در این حکم، رأی اولیه فیفا شکسته شد. ایراداتی که در پرونده توسط وکلای فدراسیون فوتبال که من یکی از آنها هستم، مورد پذیرش دادگاه CAS قرار گرفته است. بخشی از میزان غرامتی که توسط فیفا صادر شده بود، به‌وسیله دیوان داوری ورزش لغو شده و عدد باقی‌مانده برای پرداخت به آقای ویلموتس ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو تعیین شده است که پیش از این مقداری از این جریمه به او پرداخت شده بود.

* ویلموتس پس از ۵ ماه قراردادش را فسخ کرده بود!

زمانی‌که آقای ویلموتس قراردادشان را با فدراسیون منعقد کردند، به‌مدت ۵ ماه برای تیم ملی کار کرده بودند. پس از آن، ایشان با ارسال چند نامه با استناد به مقررات فیفا، قرارداد خودشان را به‌صورت یک‌جانبه فسخ کردند و پس از آن با یک توافق شفاهی که با فدراسیون فوتبال ایران انجام داده بودند، با دریافت مبلغی مجددا به تمرینات تیم ملی بازگشتند.

* اولین فسخ قرارداد ویلموتس موجه و قانونی است

آن ۲ میلیونی که به ایشان پرداخته شده، تماما برای این سرمربی نبوده و به دستیاران ویلموتس نیز تعلق داشته است. زمانی‌که در فیفا به پرونده رسیدگی می‌شد، اعلام شد به جهت اینکه آقای ویلموتس حداقل ۲ ماه کار کرده و دستمزدش را دریافت نکرده و اخطار دریافت مبلغ خودشان را نیز به فدراسیون داده و با این حال نیز فدراسیون به ایشان مبلغی را پرداخت نکرده است، فسخ قرارداد وی موجه تلقی شده و فیفا اعلام کرد که ویلموتس استحقاق دریافت تمام مبلغ قراردادش را دارد. این مقرراتی است که در فیفا وجود دارد و به صراحت ذکر می‌کند اگر یک طرف قرارداد به تعهداتش عمل کند و طرف مقابل این کار را نکرد، شخص مذکور استحقاق دریافت تمام مبلغ را دارد.

* تحریم‌های بانکی، یکی از دلایل تغییر رأی پرونده است

طبق قوانین فیفا یک سرمربی می‌تواند پس از فسخ صحیح تمام مبلغ قراردادش را دریافت کند ولی با دفاعیاتی که انجام دادیم، توانستیم دیوان داوری ورزش را قانع کنیم که آنها به چند جهت با تأیید تمام این مبلغ مخالف هستند. نخستین دلیل تحریم‌های سنگین بانکی است که آمریکا علیه کشور اعمال کرده است. در این رأی دادگاه داوری ورزش اعلام کرده است: ما تأیید می‌کنیم که فدراسیون فوتبال ایران تمام تلاش خود را انجام داده است تا بتواند دستمزد ویلموتس را پرداخت کند و این سرمربی قادر به فسخ قراردادش نباشد ولی به دلیل همان تحریم بانکی، این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.  

* مصاحبه ویلموتس، به برگ برنده فدراسیون تبدیل شد

یکی دیگر از دلایل ما که مورد پذیرش دادگاه داوری ورزش قرار گرفت، مصاحبه این سرمربی است. پس از آنکه ویلموتس قراردادش را با ایران فسخ کرد، هدایت هیچ تیمی را برعهده نگرفت و در یک مصاحبه که به زبان فرانسوی از وی منتشر شد، اعلام کرد که نه‌تنها به هیچ تیمی نمی‌رود بلکه پیشنهاد ۲ باشگاه و ۲ تیم ملی را رد کرده است و هیچ احساسی نسبت به آنها ندارد و قصد دارد صبوری کند تا طلبش را از ایران بگیرد.

* مبلغ قرارداد ویلموتس ۷.۸ میلیون یورو بود

کل مبلغ قرارداد ۳ سال و نیم ویلموتس ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو بوده است. مبلغ قرارداد سال‌های اول و دوم و سوم وی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو و نیم‌سال سوم نیز یک میلیون و ۱۲۵ هزار یورو یعنی نصف رقم یک سال بوده است. تاکنون تقریبا به خود آقای ویلموتس نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو پرداخت شده است.

* در دادگاه سوئیس توافق طرفین مورد احترام است
وقتی قبل و بعد پرونده ویلموتس را نگاه می‌کنیم میفهمیم که رقم او این مقدار نبود. احتمالا ما را پیدا کرده بود! ما در مباحث حقوقی یک چیزی داری به نام خیار غبن فاحش که اگر کسی سر کسی کلاه بگذارد، دادگاه می‌تواند رای را برگرداند. در سوئیس از این خبرها نیست؟ وثوق در واکنش به این اظهارات محمدی گفت: بر اساس قوانین سوئیس، توافق طرفین مورد احترام و ملاک رسیدگی است.

* فدراسیون مقصر اصلی نبوده و بخشی بابت دیرکرد پرداخت است

قیمت واقعی این مربی مثلا در ترانسفرمارکت، می‌تواند در این رای اثر گذاشته باشد؟ وثوق در پاسخ به این سوال توضیح داد: خیر واقعیت این است که مبنا توافق طرفین بوده است. نکته خیلی مهمی که باید اشاره کنم این است که بعد از اینکه فیفا ویلموتس را مستحق دریافت تمام مبلغ دانست، CAS اعلام کرد که بر اساس مقررات سوئیس او استحقاق دریافت تمام مبلغ را ندارد. این نشان می‌دهد که فدراسیون فوتبال ایران ۱۰۰ درصد مقصر موضوع نبوده است. بخشی از این تقصیر بابت دیرکرد در پرداخت هزینه بوده که آن را هم صراحتا اعلام کرده که ایران قصد پرداخت داشته ولی به‌خاطر بحث تحریم نتوانسته است.

* در شرایط بسیار خاصی احتمال برگشت رأی وجود دارد
این رای بازهم احتمال برگشت دارد؟ "از نظر مقررات سوئیس در شرایط بسیار بسیار خاص ظرف ۳۰ روز قابلیت فرجام خواهی در دیوان فدرال این کشور وجود دارد. شرایط نادری مثل خلاف نظم عمومی سوئیس یا..." این سوال و جواب نشان می‌دهد که دیگر به پایان این داستان بلند و اعصاب خرد کن رسیده‌ایم.

* باید از روز اول حقوقدان بین المللی در کنار فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باشد
او در پاسخ به این سوال که آیا پرونده‌هایی بوده که رای به نفع ما صادر شده باشد گفت: بله پرونده‌هایی بوده که رای آن به نفع ما باشد. ولی باید از روز اول یک مشاور و حقوقدان بین المللی کنار فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باشد که آنها را راهنمایی کند.

وثوق صحبت‌های خود را با این خبر به پایان رساند که ویلموتس به پرداخت نصف هزینه رسیدگی در حق فدراسیون فوتبال ایران هم محکوم شده است.

* نتیجه گیری پایانی:
طبق اعلام وثوق احمدی، مبلغ کل قرارداد ویلموتس برای سه سال، ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو بوده که پیش از این، فدراسیون نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو را به این سرمربی بلژیکی پرداخت کرده است. حالا نیز با رأی دادگاه داوری ورزش، فدراسیون باید ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر را به ویلموتس بپردازد که در کل، رقم دریافتی وی از فدراسیون عدد ۵ میلیون و ۲۵ هزار یورو را نشان می‌دهد.

بدین‌ترتیب فدراسیون فوتبال ایران رقمی نزدیک به ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو نسبت به اصل قرارداد ویلموتس به وی پرداخت نخواهد کرد.

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
کد خبر: 30977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha