۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 30948
بازدید: 16552
کشتار وحشیانه هزاران سگ در دماوند + فیلم

کشتار به یکباره و دفن نزدیک به ۱۰۰۰ سگ پناه‌داده شده در پناهگاه سگ‌های بی‌سرپرست گندک دماوند یک فاجعه را رقم زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو- مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب در منطقه گندک دماوند که بهمن ماه ۱۳۹۸ با حضور مسوولان افتتاح شده بود، سوم مردادماه در صفحه اینستاگرام خود خبر از کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ سگ با گلوله داد.

مدیر پناهگاه گفت:‌ عده‌ای با محبوس کردن مسئول وقت پناهگاه در اتاقی اقدام به کشتار و دفن تمامی سگ های پناهگاه کرده‌اند در حالیکه از هزار سگ تنها ۱۰-۲۰ سگ نجات پیدا کرده‌اند.

این سایت که تمامی فعالیت‌هایش در منطقه گندک براساس بخشنامه و شیوه‌نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام می‌شد، در تلاش بود تا با همکاری سازمانهای مردم نهاد و زیر نظر دوستداران حیوانات بتواند بستری برای اسکان و ارائه خدماتی مانند زنده‌گیری و انتقال به سایت جهت انگل‌زدایی، عقیم‌سازی و در پایان رهاسازی فراهم کند.

توضیحات محیط زیست درباره حادثه

به گزارش همشهری آنلاین، چند روزی است که انتشار فیلمی از لاشه چند سگ در گندک شهرستان دماوند در فضای مجازی خبر ساز شده است. پیش از این یکی از شهروندان با انتشار فیلم پرسه زدن تعدادی سگ در خیابان‌های دماوند ابراز نگرانی و ناراحتی کرده بود.

در سال ۹۸ سایت ساماندهی و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع توسط شرکت مدیریت پسماند شهرداری‌های شهرستان‌های دماوند و پردیس راه‌اندازی شده که به گفته مسئولان از ابتدای شروع به کار این مرکز تا امسال حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ قلاده سگ بلاصاحب، عقیم سازی شده است.

یکی از افرادی که در مرکز نگهداری سگ‌های گندک حدود دو سال است فعالیت دارد بیان کرد: باتوجه به اینکه سایت بازیافت زباله در گندک قرار دارد سگ های ولگرد زیادی در این منطقه وجود دارد و بعضی از مراکز زنده‌گیر بعد از زنده گیری سگ‌ها، آنها را در این مکان رها می‌کنند که خود دلیل زیاد شدن سگ ها در منطقه گندک است.

وی گفت: تعداد کمی سگ در مرکز نگه داری می‌شود و همه سگ های مرکز عقیم سازی شده اند، ما با توجه به علاقه ای که داشتیم سگ های بیرون مرکز را زنده گیری و سپس عقیم سازی و مجدد در منطقه کندگ رها کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۰ جایگاه آب و غذا در گندک ساخته ایم گفت: روزانه برای آب رسانی به این سگ ها از ماشین‌های حمل آب استفاده می‌کنیم و همین امر باعث شده است در نزدیکی این مکان ها سگ ها تجمع بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: متاسفانه ۳ مرداد متوجه شدیم تعدادی از سگ‌هایی که عقیم و در خارج از مرکز رها سازی شده بودند را کشته اند.

در ادامه با بیان اینکه برخی مسئولان دلیل کشته شدن سگ ها را بیماری اعلام می‌کنند گفت: طی این سالها هر سگی اگر بیماری داشته است خودمان در مرکز آن را مداوا یا اگر غیر قابل مداوا بوده برای جلوگیری از گسترش بیماری آن را کشته‌ایم.

وی گفت: از گلایه مردم در خصوص سگ‌های ولگرد اطلاع داریم ولی آن سگ‌ها عقیم نیستند و از مسئولان تقاضا داریم که سگ‌ها را زنده گیری و سپس عقیم کنند. الان اکثر سگ هایی که در گندک هستند وارد شهر نمی شوند چرا که آب و غذای آنها در اینجا تامین می شود و احساس امنیت کافی دارند.

سگ‌های بیمار با اخذ مجوزهای لازم کشته شدند

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند امروز در جمع خبرنگاران گفت: تعداد سگ‌های کشته شده کمتر از ۵۰ قلاده است؛ کل سگ‌های آن منطقه به ۱۷۰۰ قلاده نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است.

این مقام مسئول با تاکید براینکه سگ‌های پناهگاه گندگ سالم هستند و هر خبرنگاری می‌تواند از آن بازدید کند، تصریح کرد: سگ‌های کشته شده متعلق به مرکز دفن پسماند در حوالی پناهگاه گندک بودند که دارای بیماری بودند و دامپزشکی، شبکه بهداشت، محیط زیست و تمام دستگاه‌های متولی آن را تایید و به ستاد کنترل جمعیت سگ ولگرد شهرستان ارسال کردند.

وی تاکید کرد: مردم و شهروندان هر روز به علت مزاحمت سگ‌های ولگرد به ادارات بهداشت، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و مسئولان شهرستان‌ها اعتراض شدید و گلایه می‌کنند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند تنها راه معدوم کردن سگ‌ها را اجرای دستورالعمل مصوب سال ۸۷ دانست و افزود: وقتی حامیان سگ‌ها در برابر اجرای این دستورالعمل مقاومت می‌کنند باعث افزایش تعداد سگ های بیمار و پراکنده شدن آن‌ها در سطح شهر می‌شوند که در نهایت باعث سلب آسایش و امنیت مردم شده و این موضوع را تبدیل به یک معضل می‌کند.

ثبت ۱۲۰۰ مورد سگ گزیدگی طی یک سال در دماوند

سه روز پیش یعنی دوم مرداد ماه ۱۴۰۱ مهدی رضایی مهر معاون فرماندار گفته بود: در راستای ساماندهی سگ‌ها، با همکاری دستگاه‌های متولی، طرح عملیاتی ۱۰ روزه در دست اجرا است که با هدف ایجاد آرامش و آسایش شهروندان بصورت یکپارچه در تمامی پنج شهر شهرستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از این سگ ها بیمار و حتی برخی از آنان از نژاد گرگاس بوده که از لقاح سگ و گرگ ایجاد شده اند، گفت: طبق اعلام رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان در سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ مورد سگ گزیدگی ثبت شده که بیش از چهار میلیارد تومان فقط برای واکسن این افراد بجز خدمات درمانی مانند پانسمان، شستشو و… هزینه شده و حتی برای زنده گیری و سایر اقدامات توسط شهرداری ها و دهیاری ها برای هر قلاده سگ بیش از ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

معاون فرماندار افزود: طرح عملیاتی جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب شهرستان طی جلسات متعدد و با همفکری و کار کارشناسی تیم‌های دامپزشکی و بهداشت و درمان و بصورت کاملا اصولی انجام می شود.

همچنین علیرضا رضا هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند دوم مرداد ماه امسال گفت بود: یکی از موضوعات مهم و مورد بحث، علاوه بر عقیم سازی سگ های بلاصاحب، عدم رهاسازی آنها در شهر و نگهداری در مکانی خارج از محدوده شهری بود که با توجه به اینکه مدت ها است منطقه "گندک" برای این امر در نظر گرفته شده، مقرر شد هر شهری که اقدام به جمع آوری سگ های ولگرد می‌کند، پلاک کوبی کرده و پس از آن به منطقه گندک منتقل کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پس از پلاک کوبی توسط شهرداری و مشخص شدن اینکه از چه شهری به منطقه گندک منتقل شده، به شرکت مربوطه در منطقه گندک تحویل داده شود و پس از عقیم سازی، یک پلاک دیگر نیز زده شود و پس از آن بدون رهاسازی در داخل سایت گندک نگهداری شود.

۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 30948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 43
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سلام IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      16 46
      دمش گرم هر کی این کار را کرده
      • FR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        29 5
        خاک بر سر تو و هر کسی اینکار رو کرده..آه این موجودات پاک زندگیتون رو سیاه کنه
      • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        18 4
        آهش تو رو بگیره انشالله
      • ... IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        13 4
        خاک بر سرت کننننن چقد تو خری اخه
      • ممل IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
        7 4
        ان شالله خودت همینجوری به درک واصل بشی
      • محمدعلی-تبریز IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
        10 4
        لعنت خدا به بانی ومسببین کشتار این زبان بسته ها،استغفرالله مگر شما خدائید که خلق کرده اید و اینجوری قتل عامشان میکنید،بی پدر و مادرها نفرین برشما
      • دوستدار محیط زیست IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
        5 4
        خیلی مگه آدم پست باشه اینکار بکنه
      • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
        5 3
        قلب من به درد آمد با این همه کشتار وحشیانه خدا لعنتشون کنه
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      31 7
      واقعا روی شمر را سفید کردند الهی خدا سزایشان را بدهد از آه ونفرین این فلک زده هاست که این همه بلا نازل میشود در مملکتی که اسلامی است نباید این کارها انجام شود آبروی مسلمانان میرود بابا حداقل ببریدشان در یک بیابان رهایشان کنید بزاری به درد خودشان بمیرند دست از سرشان بردارید اگر بد بود که خدا خلقشان نمیکرد حتما در خلقتشان حکمتی وجود دارد
    • نسیم اسدی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      30 6
      باید بانیان این کشتار شناسایی ومحاکمه شوند.جان هر موجود زتده ای به اندازه جان انسان اهمیت دارد.کس یا کساتیکه برای کشتن این موجودات پاک وشریف نقشه کشیدند وکساتیکه دست به این قتل عام زدند به حتم بیماران اعصاب و روان خطرتاکی هستند که اگر شناسایی وبستری و درمان نشوند به حتم اینان قاتلان ناشناسی هستند که به زودی به کشتن انسان هم دست میزنند.
      • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        2 13
        باید هر آدمی رو تو خیابون تیکه تیکه کنیم چون گوسفند رو مسلح میکنند و میخورند هر کشتاری برای دلیلی باشه مشکلی نداره خوردن - موزی بودن و خترناک بودن
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      8 24
      خیلی هم عالی ولی به جای کشتن میدادن به چین تا بخونمشون
      • ب ت چ IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        12 2
        اخه حیوون خدا رو کشتن میگی خیلی عالی تف بر روت؟)
    • حاج ماشاالله CA ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      21 2
      به خداقسم روزی میرسدکه عاملین این جنایت طوری سزای خودراخواهنددید وآنچنان دچاربیماری های ناعلاج خواهندشد که هیچ دکتری قادر به درمان آنهانخواهدبود.من خودشاهدبودم که اشخاصی در سی یاچهل سال پیش چندین سگ راکشته بودنددچار چه عذابی شدندومرتبط به این اذعان میکردندکه مابه خاطرکشتارسگ ها دچاراین بیماری هاشدیم
      • رضا US ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
        4 0
        دین میگه اگه داشتی وضومیگرفتی دیدی سگی تشنه هست وآب فقط برای وضو داری ، اون آب بده به سگ خودت تیمم کن. اینو دین داره میگه ،شما اعتقادی به دین خودتون ندارید ، اینا ارزشی برای جون انسانها قائل نیستند چه برسه به این حیونای بی گناه
    • علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      9 34
      کار درستی کردند دمشان گرم
      • کیمیا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        24 4
        خدا لعنت کنه کسانی که این موجودات مهربان و با احساس رو کشتن به نظر من اسم اینها و نمیشه انسان گذاشت مطمینا سزای این کارشونو میبینن شک نکن عقب مونده های جهان سومی که فقط تو فکر شکمشونن با هر کثافت کاری
      • وحید IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
        12 3
        اگر سگ بد است چرا این حیوانات معتاد می کنید تا کامیون های حمل مواد مخدر را شناسایی کنند یا برای پیدا کردن افرادی بعداز زلزله زنده مانده اند پیدا کنند یا افرادی که قاچاق انسان می کنند و یا افرادی که دختران قاچاق می کنند و به کشورهای دیگر می فروشند پیدا کنند.
      • GB ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
        1 2
        خاک برسرت بی همه چیز
      • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
        4 2
        کارما خوب جواب داد یک هفتست ایرانو سیل داره نابود میکنه
    • ساناز IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      15 3
      بهتره مسئولین خیلی به خودشون فشار ولرد نکنن و این دروغارو اعلام نکنند سگها ۱۷۰۰ تا بودند نه ۴۰۰ تا و هیچ مشگلی واسه ساکنین نداشتند الکی دروغ نگید کسی باور نمیکنه
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      14 4
      عجب دین محبت امیزی. فقط بکشید
    • AE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      7 21
      تمییز کردن محیط زیست از موجودات اضافی و مزاحم مثل سگ های ولگرد که هیچ فایده ای نداشته و صرفا موجب ترس و وحشت کودکان و حمله به آنها می شود اقدامی است که زودتر از این باید صورت میگرفت کشور نازنین ما را با الگو برداری های بی ریشه و مزخرف مثل سگ و گربه و حیوان خانگی پرورش دادن بعضی افراد نابخرد به گند کشیدن این کار باید ادامه پیدا کند تا چرخه محیط زیست توسط تولید بی اندازه سگ ها بیش از این به خطر نیافتاده
      • حمیدرضا IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
        10 4
        محیط زیست رو فقط با پاک کردن امثال شما میشه تمیز کرد
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      16 3
      خدا لعنت كنه باعث و باني اين عمل زشت و وقيح
      • امید IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
        9 1
        چقدر طرز فکر وحشتناکی دارین. شما واقعا ادم ترسناکی هستین. حیوان ازاریو کشتن موجودات خدا کجای دنیا و دین عنوان شده؟ محبت به حیوان و انسان نشانه رشد شعور و شرفو انسانیته،انقدر با عقده و تحجر از کلمه مسخره غرب زدگی استفاده نکنید.خداوند شر شما و امثال شمارو از سر دنیا و موجوداتشو ادمهاش کم کنه که بیسیار بسیار خطرناکتراز حیوانات وحشی که از غریزه حمله میکنند هستین.
    • ناشناس IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      18 1
      ارزش این موجودات با وفا از من آدمیزاد بیشتره
    • مقدسی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      3 4
      سلام، تیتر کشتار وحشیانه هزاران سگ با متنتون اصلا همخوانی نداره که بیان کرده تعداد کمی سگ تلف شده اند، لطفا برای جذب مخاطب اینگونه تیتر نزنید

      پاسخ سایت: خبر مربوط به کشته شدن احتمالی بین ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ سگ است و کشته شدن چند قلاده ادعای مقام محیط زیست است.با تشکر

    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      9 13
      هر کسی مخالفه ، دوست دارم یکبار بچه اش توسط یک سگ هار گزیده بشه ،، بعد بیاد نظر روشن فکری بده
      • Z IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
        6 3
        دقیقا موافقم
      • کسرا IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
        4 0
        اخه امل مگه قراره کجا بریم که سگ هار داشته باشه سگ باشه ولی سگه هار که تو شهر نیس اقل کل به جای اینکه سگهای بی گناه رو میکشدن میومدن سگهای هارو میکشدن اقل کل
      • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
        2 0
        تا حالا چند بار بچه خودت رو گاز گرفتن ؟
    • وحید IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      9 2
      واقعا وقیحانه هست بخاطر ۴ تا سگ مریض ۲۰۰۰ زبون بسته بیگناه رو بکشیم بعدم صحبت از اکوسیستم و تنظیم جمعیت سگها و ... واقعا بی سوادید واقعا شرف ندارید واقعا عقل و فهم و شعور و احساس ندارید به اسم اسلام و مسلمون بودن متحجر ترین آدمهای روی زمینید بخدا .اینهمه حدیث اینهمه روایت از محبت به حیوانات به حقوق حیوانات داریم یکم مطالعه کنید یکم فقط یکم آدم باشیم ... پس با منطق شماها باید از فردا شروع کنیم آدم کشی ... چون توشون هم ولگرد داریم هم آدمکش پس بخاطر اون چند تا بریم نسل کشی کنیم .‌فقط واگذارتون به خدا امیدوارم آه دل اون بیزبونها و مظلومها دامن یکی یکیشونو بگیره خودشون خانوادشون و اونهایی که خیلی خوشحالن . اتفاقا منم سگ‌گاز گرفته دقیقا سینم گوشت اضافی هم دارم ولی هیچوقت انسانیتم رو از دست ندادم خداروشکر .
    • الی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      5 1
      والا انقدر انسان تو اکوسیستم دست برده که خودش الان در رنجه ... انقدر به سگها و گربه ها غذا دادن که بدتر مریض کردن بدبختا رو ... بابا حیوانات خودشون بلدن غذا بخورن ... الان سگها شدن اندازه گرگ ... گربه ها شدن قد پلنگ موشها هم شدن اندازه گربه ... یه مشت جونور مریض و علیل ... ولشون کنین ... از لج این رژیم به حیوونا چرا ور میرین ، یه بار میخوایم بریم تو طبیعت نمیشه از دس اینا ... تازه یه مشت غذای مونده و کپک زده میدن که بدتر مریض شن ... اه اه اه تازه اسم خودشونم میذارن حامی حیوانات
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      پدر مرده ها خدا لعنتت کنه
    • نگین IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      2 0
      چه قدر بعضی ها از انسانیت به دوران.چه طور اینقدر راحت میگین حادثه.خدا باید خشمش رو مستقیم به جنایتکاران نشون بده سگ نه گاو نه گوسفند که منشا احساس و وفاست.خدا انشالله به بدترین شکل ممکن بهتون درس عبرت بده که با مخلوقش اینطور بدی نکنین.انسان بودن سخت نیست.کمی انسان باشین.
    • اورهان IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      3 0
      همون اندازه ک توب بی صفت ک این کار کردی حق زندگی داری،این زبون بسته هام دارن،ننگ برشما،
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 2
      درست میگن،همین مردم میرن شکایت میکنن و تقصیری هم ندارن چون وقت و بی وقت اذیت میشن و خواهشا الکی جو ندین چون سگهای بیمار رو کشتن و در ضمن من اصلا نمیفهمم شما ها ک آنقدر احساسی هستید چطور برای سیر کردن شکمتون از کشتن انواع حیوانات دریغ نمیکنید بعد میگید وااای سگا مردن،روزی چندتا بچه از گرسنگی داره میمیره بعد شماها دنبال سگی
    • دکتر برنا FR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      سلام ، باتشکر از زحمات دلسوزان در این زمینه ، تقاضا دارم مصوبه سال ۸۷ را که در متن آمده برای اینجانب ، دکتر برنا ، ساکن خیابان اسکندری در مجاورت دانشکه دامپزشکی دانشگاه تهران ، که در این زمینه تحقیق و بررسی میکنم در ایمیل ارسال فرمایید .
    • زهرا IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 0
      دخالت در محیط زیست و غذا بردن به سگ ها باعث زیاد شدن زاد و ولد سگ ها شده و جمعیت سگ ها بشدت زیاد شده. بخدا من بچه ام پایین میره اینقدر سگ زیاده که مدام نگرانم.شماها غذا نبرید بذارید اونها هم نکشند.
    • ایرانی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      متاسفانه در برابر فاجعه زیست محیطی و هزینه های تحمیلی به محیط زیست و جامعه این اقدام خیلی دیر و کوچک بود و شیوه اش هم شاید مقطعی و نامناسب بو وقتی یک موجودی بیش از ظرفیت تکثیر بشه و توازن را بهم بزنه افت هست که در مورد تلفات و حملات و هزینه های زیادی داشته موش هم یک مخلوق خداست ولی حامی نماها براش دلسوزی نمیکنن و سم پاشی میکنن مثل باقی کشورها پیشرفته هر چه زودتر باید یک اقدام ملی برای نجات طبیعت از این معضل کثرت سگهای بلاصاحب انجام بشه
    • م IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      متاسفانه در برابر فاجعه زیست محیطی و هزینه های تحمیلی به محیط زیست و جامعه این اقدام خیلی دیر و کوچک بود و شیوه اش هم شاید مقطعی و نامناسب بو وقتی یک موجودی بیش از ظرفیت تکثیر بشه و توازن را بهم بزنه افت هست که در مورد تلفات و حملات و هزینه های زیادی داشته موش هم یک مخلوق خداست ولی حامی نماها براش دلسوزی نمیکنن و سم پاشی میکنن مثل باقی کشورها پیشرفته هر چه زودتر باید یک اقدام ملی برای نجات طبیعت از این معضل کثرت سگهای بلاصاحب انجام شود
    • وحید IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 0
      چند دلیل برای حذف اضافی سگ اسلام نجس کرده ۸تا ۸تا میزایند اما گاو یک یک پس الکیه خیلی عدالتی نیست وقتی انسانها مهمترند پس جان انسان مهمتره آب دهان ودایم زبان بیرونه پا در فاضلاب میگذارند سروصدا ی اضافی ایجاد ترس برای بچه و رهگذر خطر گاز گرفتگی بی حاصل بودن در عصر ماشین