عکس‌العمل بازار نسبت به نرخ بهره بین بانکی"بیش واکنشی" فعالان بازار سهام است/ ۴ عامل،باعث ترس سهامداران شده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: عواملی همچون ترس از رکود جهانی، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش شاخص دلار که نسبت عکس با کامودیتی ها دارد و به بازار کامودیتی فشار میاورد و همچنین فاکتورهای کلان داخلی به تشدید واکنش های هیجانی شده است و در واقع فعالان بازار سهام"بیش واکنشی" دارند. متاسفانه بازار سهام کارا نیست و در بیشتر مواقع با توجه به اتفاق‌های تابلو، "تحلیل تراشی" کرده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان چهارمین هفته تیر ۱۴۰۱ به ۲۱.۳۱ درصد رسید و به روند رکوردشکنی خود در دو ساله اخیر ادامه داد. مطابق اعلام بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در ۳۰ تیر ۱۴۰۱ با ثبت رقم ۲۱.۳۱‍ درصد، رشدی ۰.۱۷ واحد درصدی را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد و همین موضوع باعث واکنش‌های منفی فعالان بازار سهام شد. البته عده از ای کارشناسان بر این باورند که نرخ بهره بین بانکی نمی تواند به طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد  چراکه نرخ بهره بین بانکی اصطلاحا یک نرخ شبانه‌ای است که بانک‌ها به یکدیگر قرض می‌دهد و به نوعی نرخ استقراض بین بانکی به حساب می آید که در نهایت نیز تسویه می شود. این در حالی بوده که در برهه زمانی مختلف بازار بورس به تغییرات این عامل واکنش نشان داده است. در همین رابطه نیز  دو روز گذشته مجید عشقی رئیس سازمان بورس با علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی دیدار داشتند که ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت توامان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالیت اقتصادی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده بود. رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه روند کاهشی نرخ بهره‌بین‌بانکی به زودی آغاز خواهد شد، گفت: صنعت بانکداری که در بورس نیز فعال است با مشکلاتی همراه است. نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانک‌ها است که در شرایط تورمی اجتناب‌ناپذیر بوده. کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیشتر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود. رئیس سازمان بورس نیز معتقد است که نمی توان ادعا کرد که یک عامل باعث نوسانات بازار سهام شده و قطعا عوامل متعددی وجود دارد که بازار از آنها تاثیر می‌گیرد؛ از نرخ بهره بین بانکی گرفته تا نرخ جهانی کالاهای اساسی. از این رو در به واشکافی این موضوع پرداختیم که در ادامه می خوانید: 

امیرعلی امیرباقری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: فکر می کنم نرخ بهره امکان افزایش بیشتری را ندارد و با توجه به آمار منتشر شده از بانک مرکزی و با توجه به ترکیب عواملی همچون پول، شبه پول، نقدینگی و... به نظر می‌رسد که بانک مرکزی ملزم به رعایت انضباط در عملیات مالی است و اقدام بی محابایی در خصوص افزایش نرخ بهره انجام نمی دهد.

امیرباقری مطرح کرد: پیش از این افزایش نیز نسبت به وجود دالان نرخ سود آگاه بودیم و انتظار می رود که نرخ سود این این دالان حرکت و نوسان داشته باشد؛ اگر با ابزار تکنیکالی کانالی را برای آن ترسیم کنیم حد بالا و پایین آن مشخص می شود و بر همین اساس استدلال می شود که اگر رشدی داشته باشد به صورت spike (لحظه‌ای) و یا Shadow (سایه) خود را نشان خواهد داد؛ در مجموع بعید می دانم که درصورت رسیدن به ارقام بالاتر در همان سطح ماندگاری داشته باشد.

وی بیان کرد: عکس‌العمل نسبت به این موضوع عمدتا مربوط به "بیش واکنشی" فعالان بازار سهام است و عواملی همچون ترس از رکود جهانی، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش شاخص دلار که نسبت عکس با کامودیتی ها دارد و به بازار کامودیتی فشار میاورد و همچنین فاکتورهای کلان داخلی به تشدید این واکنش ها دامن زده است.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: فکر نمی کنم موارد مذکور در میان و بلندمدت پارامتر تعیین کننده ای در بازار داخلی و جهانی باشد اما از آنجایی که بازار ما همیشه "بیش واکنشی" داشته، رفتارهای هیجانی کوتاه مدت امری طبیعی تلقی می شود.

امیرباقری تصریح کرد: بازار سهام کارا نیست و در بیشتر مواقع با توجه به اتفاق‌های تابلو، "تحلیل تراشی" کرده است، به طور نمونه اگر چنین رویدادی در بازار صعودی رخ می داد به طور حتم رویکرد و واکنش‌ها نسبت به این معقوله تعدیل شده‌تر بود در نتیجه سهامداران نباید خود را درگیر نوسان های یک الی دو درصدی کنند.

وی ادامه داد: در مطالعه ادواری و گذشته نگر بارها رفتارهای هیجانی نسبت به این موضوع در تایم فریم مختلف (بازه زمانی) مشاهده شده است اما تحلیلگران و فعالان حرفه‌ای بازار از چنین فرصت هایی استفاده می‌کنند؛ به سهامداران خرد پیشنهاد می شود در عوض دیدگاه معامله گری، نگاه سرمایه گذاری را پیش بگیرند تا به این واسطه بتوانند از فرصت های پیش رو در میان و بلندمدت بهره مند بشوند.

وی با تاکید بر اینکه کارایی بازار سهام در سطح ضعیف و نیمه قوی قرار دارد، افزود: با توجه به اینکه مشارکت کنندگان بازار سهام در مقایسه با بازارهای مالی دنیا، دیدگاه و فرهنگ حرفه ای ندارند با بروز رویدادی همچون افزایش نرخ بهره با واکنش های مقطعی رو به رو می شویم و واقعیت‌های اقتصادی به طور کامل بر قیمت ها منعکس نمی شود، در چنین شرایطی مباحث مالی رفتاری تاثیرگذاری و توجیه بیشتری دارد.

امیرباقری گفت: البته فعالیت تحلیلگران حرفه ای در سطح بازار را نمی توان نادیده گرفت که با استفاده از چنین فرصت‌هایی عملکرد خوبی را به جای می گذارند اما به طور کلی پول خرد سیال در بین بازارها که هدفمند نیستند، صرفا حرکت جریان نقدینگی را دنبال می کنند و نهایت نیز به بازارهایی که در حال متورم شدن است، سرازیر می شود بنابراین نوسان‌های فعلی در سطح بازار مبنای تحلیلی ندارد وعمدتا ناشی از بدبینی فعالان و بیش واکنش است.

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 30943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha