وضعیت بد بورس و هر گونه بهره کشی از صندوق های با درآمد ثابت خطرات اقتصادی و اجتماعی در پی دارد/سیاست گذاری های غلط دولت؛ظلم آشکار به منابع مردم است

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: سه عامل مهم فضای اقتصادی کشور را به هم ریخته است، فضایی که منجر به آن شده دولتها برداشت هایی از نظام بانکی یا بازار سرمایه داشته باشند که به فضای کسب و کار و کلیت اقتصاد ایران لطمات بسیار بزرگی وارد می کند از جمله جهل مسوولین.اگر خبر برداشت دولت از صندوق های با درآمد ثابت درست باشد به این معناست که یک بار دیگر درگیر موضوعی شدیم که در کوتاه مدت چالش های زیادی برای کشور ایجاد می کند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین راغفر اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر برداشت ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از صندوق های درآمد ثابت گفت: علی رغم اینکه صحت این خبر تا کنون مشخص نشده است اما بر فرض مثال اگر چنین برداشتی از سوی دولت درست باشد ظلم آشکاری به منابع مردم است. به هر حال تا کنون در این موضوع خبر و واکنشی به صورت رسمی ازسوی سازمان بورس بیان نشده که صحت این موضوع را تایید کند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده بارها بر این موضوع تاکید کرده ام که سه عامل مهم فضای اقتصادی کشور را به هم ریخته است، فضایی که منجر به آن شده دولتها برداشت هایی از نظام بانکی یا بازار سرمایه داشته باشند که به فضای کسب و کار و کلیت اقتصاد ایران لطمات بسیار بزرگی وارد می کند از جمله جهل مسوولین.

راغفر در این باره تصریح کرد: جهل مسوولین در تشکیل فضای پر چالش اقتصاد امروز ایران بسیار موثر است. مسوولینی که فضای کسب و کار، فضا و شرایط لازم برای سرمایه گذاری و سایر مسائل مهم در اقتصاد را نمی شناسند فریب توصیه های اطرافیان را می خورند و حتی نمایندگان مجلس با راهنمایی ها و درخواست های اشتباه خود دولت را به نوعی فریب می دهند مثل فریب دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی.

استاد اقتصاد در این باره بیشترتوضیح داد و گفت: تا دیروز عده ای در مجلس یقه پاره می کردند و از آقای رئیس جمهور می خواستند برای حذف ارز ترجیجی پیشقدم شود و جلو بیفتد و شجاع باشد، نمایندگانی که در ادوار مختلف مجلس به چهار رئیس جمهور قبلی هم در موضوعات مختلف مثل بورس چنین راهنمایی هایی کردند که اثرات اندرزها و خواسته های آنها در فضای ناسالم و بسیار شکننده اقتصادی امروز ایران بسیار مشخص است. این نمایندگان امروز که قیمت برخی اقلام تا ۳۰۰ درصد و دارو تا ۷۰۰ درصد افزایش یافته پنهان شده اند و صدایی از آنها درنمی آید. در مورد بورس هم وضعیت اینچنین بوده و است.

حسین راغفر تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه بحث بیان داشت:  عده ای از جهل مسوولین استفاده می کنند. این افراد، کارگزاران گروه های طماعی هستند که اقتصاد کشور، تولید، سرمایه گذاری، بازار سرمایه را با مخاطرات جدی تحت فشارهای شدید قرار دادند.

وی در خصوص دومین عامل تاثیر گذار بر حال بد اقتصاد و بورس کشور گفت: "طمع" عامل دوم است. این افراد فضای آلوده ای درست می کنند تا سودهای بسیار بزرگی به جیب بزنند. بی شک این افراد با استفاده از ابزار نفوذ، تلاش هایی برای ایجاد نارضایتی در مردم و کشاندن آنها به کف خیابان ها صورت می دهند، بنابراین وضعیت بد بورس و هر گونه بهره کشی و برداشت از صندوق های با درآمد ثابت اگر صحیح باشد در راستای چنین تحرکاتی است که مجریان چالش آفرینی در کشور مسبب آن هستند و دولت یا دولتها را به این سمت هل می دهند.

وی درخصوص برداشت از صندوق هایی که متعلق به مردم است گفت: اگر خبر برداشت دولت از صندوق های با درآمد ثابت درست باشد به این معناست که یک بار دیگر درگیر موضوعی شدیم که در کوتاه مدت چالش های زیادی برای کشور ایجاد می کند، خبر برداشت ها و بدهکاری ها و مدیریت غلط صندوق های بازنشستگی به خاطر دولتی بودن.  سیاست های غلط و تورم های بزرگ منجر به آب شدن این صندوق ها شد، صندوق هایی با زیان های بسیار بالا، لذا اگر دولت از صندوق های با درآمد ثابت برداشت کرده باشد به معنای شوک بزرگ دیگری در اقتصاد است که حتی خطرات اجتماعی دارد.

حسین راغفر در خصوص نتایج غلط تصمیم گیری های دولت گفت: باید گفته شود که ماحصل سیاست های غلط و تداوم تاکید بر اجرای سیاست ها و طرح های غلط دولتی به نفع عده ای شده که آنها تنها برندگان مدیریت دولت هستند. کسانی که پول های بزرگی به جیب زده اند ودرآمدهای کلانی به دست آوردند بنابراین اگر می بینید این دسته از فعالیت ها در کشور جواب نمی دهد باید به این چند عامل نگاه شود.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق های با درآمد ثابت برداشت کرده باشد قطعا در آینده ای نه چندان دور چالش آفرین می شود. متاسفانه در دوره های پیش دولتها چنین تعرضاتی به صندوق ها داشته اند به این خاطر زمینه پذیرش عمومی این دسته از اتفاقات وجود دارد و به صورت صد درصدی تا روشن شدن بیشتر موضوع نمی توان وقوع چنین مسائلی را منکر شد.

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 30931

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha