پیش بینی نوسترآداموس اقتصاد از بحران جدید

اقتصاددان ایرانی الاصل امریکایی که بحران مالی ۲۰۰۸ را پیش بینی کرده بود درباره شرایط فعلی می‌گوید: ایالات متحده در این وضعیت با تلاقی رکود تورمی و بحران بدهی بالا روبه‌رو خواهد شد و به همین دلیل شرایط می‌تواند بدتر از بحران دهه ۱۹۷۰ و رکود ۲۰۰۸ باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران؛افزایش نرخ بهره موجب تقویت پول می‌شود. در شرایطی که تورم مشکل اقتصاد جهانی است، تسریع و تشدید سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو باعث تقویت شاخص دلار شده است. 

تقویت شاخص دلار موجب می‌شود که تورم کالاهای وارداتی آمریکا تعدیل شود و قدرت خرید مصرف کنندگان به خاطر ارزان شدن واردات بهبود یابد. افزایش نرخ بهره، نرخ دلار را در این ماه به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسانده است، تقویت دلار در بلند مدت موجب کاهش تراز تجاری می‌شود.

 مقامات رسمی آمریکا فعلا نگران کاهش صادرات و افزایش بدهی نیستند. جروم پاول در حاشیه کنفرانس اقتصادی که در ۲۹ ژوئن در سینترای پرتغال برگزار شد گفت دلار قوی می‌تواند تورم زدایی داشته باشد ولی اکثر اقتصاددانان تایید می‌کنند که این اثر جزئی است.

 بلومبرگ اکونومیکس تخمین زده که تقویت شاخص دلار از واسط سال ۲۰۲۱ به این سو فقط یک دهم درصد تورم ترجیحی فدرال رزرو را کاهش داده است و اوج این اثر برای کاهش تورم سال آتی دو دهم (۰.۲) درصد است. 

در این شرایط اگر اقتصاد وارد رکود شود محاسبات آمریکا تغییر خواهد کرد. راب ساببارامن، رئیس تحقیقات بازارهای جهانی در هلدینگ نومورا می‌گوید چون دلار آمریکا ارز اصلی ذخایر جهانی است، رکود جهانی تقاضا برای دلار را تقویت می‌کند و این مشکل ساز خواهد بود و در این صورت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به نفع ایالت متحده عمل نخواهد کرد.

در شرایط کنونی اقتصاد احتمال بروز رکود افزایش یافته است، نورل روبینی به عنوان یک اقتصاددان گفته است که تصور رکود سطحی و کم عمق توهم است. زیرا مواجهه با نرخ بهره بالا و افزایش بار  بدهی‌ها، آمریکا را گرفتار رکود عمیق می‌کند.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا آمریکا با رکود سخت و یک بحران بدهی و مالی شدید رو به رو خواهد شد. از جمله دلایلی که روبینی به آن اشاره کرده است، بالا بودن نسبت‌های بدهی بعد از همه گیری است. او به مسئولیتی که اقتصادهای پیشرفته در مقابل این بدهی‌های در حال افزایش دارند اشاره کرده است.

او می‌گوید این رکود با بحران دهه ۱۹۷۰ متفاوت است، در آن زمان سطح بدهی‌ها با وجود رکود تورمی پایین بود ولی بدهی‌های ایالت متحده از زمان بحران ۲۰۰۸ افزایش یافته است. در آن زمان تورم به خاطر بحران اعتباری و شوک اقتصادی کاهش یافته بود.

نوریل روبینی، اصالت ایرانی دارد و متولد استانبول است. پدرش از یهودیان مشهد بود و حتی یک بار و در زمانی که نوریل روبینی دو ساله بود به ایران بازگشت اما پس از آن بار دیگر مهاجرت کرد.روبینی که استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک است، اولین کسی بود که بحران مالی ۲۰۰۸ را پیش بینی کرد و به پیش‌بینی‌های ترسناک و عجیب و غریب اقتصادی شهرت دارد. او می‌گوید: این بار، شوک عرضه منفی و نسبت بدهی‌هایی داریم که از نظر تاریخی بالا هستند، در دو دوره گذشته تسهیلات پولی و مالی گسترده در دسترس بود ولی این بار اقتصاد با تشدید سیاست‌های پولی انقباضی وارد رکود می‌شود و فضای مالی محدود است. 

فدرال رزرو به شدت سیاست‌های پولی خود را تشدید می‌کند تا بالاترین تورم در چهار دهه اخیر را کاهش دهد، جروم پاول رییس فدرال رزرو می‌گوید شکست در کاهش تورم اشتباهی بزرگ‌تر از حرکت به سمت رکود احتمالی آتی است‌.

رشد ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره در ماه ژوئن بیشترین افزایش از سال ۱۹۹۴ بوده و انتظار می‌رود فدرال رزرو در این ماه افزایش ۷۵ صدم درصدی دیگری را تصویب کند. پیش بینی می‌شود سیاست گذاران قصد خود را برای ادامه افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده در این جلسه اعلام کنند.

روبینی می‌گوید ایالات متحده در این وضعیت با تلاقی رکود تورمی و بحران بدهی بالا روبه‌رو خواهد شد و به همین دلیل شرایط می‌تواند بدتر از بحران دهه ۱۹۷۰ و رکود ۲۰۰۸ باشد.

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 30913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha