آماده‌باش سیل/بارش‌های سنگین و جاری‌شدن سیل در راه است

چند روز بعد از سیل مرگ‌بار رودبال استهبان، سازمان هواشناسی کشور در دو سطح هشدارهایی را درخصوص وقوع سیل در جنوب ایران منتشر کرده‌ است. اگر مردم در بستر رود استهبان از احتمال وقوع سیل خبری نداشتند، امروز باید بدانند که اگر ساکن جنوب ایران هستند، از اسکان و توقف در مسیر رودها خودداری کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرقٰ -چند روز بعد از سیل مرگ‌بار رودبال استهبان، سازمان هواشناسی کشور در دو سطح هشدارهایی را درخصوص وقوع سیل در جنوب ایران منتشر کرده‌ است. اگر مردم در بستر رود استهبان از احتمال وقوع سیل خبری نداشتند، امروز باید بدانند که اگر ساکن جنوب ایران هستند، از اسکان و توقف در مسیر رودها خودداری کنند؛ چراکه احتمال گرفتاری در دل سیل وجود دارد. بارش‌های گسترده در شرق ایران افغانستان را درگیر سیل کرده و سیلاب افغانستان هم به سیستان‌وبلوچستان رسید. همچنین موج بارشی از جنوب ایران استان‌های زیادی را از بوشهر تا سیستان‌وبلوچستان درگیر خواهد کرد. این موج بارشی در روز گذشته کشور یمن را درگیر سیل گسترده‌ای کرده است. سازمان هواشناسی در دو سطح قرمز و نارنجی اعلام خطر کرده و حتی نیروهای امدادی در استان‌های مرکزی ایران چون یزد هم به حال آماده‌باش درآمدند؛ امیدواریم هشدارها این‌بار به گوش همه برسد و در پایان هفته خبر ناگواری از مرگ در سیلاب جنوب ایران روی خروجی هیچ خبرگزاری‌ای نرود.

هشدار  قرمز  سیل

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمزرنگ از تشدید فعالیت رگبارهای موسمی و رگبار و رعدوبرق شدید توأم با وزش باد شدید و رخداد سیلاب از بعدازظهر دوشنبه تا بعدازظهر پنجشنبه (سوم تا ششم مردادماه) خبر داد. این وضعیت جوی ‌دوشنبه در سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، سه‌شنبه در سیستان‌وبلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان، چهارشنبه در سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس و پنجشنبه در کرمان، دامنه و ارتفاعات در سیستان‌وبلوچستان و نیمه جنوبی فارس مورد انتظار است. بر اثر این مخاطره وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، آب‌گرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدودشدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها آماده‌باش همه دستگاه‌های امدادی و اجرائی مانند فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و... برای مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه نواحی حادثه‌خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع‌آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها را توصیه می‌کند. هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. ازاین‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

۲۳ کشته در  سیل افغانستان

تا لحظات تنظیم این خبر ۲۳ نفر در افغانستان بر اثر جاری‌شدن سیل جان باخته‌اند. این سیل بعدازظهر روز دوشنبه به ایران هم رسید و سیستان‌وبلوچستان را هم درگیر کرد. مولوی محمدنسیم حقانی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته است که سیلاب‌ها خسارت فراوان مالی نیز در پی داشته است. او میزان خسارت‌ها را مشخص نکرد اما گفت که روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان جریان دارد. به گفته‌ او، سیلاب‌ها در دو روز گذشته بیشترین خسارات را در ولایت‌های میدان وردک، پکتیا، ننگرهار، نورستان، پکتیکا و پروان برجای گذاشته است. شاهراه جلال‌آباد-کابل نیز بر اثر جاری‌شدن سیلاب در چندین منطقه تخریب و به ‌روی خودروها بسته شده است. شاهراه دره‌ پنجشیر نیز بر اثر سیلاب مسدود شده است. همچنین یکی از مقامات افغانستان به آژانس خبری باختر گفته: در دو روز گذشته بر اثر وقوع سیل در ۱۰ ولایت ۲۳نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. این مقام همچنین افزود که سیل ولایت‌های میدان وردک، پکتیا، ننگرهار، نورستان، پکتیکا، پروان، پنجشیر و سه ولایت دیگر را دربر گرفته و خسارات مالی نیز به بار آورده است. این مقام اظهار کرد: نیروهای امدادی به مناطق درگیر سیل اعزام شده و در حال امدادرسانی هستند. به گفته این مقام محلی، با نهادهای امدادی در ولایات مذکور صحبت شده و مسئولان این نهادها نیز قول مساعدت به سیل‌زدگان را داده‌اند.

سیل در سیستان‌وبلوچستان

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی با اشاره به وضعیت ترافیکی و جوی محورهای مواصلاتی کشور، گفت: در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان طغیان رودخانه سبب بسته‌شدن جاده ایرانشهر - مهرستان شده است. سرهنگ احمد شیرانی به تشریح وضعیت محورهای مواصلاتی کشور پرداخت و گفت: محور هراز تا سه‌شنبه چهارم مردادماه به‌صورت ۲۴‌ساعته به علت انجام عملیات کارگاه جاده‌ای مسدود است و تردد از محورهای جایگزین چالوس و فیروزکوه انجام می‌شود. شیرانی با اشاره به طغیان رودخانه‌های محلی در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان (ایرانشهر) محور ایرانشهر - مهرستان به علت طغیان رودخانه‌های محلی تا اطلاع بعدی مسدود است. وی درباره انسداد شریانی محورها اضافه کرد: محور ریگان-ایرانشهر تنها محوری است که به‌صورت شریانی مسدود است. شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان محورهای مسدود فصلی کشور ادامه داد: محورهای هشتگرد - طالقان و لاسم - ارجمند نیز به‌صورت فصلی مسدود هستند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی درباره وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: بارش باران در برخی از محورهای استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران گزارش شده و محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت درگیر بارش باران هستند. از طرفی محور چالوس و آزادراه تهران - شمال فاقد هرگونه مداخله جوی هستند. همچنین سیلاب سه جاده روستایی در بخش‌های ساردوئیه، جبالبارز و اسفندقه جیرفت را مسدود کرد.

پیداشدن پیکر آخرین قربانی سیل استهبان

معاون امداد و نجات هلال احمر فارس اعلام کرد که بخشی از جسد آخرین مفقودی سیل استهبان کشف شد. مهدی خوبیار می‌گوید: در پی وقوع سیل در منطقه شرق فارس متأسفانه ۲۲ نفر مفقود شدند که از این تعداد، جسد ۲۱ نفر تا قبل از این کشف شده بود. خوبیار گفت: در پی اطلاع یکی از نیروهای محلی مبنی بر کشف بخشی از پیکر دختربچه یک‌ساله به‌عنوان آخرین مفقودی سیل در نزدیکی امامزاده شهباز روبه‌روی باغ زیتون در منطقه رودبال، نیروهای امدادی سریع در محل کشف بخشی از جسد حاضر شدند. معاون امداد و نجات هلال احمر فارس عنوان کرد: تیم ١٥٠‌نفره هلال احمر فارس در منطقه کار جست‌وجو و پایش را انجام دادند. معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر فارس ادامه داد: پیش از وقوع سیل، سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای وضعیت را نارنجی اعلام کرده بود اما مشخص نشده بود که این بارندگی شدید در کدام منطقه یا بخش به وقوع می‌پیوندد. خوبیار اضافه کرد: در روز حادثه پیش از وقوع این اتفاق، افراد محلی و بومی منطقه که بر اساس تجربه از وضعیت بالادست رودخانه مطلع بودند، به گردشگران هشدار داده بودند که این بارندگی ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد اما متأسفانه برخی از گردشگران به این هشدارها اهمیتی ندادند و در ‌نهایت در سیل گرفتار شدند. وی بیان کرد: البته اطلاع‌رسانی‌ای که توسط افراد محلی صورت گرفت، کمک شایانی به پایین‌آمدن آمار کشته‌شدگان کرد؛ اگر افراد بومی و محلی این اطلاع‌رسانی را انجام نمی‌دادند، شاید با افزایش آمار جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان روبه‌رو بودیم و این آمار به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می‌رسید.

هشدار مدیریت بحران به تهرانی‌ها 

دیروز همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از صدور هشدار نارنجی در استان خبر داد و گفت: با توجه به احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها از مردم می‌خواهیم از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند.

حامد یزدی مهر در جمع خبرنگاران از صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی همرفتی و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آب گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، از روز چهارشنبه ۵ مردادماه تا اواخر وقت جمعه ۷ مردادماه ۱۴۰۱ در استان تهران وجود دارد. وی در ادامه گفت: وقوع رگبار باران، رعد و برق، و احتمال بارش تگرگ در ارتفاعات شمال شرقی به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات و مناطق مستعد بارش پیش بینی شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران ضمن توصیه در خصوص عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها افزود: از همه شهروندان می‌خواهیم ضمن اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی نسبت به ترددهای درون و برون شهری احتیاط لازم را داشته باشند.

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 30898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha