موج انتقادات بورسی‌ها به افزایش نرخ بهره بین بانکی

امروز فعالان بازار سرمایه مجددا به عدم تحقق و وعده‌های دولت اعتراض کردند. علت اعتراض امروز سهامداران چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ روز شنبه بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی را اعلام کرد. طبق این گزارش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی تیر ماه برابر با ۲۱.۱۴ درصد شد. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز ۲۰.۹۱ درصد معین شد و در سال جاری بالاترین رقم را ثبت کرد.

سیداحسان خاندوزی در آذرماه پارسال وعده تثبیت نرخ سود را با رعایت سقف ۲۰ درصدی داده بود. این وعده وزیر اقتصاد در قالب طرحی موسوم به بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس ارائه شد. این طرح توسط ستاد اقتصادی دولت و با تایید ابراهیم رییسی تصویب شده بود با انتقاداتی جدی از سوی اقتصاددانان همراه شد.

دهمین بند از این بسته پرحاشیه این بود بانک مرکزی موظف شد در بازار بین بانکی و بازار ثانویه مداخله کرده و سقف نرخ سود بین بانکی را در سطح ۲۰ درصد نگه دارد.

از سوی دیگر روز گذشته احسان خاندوزی درباره عبور سود بین بانکی از ۲۱ درصد و رسیدن آن به ۲۱.۳۱ درصد، گفت: سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مساله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی به این بسته ده‌بندی و آخرین بند آن اعتراض داشتند. حال نرخ بازار بین بانکی به بیش از ۲۱ درصد رسیده و به نوعی وزیر اقتصاد به وعده خود عمل نکرده است.

اعتراض فعالان بورس به افزایش نرخ بهره

حسین مریدسادات، کارشناس و فعال بازار سرمایه در خصوص این موضوع گفت: مسئولان اقتصادی کشور قول داده بودند که نرخ بهره بین بانکی به بیش از ۲۰ درصد نرسد. اما اکنون شاهد افزایش این نرخ هستیم و انگار آنها، بورس را رها کرده‌اند.

وی ادامه داد: امروز کف شاخص و قیمتی بازار سرمایه از دست رفت و ۹۰ درصد بازار سرمایه منفی بود.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: بر اساس مصوبه قرار بود نرخ بهره بین بانکی به بیش از ۲۰ درصد نرسد. اما براخلاف این مصوبه نرخ بهره بانکی به صورت هفتگی افزایش دارد. دولت و بانک مرکزی چون زورشان به تورم بازارهایی مثل مسکن طلا و … نمی‌رسد می‌خواهند به واسطه بازار سرمایه یک رکود در جو بازارها ایجاد کنند.

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 30881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha