قطع برق، دلیل قطعی گسترده اینترنت امروز تهران بود

صبح امروز گزارش‌های متعددی مبنی بر قطعی گسترده اینترنت در سطح شهر تهران وجود داشت. موضوع قطع اینترنت، گمانه‌زنی‌هایی را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که مشکل در برق تجهیزات، دلیل اصلی اختلال گسترده اینترنت بوده است. یک کارشناس آی‌تی در توییتر علت این اتفاق را اختلال برق در ساختمان LCT دانست که باعث شد تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

البته در این خصوص هنوز نظر قطعی و دقیقی از سوی مقامات مسئول منتشر نشده است و بیشتر اطلاعات منتشر شده نوعی گمانه‌زنی محسوب می‌شود. تجهیزات اصلی اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و اختلال برق، باعث مختل شدن آن می‌شود.

کارشناس آی‌تی می‌گوید: «تجهیزات شبکه امکان این را دارند که همزمان از دو منبع برق تغذیه بشوند که یکی از خطوط برق دقایقی پس از این اتفاق وصل شده است.»

او در ادامه توضیح داده است که اختلال برق در سالن Colocation رخ داده و در آن دقایق، دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نبوده است. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرارکننده ارتباطات اکثر سرویس‌دهنده‌ها باهم هستند.

این مدیر ارشد فناوری همچنین گفته است: البته این روند برای تمام سرویس‌دهنده صدق نمی‌کند ولی اکثر سرویس‌دهنده‌های خدمات ثابت(ADSL و P2P) در همین سالن هستند. تجهیزات شبکه به نحوی طراحی و ساخته شده‌اند که ۲۴ ساعته روشن باشند و شدیداً به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود که در معرض آسیب قرار بگیرند.

گفته می‌شود اینترنت ثابت از ساعت ۸ و ۳۶ دقیقه تا ۸ و ۴۵ دقیقه به طور گسترده قطع بوده و اختلال‌هایی در دسترسی و اتصال‌های داخلی و بین‌الملل به وجود آمده است.

از آنجا که توزیع اینترنت ورودی کشور در این مرکز صورت می‌گیرد، اینترنت بسیاری از شرکتها و اپراتورها در کشور با مشکل مواجه شده است. نظیر این اختلال پیش از این و در ماههای گذشته نیز از سوی زیرساخت رخ داده بود.

قرار است گزارش نهایی همراه با دلایل فنی این موضوع در اطلاعیه‌ای از سوی وزارت ارتباطات اعلام و منتشر شود.

شرکت مخابرات ایران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: «با توجه به دریافت گزارش‌هایی از کاربران در مورد قطعی گسترده اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف به اطلاع می‌رساند این قطعی با شرکت مخابرات ایران مرتبط نبوده است.» 

پس از دقایق فوق، مشکل یاد شده به صورت کامل مرتفع گردیده و تمامی سرویس‌های داخل کشور  که از طریق شرکتهای محتلف ارائه می‌شوند، در دسترس بوده و وضعیت در حالت پایدار است.

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 30859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha