صنعت خودرو آماده زمین خوردن است/صف های خرید خودرو در سامانه را دلالان راه انداخته اند نه مردم/با هزاران شیوه و شگرد سود دهها میلیونی می برند

کارشناس بازار وصنعت خودرو گفت:کاهش قدرت خرید مردم منجر به آن شده که نتوانند حتی خودروی داخلی مثل پراید و تیبا را خریداری کنند. خوب است بدانیم تقاضاهای ایجاد شده در صف های خرید خودرو و هجومی که برای ثبت نام خودروی قرعه کشی شده می آورند ناشی از قدرت خرید بالای مردم و وجود تقاضای زیاد در این بازار نیست؛ بلکه این عده دلالانی هستند که به هزار شیوه و شگرد با استفاده از کارت های ملی برخی و دادن مبلغی کم به آنها از ده ها میلیون سودی که در خودروی قرعه کشی شده خوابیده سود می برند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛امیر حسین کاکایی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص وضعیت آتی بازار و صنعت خودرو پیش بینی خود را با ما مطرح کرد و در این باره گفت: به نظر نمی رسد وضعیت خوبی در صنعت خودروسازی در ماههای آینده چه به لحاظ کاهش قیمت، عرضه بیشتر و افزایش کیفیت و توجه به استانداردهای خودرو در پیش رو داشته باشیم، به این دلیل که متاسفانه مجموعه دولت، وزارت صنایع و مجلس  برنامه منسجمی برای رفع مشکلات این صنعت ندارند،  فقط حرف می زنند و شعاری برخورد می کنند.

وی در خصوص محدودیت ها و کمبودهایی که صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده گفت: متاسفانه در سال های اخیر در فصل تابستان با کمبود برق و در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم. صنایع کشور از محدودیت های ایجاد شده در دسترسی به انرژی های مورد نیازشان به شدت تحت تنگنا هستند. در حالی که نبود برق و گاز منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت می شود وزارت صمت می کوشد با  قیمت گذاری دستوری بازار خودرو را کنترل کند.

کاکایی در این باره تصریح کرد: از سوی دیگر تولید فولاد و آلومینیوم هم دچار محدودیت های جدی است یعنی خودروساز در چند زمینه با چالش های جدی رو به رو است، ضمن اینکه امکانی برای واردات نیز ندارد، اگر هم وارداتی صورت بگیرد با رانت انجام می شود، بنابراین قابل پیش بینی است که در شش ماهه آینده در بازار و صنعت خودروسازی با مشکلات بسیار بزرگی رو به رو می شویم به طوری که احتمال داده می شود صنعت خودرو آماده زمین خوردن است.

وی در خصوص رانت بسیار بالایی که برای وارد کنندگان خودرو ایجاد می شود گفت: با توجه به اینکه واردات خودرو آزاد نیست و انحصاری است لذا رانت بسیار بزرگی به عده ای وارد کننده تعلق می گیرد، کسانی که به دلیل این رانت دولت را تحت فشار قرار داده اند که کلید واردات را بزند در حالی که عموم مردم جامعه که قدرت خرید ندارند قادر به خرید خودروی وارداتی نیستند.

امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره خاطر نشان کرد: کاهش قدرت خرید مردم منجر به آن شده که نتوانند حتی خودروی داخلی مثل پراید و تیبا را خریداری کنند. خوب است بدانیم تقاضاهای ایجاد شده در صف های خرید خودرو و هجومی که برای ثبت نام خودروی قرعه کشی شده می آورند ناشی از قدرت خرید بالای مردم و وجود تقاضای زیاد در این بازار نیست؛ بلکه این عده دلالانی هستند که به هزار شیوه و شگرد با استفاده از کارت های ملی برخی و دادن مبلغی کم به آنها از ده ها میلیون سودی که در خودروی قرعه کشی شده خوابیده سود می برند.

کارشناس بازار و صنعت خودرو در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بی تردید اگر قرعه کشی حذف شود و خودرو با قیمت واقعی به بازار عرضه شود به شدت شاهد ریزش متقاضیان خرید خودرو هستیم. وقتی این بازار رانتی برای توزیع نداشته باشد کسی به این سمت برای خودرو متمایل نمی شود، ضمن اینکه متاسفانه کاهش قدرت خرید و عدم توازن در درآمدها و قیمت ها باعث شده دست متقاضیان و نیازمندان واقعی خرید خودرو خالی بماند و نتوانند خودرویی برای استفاده شخصی و خانوادگی خریداری کنند.

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 30846

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha