تا ۵ روز آینده؛تمام نانوایی‌های کشور به کارتخوان‌های هوشمند متصل می‌شوند

مشاور وزیر اقتصاد گفت: تا ۵ روز آینده تمامی نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارتخوان مجهز می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛امروز "میزاقتصاد" درباره نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها با حضور جلال مشاور وزیر اقتصاد، نجم آبادی مدیر اجرایی طرح و استانداران برخی از استان‌ها برگزار شد.

سوال: قرار بود مرحله اول نصب کارتخوان‌ها تا پایان تیر به پایان رسیده باشد چرا تا الان انجام نشده است؟

آقای جلال مشاور وزیر اقتصاد: هفتاد و پنج هزار نانوایی تا الان اطلاعات آن‌ها پردازش شده و پنج هزار نانوایی وجود دارند که در اطلاعاتشان آن‌ها مشکل وجود دارد و حدودا پنج هزار نانوایی باقی مانده است که قرار است کارتخوان‌ها در آن‌ها نصب شود و فکر میکنم تا امروز به پایان رسیده باشد. اما با نصب هزار کارتخوان در روز فکر میکنم تا پنج روز دیگر کامل شود.

این فرآیند، فرایند زمان بری است و فرایند بسیار پیچیده‌ای داشت و برآورد ما انجام شده تا کنون و ما برای ورود به فاز جدید مشکلی نداریم. حدود هفت هزار نانوایی مشکل دارند، که یا صاحب نانوایی فوت شدن یا مشکلات دیگری وجود دارد که مجوز آن‌ها باطل شده و مشکلاتی از این قبیل که تا توسط نانوا تصحیح نشود نمی‌توان در آن‌ها دستگاه نصب کرد. تا الان بیش از نود درصد نانوایی‌ها تجهیز شدند.

سوال: چه مشکلاتی وجود داشته که مرحله اول به موقع به پایان نرسیده است؟

آقای نجم آبادی مدیر اجرایی طرح: با توجه به اینکه این یک اتحاد جهادی است ما با مراجعه‌ای که به نانوایی‌هایی داشتیم متوجه شدیم که یا صاحب نانوایی وجود ندارد یا اجازه داده شده به افراد غیر مجاز، هیچ گونه کمبودی در دستگاه نداریم و به تعداد کافی وجود دارد و در تعدادی استان‌ها دستگاه دومشان هم در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

عمدتا اطلاعات مالیاتی آن‌ها دچار مشکل است، که تا کنون دستگاه به آن‌ها تحویل داده نشده به طور مثال نانوا ثبت نام کرده، ولی کد پستی که ثبت کرده با کد پستی نانوایی اش مغایرت دارد. اداره دارایی هماهنگ شده و ما اطلاعات پذیرنده را میدهیم و آن‌ها دارند این اطلاعات را تکمیل میکنند.

سوال: طرح کارتخوان های هوشمند تا کجا پیش رفته است؟

احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد: طرح اجرای مردمی سازی تا الان در استان ما ۴۵۸ واحد نصب شده اند از ۶۰۰ نانوایی است. یک مشکلی که در روستاها وجود دارد این است که امکان وصل شدن در روستاها و مکان‌های دور از شهر وجود ندارد به علت نبود مخابرات و اینترنت.

هم اکنون واحدهایی که از آن بیست و پنج درصد مشکل دارند، دارند توجیه می‌شوند که در این موضوع همکاری کنند؛ و مشکلات را رفع کنند.

آقای فرزاد مخلص الائمه استان دار استان مرکزی: چالش‌هایی که ما در استان مرکزی داریم همین مشکلات عمومی است که بیان شد. شش واحد نانوایی در استان‌ها، بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها مستقر هستند که دعوت شدند که بیایند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند. افلاطونی رییس جهاد کشاورزی استان قزوین: این موضوع ملی شد و در کل کشور در حال انجام است.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

آقای جلال مشاور وزیر اقتصاد: من درباره مشکل اینترنت عرض کنم که نسل دوم پوشش کفایت میکند و نود و پنج درصد کشورمان تحت پوشش اپوراتور هستند، حدود پنج درصد تا ده درصد از نانوایی‌ها امتناع دارند از نصب دستگاه است.

سوال: اگر دستگاه‌ها از کار بیافتد چطور باید خرید نان انجام شود؟

مشاور وزیر اقتصاد: اگر به هر دلیلی دچار ایراد شوند فرایند فروش نان متوقف نمی‌شود. ما عملکرد نانوا را در هفته‌های گذشته مبنا قرار میدهیم و به نانوا اعتماد می کنیم. صف‌های طولانی با شروع طرح کارتخوان‌ها ارتباطی ندارد و این موضوع از چند هفته پیش بوده. کاهش ساعت پخت، امتناع از فروش و ... باعث صف‌های طولانی شده بود. در هفته‌های آینده‌ای مشکل به طور کامل رفع خواهد شد.

بسترهای فروش اینترنتی به این سامانه‌ها متصل می‌شود. فروشگاه‌ها فعلا در نان سنتی محدودیتی ندارند. یارانه هدف‌مند است و مشکلی ندارد.

از طریق همان کارتخوان برای کبابی‌ها و... میتوانند فروش را ثبت کنند و مشکلی وجود ندارد. نانوایی‌های خانه پز مشمول آرد یک و دو بودند و اگر بودند مشمول طرح خواهند بود.  ما اجازه‌ی افزایش قیمت را نخواهیم داد تا کسب و کار نانوایی‌ها دچار مشکل نشود و چالشی برای آن‌ها به وجود نیاید.

سوال: شما با چه مواردی برخورد داشتید؟

آقای اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات: پرونده‌هایی از ۱/۱ تشکیل شده که مربوط به کم فروشی و گران فروشی است که از آن‌ها ۳۰ هزار بسته شده اند و حکم آن‌ها صادر شده است. وقتی از دستگاه استفاده نشود یعنی گران فروشی کرده یا امتناع از استفاده از دستگاه داشته اند.

آقای جلال مشاور وزیر اقتصاد: وقتی ما وارد فاز دوم شویم خیلی از نگرانی‌ها برطرف میشود. یک نگرانی که وجود دارد در این ماه که ما وارد فاز جدید می‌شویم، سهمیه آرد به هر نانوایی بر اساس فروش ثبت شده در دستگاه خواهد بود؛ و اگر از دستگاه استفاده نکنند به آن‌ها آرد تعلق نخواهد گرفت.

ساختارهای نظارتی ما نمی‌توانستند به خوبی تا چند ماه پیش نظارت کنند، اما اکنون این مشکل حل شده. با تحلیل این طرح ما به یک برآورد ۳۰ تا ۴۰ درصدی انحرافات رسیدیم و بیش از چهل هزار انحراف برآورد می‌شود که وجود داشته باشد، که هم اکنون با آن‌ها برخورد می شود. وارد فاز دوم که شویم دسترسی نانوایان به آرد تغییر میکند. هر چقدر عملکرد ثبت شود در دستگاه دسترسی به آرد یارانه‌ای میسر است.

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 30844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پدرام US ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      1 1
      این خبر برای 3 مرداد هست و طبق گفته باید تا 8 مرداد همه نانوایی ها کارت خوان داشته باشند. الان که 24 مرداد هست هنوز کارت خوان نانوایی پدر بنده نیومده. این ضرر رو کی جبران میکنه؟ چرا به مردم وعده دروغ میدید؟ الان در محدوده ما حدودا 40 نانوایی کارت خوان ندارند... به کی باید شکایت کنیم؟