سهامداران پالایش گوش به زنگ باشند/صندوق پالایش در مقایسه با دارا یکم موقعیت بهتری دارد/هر دوی این صندوق های ETF در منطقه امنی قرار دارند!

کارشناس بازار سرمایه گفت:بر اساس متغییرهای فاندامنتال و تکنیکال برای صندوق پالایش کف قیمتی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان را متصور هستم و بعید می دانم به زیر این قیمت برسد. صندوق پالایش ۳۵ درصد کمتراز نظر NAV ابطال در حال معامله بوده و این نسبت در دارا یکم حدودا ۳۰ درصد است؛ در حال حاضر به نظر می رسد که صندوق پالایش در مقایسه با دارا یکم موقعیت بهتری دارد چراکه هم در قیمت پایین تری داد و ستد می شود و هم مقادیری همچون کرک اسپرد، نفت و...به نرخ خوبی دست پیدا کرده‌اند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اقتصاد؛ اسفندماه سال گذشته بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم به معضلی در بازار سرمایه تبدیل شده‌اند، از اصلاح ساختار اساسنامه این دو صندوق خبر داد. طبق گفته عشقی، اگر این ساختار اصلاح شود، قیمت این دو صندوق می‌تواند به ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها نزدیک شود و چنین اقدامی نیازمند مصوبه هیات دولت بوده اما بر اساس بررسی‌های خبرنگار تاکنون اقدامی برای به ثمر رسیدن این مساله نشده است. این در حالی بوده که چندی پیش علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، اعلام کرد که بازگرداندن ارزش ذاتی صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم، در دستور سازمان بورس و اوراق بهادار است و اساسنامه این دو صندوق در راستای جبران ضرر سهامداران، به زودی اصلاح خواهد شد اما تاکنون تغییری در روند این صندوق ها مشاهده نشده و هر دوی این صندوق های ETF در زیان هستند. 

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: پذیره نویسی صندوق دارا یکم و پالایش در دو سال گذشته توسط بورس انجام شد و بعد از گذر این مدت هنوز هر دوی این صندوق ها در زیان هستند؛ هر دو ETF دولتی با قیمت ۱۰ هزار تومان پذیره نویسی شدند و اکنون پالایش نسبت به آن قیمت در زیان بیشتری بوده و این نسبت در دارا یکم کمتر است.

رجایی تشریح کرد: بر اساس متغییرهای فاندامنتال و تکنیکال برای صندوق پالایش کف قیمتی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان را متصور هستم و بعید می دانم به زیر این قیمت برسد. صندوق پالایش ۳۵ درصد کمتراز نظر NAV ابطال در حال معامله بوده و این نسبت در دارا یکم حدودا ۳۰ درصد است؛ در حال حاضر به نظر می رسد که صندوق پالایش در مقایسه با دارا یکم موقعیت بهتری دارد چراکه هم در قیمت پایین تری داد و ستد می شود و هم مقادیری همچون کرک اسپرد، نفت و...به نرخ خوبی دست پیدا کرده‌اند، در نتیجه انتظار می رود طی ماه های آینده روند سودآوری پالایشی ها تداوم پیدا کند و مطابق بررسی های انجام شده از زیان خارج بشود.

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه علت معامله شدن آن زیر NAV ابطال و عدم توجه بازار به این صندوق چیست؟ پاسخ داد: به طور کلی صندوق های ETF حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کمتر از NAV معامله می شوند؛ از طرفی چشم انداز مشخص و روشنی درمورد آینده بازار سهام وجود ندارد و به همین علت نقدینگی کاهش پیدا کرده است، زمانی که پول در بازار نباشد این درصد به مراتب بیشتر می شود اما با توجه به گزارش‌های سه ماهه خوب پالایشی‌ها برآورد مثبتی در خصوص پالایش (نسبت به دارا یکم) وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: در ابتدا شتران گزارش عملکرد سه ماهه خوبی را منتشر کرد و مطابق پیش‌بینی‌ها چنین رخدادی در نمادهای شبندر و شپنا نیز واقع شد از این رو انتظار می رود صندوق پالایش طی ماه های آینده به سوی قیمت NAV ابطال خود حرکت کند؛ درمورد دارا یکم فکر می کنم احتمال اصلاح ۵ الی ۱۰ درصدی وجود داشته باشد اما با این حال هر دوی این صندوق ها برای سرمایه گذارانی که دیدگاه بلندمدت به بازار سهام دارند، گزینه مناسبی بوده و به قیمت خوبی دست پیدا کرده اند.

وی مطرح کرد: سرمایه گذارانی که قصد ورود به دارا یکم دارند باید به تحلیل تنکیکالی آن توجه بیشتری داشته باشند؛ در حال حاضر نماد وبملت با افت حدود ۱۰ درصدی به حمایت اصلی خود می‌رسد و قیمت پایین تری برای آن متصور نیستم و درمورد نماد وبصادر فکر می کنم حدود ۷ درصد دیگر اصلاح داشته باشد و به همین دلیل احتمال اینکه دارا یکم با اندکی افت قیمتی مواجه بشود، وجود دارد اما به طور کلی هر دوی این صندوق های ETF در منطقه امنی هستند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر مجامع بر ارزش این صندوق ها، بیان کرد: با ورود نمادهای این صندوق ها به مجامع، P/E شرکت ها کمتر شده و گپ قیمتی به وجود می آید و بازار برای جبران و پر کردن این فاصله قیمتی اقدام می کند و در نهایت NAV این صندوق ها جذاب تر می شود. همچنین باید گفت که علاوه بر موضوعات یاد شده، در گزارش های عملکرد ۳ ماهه و گزارش های سالانه حسابرسی شده، تعدیل های مثبتی را شاهد بودیم که در قیمت نهایی آن تاثیر مثبتی داشته و این به نفع صندوق‌ها خواهد بود.

رجایی گفت: پیش بینی می شود در میان مدت قیمت پالایش از نظر NAV ابطال به ارزش به ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان برسد و خود صندوق نیز بر اساس متغیرهای فاندامنتال و تکنیکال به قیمت بیش از ۱۰ تومان دست پیدا کند.

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 30843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      کثافتا سهم پالایش رو فقطگذاشتن واسه پر کردن جیب خودشون مه مردمم فقط نفرینشون مکنیم
      • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
        0 0
        مرگ بر شما که خون مردم توی شیشه کردید...