روش عجیب شناسایی سود تسعیر ارز در بانک پاسارگاد + سند

در گزارش حسابرسی شده بانک پاسارگاد منتهی به سال١٤٠٠، اشاره به مورد عجیبی در خصوص شناسایی سود تسعیر ارز شده، آنهم اینکه این بانک اقلام وضعیت باز ارزی خودش را عمدتا با نرخ هایی بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی(دلار ٢٠،٠٠٠و یورو ٢٢،٠٠٠تومان) محاسبه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛احسان راکعی در مطلبی نوشت:در گزارش حسابرسی شده بانک پاسارگاد منتهی به سال١٤٠٠، اشاره به مورد عجیبی در خصوص شناسایی سود تسعیر ارز شده، آنهم اینکه این بانک اقلام وضعیت باز ارزی خودش را عمدتا با نرخ هایی بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی(دلار ٢٠،٠٠٠و یورو ٢٢،٠٠٠تومان) محاسبه کرده است. به طور مثال، از تقسیم معادل ریالی وضعیت ارزی یورو به معادل ارزی آن بجای عدد ٢٢،٠٠٠تومان به عدد٢٨،٠٠٠تومان می رسیم. این بدین معنی است که بانک وضعیت ارزی خود را با نرخ بالاتری تسعیر کرده است و این خود باعث شناسایی سود بیش از واقع خواهد شد که حسابرس هم به آن اشاره کرده است. به عنوان نهاد ناظر چه در بانک مرکزی و چه در سازمان بورس خیلی باید حواسمان باشد که حداقل در صنعت بانکی، بانکها از چه محلی سودشناسایی میکنند، آیا این سود باکیفیت است یا نه؟ چون همین طریقه شناسایی سود(مثل پاسارگاد) میتواند مبنای افزایش سرمایه یا رشد نسبت کفایت سرمایه بانک بشود. بطور مثال بد نیست سری به وضعیت باز ارزی صورت مالی ٩٨ همین بانک زده شود و نرخ های تسعیر ان محاسبه گردد چون بانک از همین محل افزایش سرمایه داده است.

۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 30834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 2
      با سلام ضمن تشکر از افشاگری شما. وضع این بانک خیلی بد تر از این حرف ها است و متاسفانه با اعمال نفوذ و فساد جلوی افشای آن ها را می گیرد. چه بسا سراغ شما هم بیاید.