عده ای نفوذی درحال ویران کردن اقتصاد ایران هستند/ردپای نفوذی ها در کاهش ارزش پول ملی مشهود است/ هیچ کشوری از تخریب پول ملی خود به جایی نرسیده است

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: به جرات می توان گفت هیچ کشوری از تخریب پول ملی خود به جایی نرسیده است. سیاست های غلطی که هر چند وقت یک بار در اقتصاد کشور اجرا می شود گروه خاصی را منتفع می کند، یعنی در هر دوره ای برای عده ای از وابستگان به قدرت و ثروت، درآمد زایی می کند مثل سیاست های غلطی که منجر به فرار سرمایه از داخل شده و مردم را به خرید خانه در ترکیه تشویق کرده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احسان سلطانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص نقش پدیده نفوذ اقتصادی و تاثیرات منفی نفوذی ها بر ساختار تصمیم گیری های غلط در اقتصاد ایران گفت: در هنگامه ای که بخش زیادی از سیاست گذاری های اقتصادی در سال های متعدد با چالش ها و شائبه های مختلفی روبه روست بی شک نمی توان نقش پدیده نفوذ را جدی نگرفت. تصمیماتی که از چهار دهه قبل تا کنون ضربات سنگینی به نظام اقتصادی کشور وارد کرده است.

وی در این باره گفت: پدیده نفوذ به قدری جدی است که آثار آن را می توان در تخریب اقتصاد، فقیر تر شدن مردم ایران و سقوط گروه ها و طبقات به پایین تر از سطح قبلی خود و خروج سرمایه از اقتصاد ایران مشاهده کرد. تداوم سیاست های غلط و اجرای غلط سیاست های درست این شائبه را در ذهن تقویت می کند که عده ای نفوذی در حال ویران سازی اقتصاد هستند یا عده ای با پشتیبانی هایی که از لحاظ فکری و مالی از آنها به عمل می آید به شدت اقتصاد ایران را نشانه گرفته اند.

وی در خصوص پدیده نفوذ اقتصادی به یک مثال اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در قضیه کودتای آلنده " عده ای از اقتصاد دانانی که در آمریکا درس خوانده بودند که به اسم بچه های شیکاگو معروف در شیلی مشغول به کار شدند در حالی که در بررسی عملکرد آنها مشهود بود که هیچ تاثیر مثبتی از خود در اقتصاد به جا نگذاشتند، بلکه مشکلات زیادی به اقتصاد این کشور تحمیل کردند. متاسفانه سالهاست شاهد این روند در ایران هستیم. اما اینکه بخواهیم بگوییم این افراد تا چه حد به عناصر بیگانه وابسته هستند به طور دقیق مشخص نیست؛ اما می توان احتمال داد که تخریب کنندگان اقتصاد ایران به عناصر ضد ایرانی وابستگی داشته باشند.

احسان سلطانی در ادامه تصریح کرد: در شیلی گروه بچه های شیکاگو که منجر به کودتا شد تورم بالا و رشد منفی اقتصادی را به اقتصاد این کشور تحمیل کردند دقیقا شبیه کارکردهایی که در اقتصاد ایران در پانزده سال گذشته مشاهده کرده ایم. غارت اموال عمومی، انتقال منابع ارزی کشور به خارج و سایر مشکلاتی که از دل سیاستهای غلط اتخاذ شده بیانگر این ماجراست که دست نفوذی ها در کار است تا با اجرای سیاست های غلط ایران را تحت تنگنای مشکلات اقتصادی قرار دهند مثل سیاست کاهش ارزش پول ملی.

کارشناس اقتصادی دراین باره بیان داشت: به جرات می توان گفت هیچ کشوری از تخریب پول ملی خود به جایی نرسیده است. سیاست های غلطی که هر چند وقت یک بار در اقتصاد کشور اجرا می شود گروه خاصی را منتفع می کند، یعنی در هر دوره ای برای عده ای از وابستگان به قدرت و ثروت، درآمد زایی می کند مثل سیاست های غلطی که منجر به فرار سرمایه از داخل شده و مردم را به خرید خانه در ترکیه تشویق کرده است در حالی که بازار مسکن ایران در رکود شدیدی است و در بخش خانه سازی در این بازار ویران کمترین سرمایه ای وارد نمی شود. این موضوع نشان می دهد کارکرد سیستم اقتصادی ایران به درستی پیش نمی رود که سرمایه ها به سمت خرید خانه به ترکیه می روند، چرا که قدرت مالی کارگر و کارمند به حدی نیست که بتواند در تهران خانه بخرد چه برسد به خرید ملک در ترکیه، پس سیاست ها به نفع عده ای است که روز به روز برخوردار تر از قبل شوند.

کارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: نفوذی های اقتصادی به خوبی می دانند تداوم سیاست گذاری های غلط وعدم اصلاح آنها مانع تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران می شود. وقتی سیستم به این شکل تعریف می شود که عده ای کار کنند و منفعت آن نصیب عده کمی شوند وضعیت به گونه ای می شود که اتاق بازرگانی کار خود را درست انجام نمی دهد و اکثر کسانی که در ایران در بنگاه های متوسط صنعتی و معدنی مشغول کار هستند بخش مهمی از درآمدهایشان را از ایران خارج کردند چرا که به آینده اقتصاد ایران امیدوار نیستند.

احسان سلطانی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با تداوم سیاست های غلط فقط اسم و پوسته ای از حمایت از تولید می ماند چرا که تولید نیازمند باقی ماندن سرمایه ها و به کار گرفتن آنها و سرمایه گذاری خارجی است. با شعار نمی توان اقتصاد را رشد داد وترمیم کرد و رشد و رونق تولید را ایجاد کرد.

۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 30816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha