در کشور با بحران های ترکیبی مواجهیم/ کشور قطر که اندازه کرج است ۵۰ هزار دلار درآمد سرانه دارد اما ایران دچار تورم بالاست

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: شرکت های ایتالیایی و توتال هجده سال پیش با ایران قرارداد بستند، اما تحریم ها و خود تحریمی ما مانع از رساندن سودهای کلان به اقتصاد ایران شده است. در چنین شرایطی معلوم است نرخ ارز وتورم بالا می رود و فقر در ایران افزایش می یابد، در حالی که کشور قطر که اندازه کرج است ۵۰ هزار دلار درآمد سرانه دارد یعنی تقریباً از سوئیس درآمد بیشتری دارند در حالیکه ما به دلیل فقدان ارتباط با جهان در هیچ جای این معادله قرار نداریم و سرمایه گذاری در نفت و گاز کشور صورت نگرفته است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پرویز جاوید کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص راه های تقویت پول ملی و جلوگیری از سرعت افزایش فقر در جامعه گفت: برای تقویت پول ملی یک راهکار وجود دارد، راهکار شناخته شده در تمام دنیا با عنوان بستر سازی برای ورود سرمایه های خارجی. سرمایه گذاری خارجی یکی از راه های مهم در توسعه اقتصادی و به تبع آن رشد اقتصادی کشورهاست. تا زمانی که بسترهای لازم برای ورود سرمایه های خارجی به کشور باز نشود و سرمایه های داخلی به دلیل بی ثباتی اقتصاد از کشور فرار کنند، پول ملی تقویت نمی شود و روز به روز فقر بیشتری دامن جامعه را می گیرد.

وی در این باره گفت: برای تقویت پول ملی باید ورودی ارز به کشور زیاد شود، تحقق این موضوع مشروط به لغو تحریم ها علیه اقتصاد ایران است. به دلیل تحریم ها و عدم ورودی ارز مورد نیاز به کشور نرخ دلار در سال های گذشته روند صعودی یافته و به تبع آن قیمت ها به صورت افسار گسیخته ای افزایش یافته است.

پرویز جاوید در خصوص درآمدهای ارزی مورد نیاز اقتصاد کشور گفت: خوشمان بیاید یا نیاید اقتصاد ایران متکی به درآمدهای نفتی وصادرات انرژی است. حال اینکه وابستگی به نفت خوب است یا بد که دراین موضوع مفصل صحبت شده اما در تمام این سالها راهکاری برای عدم وابستگی به درآمدهای نفتی به کار گرفته نشده، بیانگر این موضوع است که توسعه اقتصاد ایران در حال حاضر وابسته به صادرات و درآمدهای نفتی است که این موضوع هم منوط به کنار رفتن تحریم ها از روی اقتصاد ایران است، یعنی توسعه دامنه تجارت با همه کشورها اعم از آمریکا و اروپا.

وی در این باره توضیح داد: توسعه صادرات اعم از نفتی یا غیر نفتی منجر به ورود ارز به کشور و متعاقب آن کاهش نرخ ارز و کاهش تورم می شود. در هنگامه ای که کل جهان شاهد روند رو به رشد اقتصادی ایران باشند و ثبات اقتصادی در ایران را از نزدیک نظاره کنند تمام کشورها و کمپانی های بزرگ حتی در صنعت نفت و گاز ایران و بخش خصوصی سرمایه گذاری می کنند مثل قطر که با   کمپانی شل و توتال بابت گاز قرار داد بسته و در حال رایزنی با شرکت های ایتالیایی نیز است، در حالی که چاه های گاز ایران کناری افتاده و قطر در حال استفاده از چاه های مشترک است! تحریم ها باعث کنار ماندن اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی و تحمیل زیانهای شدیدی به ما شده است.

 پرویز جاوید خاطر نشان کرد: شرکت های ایتالیایی و توتال هجده سال پیش با ایران قرارداد بستند، اما تحریم ها و خود تحریمی ما مانع از رساندن سودهای کلان به اقتصاد ایران شده است. در چنین شرایطی معلوم است نرخ ارز وتورم بالا می رود و فقر در ایران افزایش می یابد، در حالی که کشور قطر که اندازه کرج است ۵۰ هزار دلار درآمد سرانه دارد یعنی تقریباً از سوئیس درآمد بیشتری دارند در حالیکه ما به دلیل فقدان ارتباط با جهان در هیچ جای این معادله قرار نداریم و سرمایه گذاری در نفت و گاز کشور صورت نگرفته است.

 پرویز جاوید کارشناس اقتصادی با اخطار به مسوولین در خصوص شکل گیری پدیده بحران های ترکیبی گفت: متاسفانه شاهد شکل گیری بحرانی های ترکیبی و رشد آنها در کشور هستیم که روی مسائل اجتماعی حتی سیاسی نیز تاثیر می گذارد.  در اقتصاد وقتی به بحران ترکیبی برسیم به این معناست که ضریب جینی و فاصله طبقاتی افزایش می یابد، یعنی جامعه کم کم به سمت فقر سیاه و رشد فلاکت حرکت می کند به طوری که آمار نرخ بیکاری و تورم بالا می رود و بسیاری از مردم در تامین نیازهای اولیه خود ناتوان می شوند.

وی در خصوص فرصت ایران در موضوع بحران اوکراین برای انتقال و صادرات نفت به اروپا گفت: به منظور تامین منافع ملی دولت باید از فرصت ایجاد شده استفاده کند چرا که اینک بهترین زمان برای انتقال و صادرات گاز به اروپاست. با توجه به اینکه تا دو ماه دیگر زمستان اروپایی فرامی‌رسد این کشورها به شدت نیازمند واردات نفت هستند. اگر از همین الان استارت صادارت نفت زده شود با توجه به قیمت بالای نفت، دلارها در فصل زمستان به سمت ایران سرازیر می‌شود، لذا کاهش تورم را به در پیش خواهیم داشت.

 پرویز جاوید خاطر نشان کرد: از هر فرصتی باید استفاده کنیم، بخصوص فرصت سرمایه گذاری در صنعت نفت چرا که چاه های نفت ایران در حال پیر شدن و از بین رفتن هستند. نمی توانیم در چاه، آب تزریق کنیم چرا که باید گاز به چاه تزریق شود و متاسفانه این تکنولوژی را در اختیار نداریم. به دلیل نداشتن تکنولوژی های روز دنیاسشت که بهره وری در اقتصاد ایران بسیار پایین است چرا که بهره وری در اثر تکنولوژی به دست می‌آید.

وی در این باره توضیح داد: به این دلیل بخش خصوصی و صاحبان کسب و کارها در کار خود نمی توانند بهره وری ایجاد کنند چرا که تکنولوژی های موجود کهنه است.  بهره وری با وجود تکنولوژی ایجاد می شود لذا به دلیل عدم در دسترس بودن تکنولوژی های روز دنیا دست ما در صنایع نفت و گاز حتی در سایر صنایع مثل سیمان برای بهره برداری های حداکثری خالی است. تکنولوژی ما مربوط به سال ۱۹۷۰ است از ان زمان تا کنون نزدیک به ۶۰ سال می گذرد این تکنولوژی عمر خود را کرده مثل ناوگان هوایی که هر روز با مخاطرات جدیدی رو به رو می شود، لذا برای کاهش نرخ تورم، تقویت پول ملی فقط یک راهکار داریم، راهکاری بسیار منطقی، تعامل با دنیا در راستای رشد اقتصادی و رفاه مردم.

۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 30724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha