باید بتوانیم از فرصـــت تحریم روسیــه استفاده کنیم/بخاطر دوستی با روسیه نباید منافع ملی را قربانی کنیم/ ما و روسیه در بسیاری از موارد با هم رقیب هستیم

مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی گفت: باید به این موضوع توجه کنیم صرف دوستی با روسیه نباید منافع ملی را قربانی دوستی کنیم چرا که ما و روسیه در بسیاری از موارد با هم رقیب هستیم، لذا در رقابت تامین منافع ملی مساله مهمی است که از سوی مسوولین دولتی باید جدی انگاشته شود.هر چند روس ها مایل نیستند ایران جای آنها را در بازار انرژی بگیرد اما ایران باید در بازار انرژی نقش خود را به خوبی ایفا کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابراهیم بهادرانی کارشناس اقتصادی و مشاور عالی اتاق بازرگانی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص استفاده از ظرفیت تجاری تعامل با روسیه و ترکیه درپی سفر روسای جمهور این دو کشور به ایران با تاکید بر حفظ منافع ملی گفت: بی شک تمامی کشورهای دنیا درتعاملات اقتصادی و تجاری با یکدیگر تلاش می کنند تا منافع اقتصادی قابل توجهی از ارتباط با سایر کشورها به دست بیاورند. این موضوع در خصوص ارتباط و تعاملات اقتصادی ایران با سایر کشورها از جمله روسیه و ترکیه نیز باید صدق کند، لذا انتظار می رود دولتمردان درمسائل اقتصادی که بین طرفین رد و بدل می شوند نگاه ویژه ای به تامین منافع اقتصادی ایران داشته باشند.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت های فی مابین ایران و روسیه گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور روسیه و ایران مورد تحریم های آمریکا واقع شده‌اند طبیعتا ایران و روسیه باید به دنبال اتخاذ راهکاری برای کاهش اثر بخشی تحریم ها و افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه باشند. از این موارد می توان به استفاده از پول های ملی دو کشور در مبادلات تجاری اشاره کرد.

این فعال اقتصادی افزود: با توجه به اینکه ایران روابط تجاری گسترده و قابل توجهی با روسیه ندارد باید به گسترش تعاملات تجاری و بازرگانی و صادرات مواد غذایی مورد نیاز روسیه توجه کند. ضمن اینکه دولتمردان برای طولانی مدت باید برنامه راهبردی تجاری با کشورهای اقماری روسیه و خود این کشور طراحی و برنامه ریزی کنند تا بتوانیم از فرصت تحریم روسیه در ماه ها و سال های اخیر به نفع گسترش تجارت خود استفاده کنیم.

ابراهیم بهادرانی درخصوص رایزنی های تجاری با ترکیه نیز گفت: با توجه به اینکه وضعیت ترکیه نسبت به روسیه به دلیل تورم بالای این کشور و سیاست های پولی دولت آقای اردوغان متفاوت است، ضمن اینکه جنگ روسیه و اوکراین تورم در همه کشورها از جمله ترکیه را افزایش داده، دولت ایران باید نیازهای ترکیه را برای افزایش تجارت خارجی با این کشور شناسایی کند.

بهادرانی در خصوص صادرات انرژی توسط دو دولت ایران و روسیه گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور روسیه و ایران صادر کننده انرژی هستند و بسیاری ازکشورها نیازمند استفاده از انرژی دو کشور هستند ازاین ظرفیت برای افزایش همکاری های فی مابین باید استفاده کرد. قطع لوله گاز نورد استریم از روسیه به آلمان زمینه را برای توسعه گازی ایران باز کرده، لذا نباید همه تخم مرغ هایمان را در یک ظرف قرار دهیم و خود را ازسرمایه گذاری کشورهای اروپایی درصنعت گاز و صادرات گاز به دلیل دوستی با روسیه محروم کنیم.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی صحبت از تامین منافع ملی می شود یعنی اینکه ما باید از فرصت های به دست آمده استفاده کنیم. هر چند روس ها مایل نیستند ایران جای آنها را در بازار انرژی بگیرد اما ایران باید در بازار انرژی نقش خود را به خوبی ایفا کند. ضمن اینکه در خصوص نفت که ایران ظرفیت خالی بیشتری نسبت به گاز دارد باید از وضعیت کنونی تحریم روسیه به نفع خود استفاده کند و تعداد مشتریان خود را بیشتر کند تا دست آمریکا را برای تداوم فشار یا فشارهای بیشتر بر ایران ببندند. باید به این موضوع توجه کنیم صرف دوستی با روسیه نباید منافع ملی را قربانی دوستی کنیم چرا که ما و روسیه در بسیاری از موارد با هم رقیب هستیم، لذا در رقابت تامین منافع ملی مساله مهمی است که از سوی مسوولین دولتی باید جدی انگاشته شود.

۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 30704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha