ربات سگ، یک ساعته راه رفتن یاد گرفت

یک ربات سگ فقط در یک ساعت به خودش راه رفتن آموزش داده است. شیوه آموزش راه رفتن او شبیه حیوانات تازه متولد بود که به سرعت پس از تولد روی پای خود می‌ایستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تلگراف، این ربات که «مورتی» نام گرفته مجهز به الگوریتمی مشابه سیستم عصبی مرکزی است و به جای پیروی از یک برنامه پیچیده، طور خودکار عمل و اشتباهاتش هنگام راه رفتن را اصلاح می کند.

این ربات با ارزیابی مداوم بازخورد حسگرهایی که به آن نشان می دهد پاهایش را درست روی زمین قرار می دهد یا خیر و همچنین با رصد توازن کلی و انعطاف پذیری حرکات، راه رفتن را آموخته است.

اگر ربات زمین بخورد، الگوریتم یادگیری تغییراتی مثلاً در میزان فاصله پاها هنگام راه رفتن، سرعت حرکت پاها و مدت زمان قرار داشتن پاها روی زمین انجام می دهد.

مورتی هنگامی که روی تردمیل قرار گرفت، ابتدا زمین خورد و لغزید اما در نهایت یاد گرفت چطور سرپا بایستد. ربات ۴ پا پس از یک ساعت راه رفتن را آموخت.

فلیکس روپرت از انستیتو مکس پلانک سیستم های هوشمند در اشتوتگارت ادعا می کند شیوه انتقال قابلیت راه رفتن هوشمند به ربات شبیه عملکرد سیستم عصبی مرکزی است که به نوزادان حیوانات می‌آموزد چگونه راه بروند.

او در این باره می گوید: هنگامی که حیوانی متولد می شود با کمک ماهیچه ها و تاندون ها راه می رود اما حیوان نمی داند چگونه پاهایش را کنترل کند و به طور درست راه برود. تا زمانیکه این حیوانات بتوانند از مهاجمان بگریزند، برای راه رفتن مجبور هستند به واکنش های غیرارادی اتکا کنند که از افتادن آنها جلوگیری می کند. در تحقیق ما رایانه سیگنال هایی برای کنترل موتور پاها تولید می کند و ربات راه می رود و زمین می خورد. تا زمانی که ربات بتواند به خوبی و بدون افتادن راه برود، الگوریتم یادگیری شیوه راه رفتن را تغییر می دهد.

تحقیق مذکور در ژورنال «Nature Machine Intelligence» منتشر شده است.

۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 30649
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha