وعده های داده شده به بورس عملیاتی نشد/نرخ بهره بین بانکی به ۲۴ درصد هم خواهد رسید/در یک سیکل بلندمدت و پرسود قرار داریم اما شرایط صعود هنوز مهیا نشده است

کارشناس بازار سرمایه گفت:اکنون در یک سیکل بلندمدت و بسیار پرسود قرار داریم اما در حال حاضر شرایط صعود مهیا نشده است. اگر سیکل‌های گذشته را مورد بررسی قرار بدهیم، خواهیم دریافت که مابین این بازه‌ها بازار اصطلاحا دچار درجا زدن  و کاهش حجم معاملات شده و این امری طبیعی و مطابق واقعیت بازار سرمایه است. به طور کلی فکر می‌کنم بازار با ریزش عجیب و هنگفتی مواجه نشود و جای نگرانی برای سهامداران وجود ندارد اما باید توجه داشت که سیکل صعودی مذکور به نحوی نیست که تمام زیان های سال های گذشته را جبران کند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ تا پایان اردیبهشت سال جاری بازدهی شاخص هم وزن حدود ۳۰ درصد و بازدهی شاخص کل حدود ۱۹ درصد بوده است. چه اتفاقی رخ داد که از ابتدای خرداد ماه تا کنون، یعنی ظرف کمتر از دو ماه بخش عمده ای از بازدهی ها از دست رفت؟ به طوریکه بازدهی شاخص کل به حدود ۷ درصد و بازدهی شاخص هم وزن به حدود ۱۶ درصد رسیده است؟ نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. هرچند که سیاست گذاران با افزایش این فاکتور، به طور تصنعی مانع از افزایش تورم می‌شوند اما این اقدام غیر اصولی به بازارهای مالی دیگر همچون بازار سهام آسیب زیادی را وارد می کند. این در حالی بوده که بازار سهام طی دو سال اخیر با تصمیمات اشتباه سیاست گذاران و دولت مردان دچار صدمات جدی شده و بخش زیادی از دارایی مردم از بین رفته است؛ متاسفانه دولت مردان در عوض اینکه سیاستی جهت بهبود اوضاع پیش بگیرند، با اقدامات یکجانبه بر طبل بی اعتمادی سرمایه گذاران می کوبند. 

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: طبق مصوبات شورای پول و اعتبار، سیاست‌ها باید مربوط به حفظ نرخ بهره به زیر ۲۰ درصد باشد اما به نظر می رسد که توجهی نسبت به این مهم وجود ندارد. فارغ از اینکه تورم چه میزان بوده و سیاست صحیح یا اشتباهی است، سیاست گذاران وعده و قول‌هایی را به فعالان بازار سهام دادند اما در عمل مطابق سیاست‌های تعیین شده پیش نرفتند و وعده های گفته شده عملیاتی نشد.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه براساس وعده داد شده نرخ بهره بین بانکی باید کمتر از ۲۰ درصد باشد اما از ۱۹ درصد به حدود ۲۱ درصد (۲۰.۹۵%) رسیده گفت: متخصصان بازار پولی و بانکی پیش بینی رقم های بالاتری را دارند و مطابق گمانه زنی آنها این نرخ به حدود ۲۳ الی ۲۴ درصد نیز می رسد؛ بازار سهام نیز به این روند رو به رشد و تغییرات نرخ بهره واکنش منفی نشان می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اصل معادله فیشر در اقتصاد آکادمیک، تشریح کرد: نرخ بهره واقعی از تفاضل تورم و نرخ بهره اسمی به دست می آید؛ در واقع اگر تورم را ۴۰ درصد در نظر بگیریم و آن را از نرخ بهره اسمی یعنی ۲۰ درصد کم کنیم، عدد منفی ۲۰ درصد به دست می‌آید و  این عدد برای سپرده گذاری جذاب نیست اما اگر این نرخ بالاتر برود، سپرده گذاری جذاب شده و سرمایه گذاران تمایل خود را نسبت به بازار سهام از دست می‌دهند.

الیاس کردی اضافه کرد: طی سال های گذشته نرخ بهره حدود ۲۰ درصد و پی بر ای بازار حدود ۵ بوده است و زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می کند به طور محسوس تاثیر آن را در بازار مشاهده می کنیم؛ به بیان دیگر هر میزان که نرخ بهره بیشتر می‌شود، بازار سهام نیز واکنش منفی تری را نشان می‌دهد. البته عده‌ای هم معتقدند که این موضوع اثر چندانی بر بازار سهام ندارد و نمی توان قاطعانه این ادعای آنها را رد کرد؛ هرچند که گذشته تاریخی از این موضوع وجود ندارد اما یکی از موثرترین دلایل ریزش بزرگ سال ۹۹ مربوط به افزایش نرخ بهره و تاثیرگذاری ملموس آن می شود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عده ای با این گفته مخالفند و بر این باورند که نرخ بهره سالانه و تورم به میزان قابل توجه و معناداری بالا بوده و تغییرات اندک چند درصدی، نباید بازار را نگران کند.

وی معتقد است؛ در کشورهای پیشرفته تغییرات نیم درصدی حائز اهمیت است و بازار نیز متاثر می شود اما در ایران به قدری این اعداد بالا بوده و تناسب ناسالمی را شکل داده که دیگر تاثیری بر بازارهای مالی ندارد اما بازار سهام متفاوت از سایر بازارها عمل کرده و همواره شاهد واکنش نشان دادن آن بوده ایم.

الیاس کردی در بخش دیگری از سخنان خود در تحلیل روند پیش روی بازار سهام، تشریح کرد: بازار سهام همواره مطابق یک سیکل مشخصی حرکت می کند و با بررسی معاملات سال‌های قبل متوجه خواهیم شد که از سال ۹۲ الی ۹۹ با سیکل نزولی رو به رو بودیم، همچنین از سال ۸۴ تا ۹۲ نیز مجددا سیکل نزولی تشکیل شد. اکنون به نظر می رسد که وارد سیکل جدید و صعودی شده‌ایم که بازه آن را می توان به طور تخمینی از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ در نظر گرفت کما اینکه اگر روند بازار را از ابتدای سال تاکنون مورد بررسی قرار بدهیم، متوجه عکس العمل‌های مثبت و روند پرقدرت‌تری نسبت به سال‌های گذشته می شویم.  

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: در حقیقت اکنون در یک سیکل بلندمدت و بسیار پرسود قرار داریم اما در حال حاضر شرایط صعود مهیا نشده است. اگر سیکل‌های گذشته را مورد بررسی قرار بدهیم، خواهیم دریافت که مابین این بازه‌ها بازار اصطلاحا دچار درجا زدن  و کاهش حجم معاملات شده و این امری طبیعی و مطابق واقعیت بازار سرمایه است.

الیاس کردی در تکمیل سخنان خود گفت: به طور کلی فکر می‌کنم بازار با ریزش عجیب و هنگفتی مواجه نشود و جای نگرانی برای سهامداران وجود ندارد اما باید توجه داشت که سیکل صعودی مذکور به نحوی نیست که تمام زیان های سال های گذشته را جبران کند.

۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 30646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha