رونق معاملات خودرو در دستور کار بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا گفت: رونق معاملات خودرو، تعمیق بازار فروش املاک و مستغلات و ایجاد زیرساخت الکترونیک معاملات صادراتی در راستای تعاملات با گمرک و بانک مرکزی از جمله برنامه‌های امسال بورس کالا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس کالا، «حامد سلطانی نژاد» با بیان اینکه بورس کالای ایران در سال گذشته که مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»  نام‌گذاری شده بود، افزود: بزرگ‌ترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشور در این مقطع زمانی ارزش کل معاملات را به رقم ۶۶۵ هزار میلیارد تومان ارتقا داد که افزایش ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشت و این مهم نشان‌دهنده حرکت روبه‌جلو در راستای تحقق مأموریت‌های محوله به این بورس است.

وی ابراز امیدواری کرد بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۱ که با شعار «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»  نام‌گذاری شده است، بتواند با به‌کارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در بازار سرمایه، همچون گذشته سهم شایانی در حمایت از زنجیره تولید کشور از طریق ارتقا شفافیت و کارایی بازار داشته باشد.

سلطانی نژاد در ادامه به اهم دستاوردهای سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: انتقال نماد بورس کالا به تابلوی اول بورس تهران، تعداد ۵۱۷ پذیرش صورت گرفته بر اساس کالا، تولیدکننده و عرضه‌کننده، پذیرش ۷۶ انبار در سراسر کشور، راه‌اندازی صندوق‌های کالایی دارایی پایه طلای لوتوس، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده ۶ کالای جدید برنج، سیمان، مس کاتد، میلگرد، نخود و شیشه، پذیرش شرکت های تولید کننده کالای سیمان، تنوع بخشی به معاملات رینگ صادراتی (آلومینیوم، مس و ...)، تکمیل زنجیره عرضه فولاد (با عرضه آهن اسفنجی) و راه‌اندازی معاملات مناقصه (دارایی پایه کنتور سه فاز) از مهم‌ترین اقدامات شرکت در سال گذشته بود.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین اعلام کرد: توسعه و ارتقا سیستم‌ها و سامانه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود فرآیندهای کسب‌وکار، توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقای سواد مالی در حوزه کالایی، توسعه کالا و دارایی پایه جدید بر روی بازارها و ابزارهای فعلی و تعمیق بازارهای موجود از مهم‌ترین اقدامات سال ۱۴۰۰ بورس کالای ایران به شمار می‌رود.

وی به ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالا در سال گذشته با افزایش ۹۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ به ۶۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در بازار فیزیکی بیش از ۷۶ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۶۳۰ هزار میلیارد تومان دادوستد شد که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۱۲۸ درصدی در حجم و ۱۰۲ درصدی در ارزش مواجه شده است.

سلطانی نژاد افزود: همچنین در سال ۱۴۰۰ و در تالار محصول‌های صنعتی ۵۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۷۰ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و در تالار محصول‌های پتروشیمی ۵.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴۵ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. در تالار فرآورده‌های نفتی نیز ۱۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۱۰۷ هزار میلیارد تومان معامله شد و ارزش معاملات بازار مالی بورس کالا نیز به ۳۴، ۹ هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل بورس کالای ایران به راهبردهای بورس کالا در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگ‌سازی با رویکرد توسعه پایدار، توسعه و تنوع خطوط کسب‌وکار بورس کالا، توسعه تعاملات و همکاری با نهادهای مالی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاست‌گذار و نظارتی ضمن هویت مستقل بورس کالا، تعمیق بازارهای موجود و توسعه دارایی‌های پایه جدید روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی، مشتری‌مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه و ارتقا سیستم‌ها و روش‌ها و بهبود نظام‌های جامع مدیریت سرمایه انسانی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت در سال جاری است.

وی افزود: بازطراحی و بهبود سازوکارهای حراج، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی از طریق محصول‌های صنعتی، توسعه بازار معاملات خودرو در بورس کالا، توسعه بازار فروش املاک و مستغلات، راه‌اندازی سامانه ثبت و تایید عرضه توسط عرضه‌کنندگان، راه‌اندازی سامانه امضای الکترونیک و تعریف و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی جدید از جمله مهم‌ترین برنامه‌های امسال است.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
کد خبر: 30581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha