وزارت اقتصاد و بانک مرکزی جز آسیب به بورس اقدام خاص دیگری انجام نداده‌اند!

روز گذشته شاخص کل بورس کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از دست داد و وضعیت ناخوشایند بازار سرمایه موجی از انتقادات فعالان این بازار نسبت به عملکرد دولت را به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: متاسفانه علیرغم ۱۰ وعده بورسی که رئیسی در روزهای شروع تبلیغات انتخاباتی به جامعه سهامداری داده بودند و ادعا داشتند در هفته اول ریاست جمهوری خود، دستور ساماندهی بازار سرمایه را خواهند داد و حتی در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری هم اعلام کردند اولویتشان بهبود وضعیت بازار سرمایه است؛ ولی شاهد آن هستیم که نه فقط تیم اقتصادی و شخص رئیس جمهور به وعده های بورسی خود عمل نکردند، بلکه هر آنچه را هم‌ که در راستای نابودی و تضعیف بازار سرمایه از دستشان بر می آمد انجام دادند!

وی اضافه کرد: وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی رئیسی تا به این لحظه جز آسیب به بازار سرمایه و خروج نقدینگی از این بازار اقدام خاص دیگری انجام نداده اند. گواه ادعای ما هم این است که در ۳ ماهه اول امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سرمایه داشتیم و فقط روز بیستم تیرماه با خروج ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از این بازار رکورد ثبت کرده ایم! این اتفاقات نتیجه مدیریت و حکمرانی تیم اقتصادی رئیس جمهور است و قاعدتاً با توجه به وعده ها و برنامه های رئیس جمهور برای حمایت از بازار سرمایه، چنین انتظاری در مورد وضعیت این بازار نداشتیم!

فلاح در پاسخ به منتقدانی که معتقدند در شرایط رکودی به سر می بریم و نه فقط بازار سرمایه، که سایر بازارها هم وضعیت صعودی نداشته‌اند، اظهار کرد: این ادعا که تمامی بازارهای مالی در رکود به سر می برند و نباید انتظار رونق بازار سرمایه را داشته باشیم، ادعای نادرستی است. آمارها نشان می دهد بازارهای رقیب بازار سرمایه، رکود تورمی را تجربه کرده‌اند. کما اینکه آمارهای بانک مرکزی حاکی از تورم حدودا ۵۲ درصدی در خرداد ماه بوده و تورم نقطه به نقطه هم ۱۲.۵ درصد بوده است. به عبارتی تورم نه تنها به قوت خود باقی مانده، بلکه در سال جاری تورم شیب صعودی هم داشته است. اینجاست که رکود تورمی شکل می گیرد. ما نمی توانیم ادعا کنیم همچون کشورهای اروپایی بین رکود و تورم، رکود را انتخاب کرده ایم.

عملاً با توجه به خلق نقدینگی و تورمی که در اقتصاد ما وجود دارد، در چنین شرایطی فقط میتوان رکود تورمی را انتخاب کرد و اصولاً کشور ما ابزار پولی و مالی در اختیار ندارد که بتواند رکود را انتخاب کند. بازارسرمایه ما نه فقط متناسب با تورم رشد نکرده بلکه بسیار کمتر از تورم رشد کرده و علیرغم ارزندگی بازار سرمایه، اکثر سهام ها کمتر از ارزش ذاتی حراج شده اند و این نشان دهنده آن است که دولت با مداخله های خود، موازنه بین بازارها را بر هم زده است. مداخله دولت در بازار سرمایه مشهود است.

دولت ما چون توان مداخله در بازار پول، بازار ارز و طلا و بازارهای کالایی را ندارد، تصور می کند با مداخله منفی در بازار سرمایه می تواند رکود را بر اقتصاد کشور حکمفرما کند. دولت راه کنترل سایر بازارها را در کنترل بازار سرمایه می بیند و این تصور، بزرگترین اشتباه دولت است.

دولت رئیسی عامدانه با قیمت گذاری دستوری، بخشنامه های گمرکی و بخشنامه های مالیاتی بسیار فشل، بزرگترین آسیب را به بازار سرمایه زده است. وقتی دولت نه تنها در راستای رفع قیمت گذاری دستوری اقدامی نکرده، بلکه علیرغم تورم اتفاقاً قیمت گذاری های دستوری را هم تشدید کرده، طبیعی است که با توجه به تورمی که در اقتصاد ما وجود دارد، حاشیه سود شرکت ها شیب نزولی داشته و کاهش می یابد و کاهش حاشیه سود شرکت ها نسبت P بر E بازار سرمایه را تغییر میدهد و نسبت P/E fw بازار سرمایه ضریب منفی به خود میگیرد و از ارزندگی شرکتها کاسته می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن اشاره به مداخله های غیر کارشناسی شده "صمت" عنوان کرد: معتقدم وزارت صمت در این مدت بیشترین آسیب را به بازار سرمایه زده است. ‌ مداخله های وزارت صمت در بازار سرمایه و بورس کالا و بالأخص صنعت خودرو، مغایر با وعده های انتخاباتی رئیسی بوده است. دولت ما امکان انجام خیلی اقدامات مثبت و حمایتی را داشت. از جمله مداخله های مثبت در بازار پول و تغییر نرخ بهره بانکی، مداخله در سیاست های ارزی و برطرف کردن معضل چند نرخی بودن ارز و رفع فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد و... اما متاسفانه به جای مداخله های مثبت، فقط شاهد مداخله منفی دولت و سیاست گذاران اقتصادی در بازار سرمایه بوده ایم.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 30567

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha