واردات خودرو فعلا در کما!

ماجرای واردات خودرو به ایران بسیار پیچیده شده است و به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد تا این تکلیف واردات خودرو مشخص و شفاف نشود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد ناشی از فسادهایی است که در این بازار وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛ماجرای واردات خودرو به ایران بسیار پیچیده شده است و به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد تا این تکلیف واردات خودرو مشخص و شفاف نشود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد ناشی از فسادهایی است که در این بازار وجود دارد.

در ابتدا باید اشاره کرد که بخش‌نامه ممنوعیت واردات خودرو با هدف ایجاد انحصار در بازار تنظیم و باعث شد ممنوعیت واردات خودرو سه سال طول بکشد.

بااین‌حال این بخش‌نامه ممنوعیت واردات خودرو اواخر اردیبهشت امسال خودبه‌خود باطل می‌شد؛ اما متأسفانه باز هم کشمکش‌هایی ایجاد شد و در ‌این ‌میان مجلس طرحی برای آزادسازی واردات خودرو تنظیم کرد که این طرح در شورای نگهبان با مشکل مواجه شد. 

این طرح دوباره به مجلس برگشت و اصلاحیه خورد اما دوباره طرح آزادسازی واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام با چالش مواجه شد و این اتفاقات موضوع واردات خودرو را چند بار دچار چالش کرد و در نهایت کار به اینجا رسید که اعلام شد از خرداد امسال واردات خودرو از نظر قانونی ممنوع نیست. بااین‌حال، مشکل اینجاست که گرچه بخش‌نامه و دستور قانونی برای منع واردات خودرو وجود ندارد، اما در عمل این کار تقریبا 

غیرممکن است. 

این بار گره کار آنجاست که وقتی می‌گوییم واردات خودرو بلامانع است، باید آیین‌نامه‌های واردات شفاف و مشخص باشد و دولت معین کند که واردات با چه تعرفه‌ای و با چه شرایطی باید انجام شود، اما درحال‌حاضر این آیین‌نامه‌ها وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم این آیین‌نامه‌ها و ابلاغ آن تعلل می‌کند.

درحال‌حاضر وضعیت واردات خودرو مانند آن است که بگوییم مسافرت به خارج از کشور آزاد است، اما به افراد پاسپورت و گذرنامه ندهند!

در واقع باید گفت گرچه در ظاهر واردات خودرو منع قانونی ندارد، اما گویا عده‌ای تمایل ندارند واردات خودرو انجام شود؛ آن‌هم با وجود آنکه رهبری نسبت به کیفیت تولید خودرو در ایران انتقادات جدی مطرح کرده‌اند، ولی همچنان عده‌ای به بهانه تولید داخلی، مانع از دسترسی مردم ایران به خودروی باکیفیت می‌شوند و نه‌تنها با اختلال در واردات خودروی خارجی باعث شده‌اند که دسترسی مشتریان ایرانی به خودروی خارجی گران و محدود شود، بلکه با منع واردات خودرو سبب شده‌اند قیمت خودروهای داخلی نیز افزایشی شود.

در واقع باید گفت بازار خودرو یک کل یکپارچه است. شما نمی‌توانید بگویید من یک بخش بازار را انتخاب و ساماندهی می‌کنم، اما بخش دیگر بازار را رها می‌کنم؛ زیرا بازار خودرو یک کل یکپارچه و به‌هم‌پیوسته است و وقتی ممنوعیت واردات خودرو این همه وقت به طول بینجامد، منجر به شکل‌گیری حباب قیمت در بازار خودروهای خارجی می‌شود و بدون‌شک این حباب قیمت روی بازار سایر خودروها تأثیر می‌گذارد و قیمت خودروهای داخلی را هم افزایشی می‌کند. 

بنابراین باید گفت دولت نمی‌تواند بیش ‌از ‌این بازار خودروهای وارداتی را نادیده بگیرد و برای آنکه بازار خودرو به شرایط عادی‌تری برسد، لازم است موضوع واردات خودروی خارجی را هرچه زودتر  سروسامان دهد.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 30564

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha