پیشنهادی برای خروج از آشفته بازار خودرو

استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته به جای توجه به تولید به بازار خودرو پرداخته‌ایم که سیاستی اشتباه بوده است، گفت: امروز برای خروج از آشفته بازار خودرو و صنعت خودروسازی، راهی جز توجه به تولید نمانده است که آن هم از مسیر آزادسازی قیمت‌ها می‌گذرد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد «امیرحسن کاکایی» روز (پنجشنبه) ‌در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به برگزاری نشست تخصصی نقد و بررسی طرح تحول بازار صنعت خودرو با حضور برخی نمایندگان مجلس، کارشناسان وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه سازان، افزود: طرح فعلی مجلس بسیار نپخته و ناقص است و در درون خود تضادهای زیادی دارد.

وی اظهارداشت: این طرح به گونه‌ای است که به مرز بسیاری از قوانین از جمله در زمینه بیمه، خدمات پس از فروش، گمرک و غیره ورود کرده و به‌طور قطع واکنش‌هایی از سوی مسوولان اجرایی آنها به دنبال خواهد داشت.

کاکایی یادآورشد: بحث و بررسی درخصوص طرح پیشین ساماندهی صنعت و بازار خودرو نزدیک به یک سال به طول انجامید و در آخر، از سوی شورای نگهبان رد شد.

وی گفت: امروز در وضعیت بسیار بدی به سر می‌بریم که قیمت‌ها در بازار تحت کنترل نیست، همچنین صنعت خودرو وضعیت جالبی ندارد.

استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت هشدارداد: اگر وضعیت بد و نابسامان صنعت خودرو ادامه یابد، می‌تواند منجر به سلسه ورشکستگی‌هایی در دیگر صنایع شود، همان‌طور که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ آمریکا ابتدا از بخش مسکن آغاز و بعد به دیگر بخش‌ها و کشورها سرایت کرد.

وی تاکیدکرد: در این شرایط راهکار اصلی برای خروج از این شرایط، آزادسازی قیمت خودرو است.

به گفته کاکایی، «قیمت‌گذاری خودرو در بورس» فرصت مغتنمی برای خروج خودروسازان از ورشکستگی، شفافیت هر چه بیشتر در این صنعت و سپس، توقع داشتن از خودروسازان بود، اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری که زیان‌های زیادی برایشان به دنبال داشته، با قیمت‌گذاری در بورس نیز نمی‌توان از آنها متوقع بود. حتی کارشناسان بورس نیز معتقدند که ساختار این نهاد برای چنین موضوعی هنوز آماده نیست.

این کارشناس صنعت خودرو پیش‌بینی کرد دست‌کم تا یک ماه آینده از محل این طرح اتفاق خاصی نیفتاده و در عرصه سیاست‌گذاری خودرو نیز موضوع قابل توجهی را شاهد نباشیم و افزایش قیمت‌های کاذب بازار تداوم داشته باشد.

وی در عین حال خاطرنشان‌کرد: همه چیز به وضعیت بازار ارز بستگی خواهد داشت و اگر نرخ دلار کنترل شود، بازار خودرو نیز کنترل خواهد شد، اما افزایش نرخ ارز، پرواز مجدد قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

کاکایی گفت: مشاهدات نشان می‌دهد قیمت خودروها به‌ویژه خودروهای داخلی، در پی افزایش نرخ ارز با تاخیر افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروها باز هم رشد یابد.

این استاد دانشگاه با هشدار اینکه «هرچه دیرتر اقدام شود خطر بیشتر خواهد بود»، تاکیدکرد:‌ با وجود همه زیان‌ها و بدهی‌های خودروسازان، اگر امروز قیمت‌ها آزاد شود، پول نقد در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی جریان خواهد یافت و محرک تولیدِ بیشتر خواهد بود.

وی بیان‌داشت: امروز همه شیوه‌ها از جمله قرعه‌کشی، بگیر و ببندها و غیره امتحان شده، اما هیچ‌یک پاسخگو نبوده است و راهی جز توجه به تولید نمانده که آن هم از مسیر آزادسازی قیمت‌ها می‌گذرد.

کاکایی گفت:‌ اشتباه اصلی این بوده که طی دو سال و نیم گذشته به جای توجه به تولید، به بازار خودرو پرداخته‌ایم و اکنون وضعیت کنونی قیمت‌ها را شاهدیم.

وی افزود:‌ این گرانی‌ها به نفع هیچکس حتی اقشار مرفه جامعه نیست، زیرا به‌طور نمونه شاهدیم آن‌قدر قیمت قطعات، تجهیزات و لوازم یدکی بالا رفته که افراد از ترس تصادف حتی خودرو را از پارکینگ خارج نمی کنند.

به گزارش ایرنا، بیستم مردادماه امسال «سیداحمد رسولی‌نژاد» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، از طرح این کمیسیون برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات این حوزه خبر داد.

وی اعلام‌کرد: در کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح جامعی توسط متخصصان و اصحاب فن در دست تهیه است و در تلاشیم تا پس از بررسی همه مسائل، مشکلات و وضعیت صنعت و بازار خودرو، در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ببریم.

در این طرح، مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت دیده شده است.

هفته گذشته، «حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات قیمت‌ها تا سه هفته آینده خبر داده بود، اما یک مقام وزارت صنعت گفت: برخی از بخش‌های این طرح، قابل اجرا نیست.

۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 3056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha