با دخالت دولتی و رفتار تنظیم گری در بازار سرمایه کاملا مخالفیم!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با دخالت دولتی و رفتار تنظیم‌گری در بازار سرمایه کاملا مخالف هستیم، گفت: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌ کالا باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی ضمن مخالفت با بررسی طرح «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی» در کمیسیون صنایع و معادن، اظهار کرد: اخیرا همکاران ما در کمیسیون صنایع به دلیل دغدغه‌هایی که در ارتباط با وضعیت محصولات صنعتی کشور دارند، طرحی را مطرح کردند که از نگاه ما به دلیل ماهیت تنظیم بازاری آن در حوزه داخلی و بخش صادرات، کاملاً در راستای ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی است.

وی گفت: شاید دلیل ارجاع این طرح به کمیسیون صنایع، بحث‌های این طرح در زمینه نوع اقلام و کالاهای واحدهای صنعتی و موضوعات فنی آن باشد ولی اعتقاد ما بر این است که این طرح به دلیل ماهیت محتوایی آن ارتباط کاملا موضوعی با ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی دارد، بنابراین به ریاست مجلس نامه نوشتیم که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا همه جوانب آن کاملاً در نظر گرفته شود.

پورابراهیمی ادامه داد: نمی‌توانیم مسائل فنی و تخصصی بازار سرمایه و بورس کالا را در جایگاهی غیر از حوزه تخصصی بررسی کنیم، در صورت ارجاع این طرح به کمیسیون اقتصادی حتماً دغدغه‌های مربوط به ساختار بورس کالا مد نظر قرار خواهد گرفت؛ ما با دخالت دولتی و رفتار تنظیم گری در بازار سرمایه کاملا مخالف هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: دولت باید در سیاست‌های کلان بازار سرمایه و بورس کالا را اعمال کند، کما اینکه اکنون هم اعمال می‌کند، اما در صورت مداخله مستقیم دولت و اتخاذ تصمیمات دولتی در بخش بازار سرمایه و بورس کالا اساسا وجود بورس کالایی دیگر ضرورتی نخواهد داشت، یعنی ما می‌توانیم در آن صورت بورس کالا را کنار بگذاریم و دولت مستقیما اعمال نظر کند و به سالهای قبل از تشکیل بورس کالا بازگردیم.

پور ابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی روی این موضوع حساس است، ما حتما پیگیری می‌کنیم و آماده هستیم، حتی در قالب جلسات مشترک با کمیسیون صنایع این طرح را پیگیری کنیم تا خروجی آن حفظ مبانی حوزه بازار سرمایه و بورس کالا و تقویت بخش خصوصی باشد، ضمن اینکه نظارت دولت هم حتماً مورد نظر قرار گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس‌ تاکید کرد: هم اکنون نیز دولت در قالب شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار بر اجرای سیاست‌های کلان در بازار سرمایه نظارت می‌کند، اما ما مخالف دولتی کردن جنس فعالیت در بورس کالا و تغییر ساختار تصمیم‌گیری با رویکردی کاملاً مغایر با ماهیت تشکیل بورس کالا و بازار  سرمایه هستیم؛ قطعاً تصمیم گیری لازم را در اسرع وقت به عمل خواهیم آورد.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 30559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha