خالص ارزش دارایی‌های شستا، رشد ۳۰ درصدی داشته است/ پروژه های شستا با ارزش بیش از ۳۲ همت 

علیزاده اصل گفت: عملکرد شرکت‌های شستا در کل فروش تجمیعی در سال ۱۴۰۰ رشد تقریبی ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ با بررسی این آمار خواهیم دریافت که عبارتی مبنی بر اینکه "شستا معدل بازار بوده" عبارت صحیحی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ محمد علیزاده اصل عضو هیات مدیره شستا در پنل “تولید؛ سرمایه گذاری و تامین مالی” همایش سراسری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اظهار کرد: فروش شرکت‌های بورسی مجموعه شستا در سال گذشته رشد ۸۰ درصدی را داشته و بهای تمام شده نیز ۹۱ درصد رشد کرده است؛ در مجموع سود خالص با رشد ۴۱ درصدی رو به رو بوده است.

وی با اشاره به حاشیه سود شرکت‌های بورسی شستا، گفت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با کاهش ۴ درصدی در سود ناخالص و همچنین کاهش۷ درصدی در خالص رو به رو شدیم.

علیزاده افزود: عملکرد شرکت‌های شستا در کل فروش تجمیعی در سال ۱۴۰۰ رشد تقریبی ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ با بررسی این آمار خواهیم دریافت که عبارتی مبنی بر اینکه “شستا معدل بازار بوده” عبارت صحیحی است.

عضو هیات مدیره شستا تشریح‌ کرد: کل فروش شرکت‌های بورسی فعال در بازار سرمایه در سال گذشته حدود۸۰ درصد رشد داشته و مجموعه شستا نیز توانسته به طور حدودی همین مقدار رشد تولید را در عملکرد خود به ثبت برساند.

وی تاکید کرد: از منظر سوددهی، شرکت‌های زیرمجموعه شستا توانستند عملکرد بهتری را نسبت به متوسط شرکت‌های فعال در بازار را رقم بزند. در پنج سال گذشنه نیز سود عملیاتی شرکت‌های زیرمجموعه شستا به طور تقریبی رشد ۴۶ درصدی به طور سالیانه داشته است. اگر این میزان را با شاخص‌هایی نظیر تورم مقایسه کنیم، خواهیم دریافت که عملکرد قابل قبول و مطلوبی را ثبت کرده و نرخ بازدهی دارایی آن با توجه به چالش‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد، منطقی است.

عضو هیات مدیره شستا ادامه داد: شرکت شستا در چهارسال گذشته حدود ۴۰۰ درصد بازدهی داشته است. سهم شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با در نظر گرفتن شرکت‌های مدیریتی و احتساب درصد مالکیت غیر مدیریتی، بیش از ۱۰ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد که این حاکی از اهمیت نقش‌آفرینی این شرکت است.

علیزاده توضیح داد: ارزش خالص دارایی‌های شستا با آنچه که ما با عنوان ارزش بازار می‌دانیم، تفاوت دارد؛  در حال حاضر NAV شرکت حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: در مقایسه‌ این مجموعه با شرکت های مختلف چندصنعتی خواهیم دریافت که با توجه به اینکه خالص ارزش دارایی‌های شستا، رشد ۳۰ درصدی را داشته اما قیمت‌ آن متناسب با دارایی‌های آن رشد نکرده است. البته با متناسب با نماگر بورس توانسته عملکرد مطلوبی را به ثبت برساند.

عضو هیات مدیره شستا در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد:  مجموعه شستا در بیش از ۱۷ صنعت و در قالب ۱۵۵ شرکت فعال، فعالیت دارد که در نهایت منجر به سهم ۴ درصدی از صادرات کل کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه شستا سهم اثرگذاری در بازار سرمایه بشمار می‌آید، بیان کرد: حدود ۷۷ درصد خالص ارزش دارایی‌های این مجموعه در بازار سرمایه احتساب می‌شود که در اجماع آن با دارایی‌های خارج از بازار بورس، میزان ارزش بازار افزایش پیدا می‌کند.

علیزاده با اشاره به سهم صنایع مختلف در این مجموعه، گفت: حدود ۴۱ درصد سبد شستا مختص به صنایع شیمیایی، ۹ درصد فلزات، ۷ درصد حمل و نقل، ۶ درصد فرآورده‌های نفتی، ۶ درصد سیمان، ۵ درصد اطلاعات و ارتباطات، ۴ درصد صنعت نیروگاه‌ و… می‌شود که این تنوع بخشی در مقایسه با دیگر صنایع چندرشته‌ای به نحوی بی‌نظیر بوده و با این سیاست توانسته ریسک‌های غیرسیستماتیک را تا حد چشم‌گیری کاهش بدهد.

وی مطرح کرد: این مجموعه بیش از هشتاد پروژه تعریف شده دارد که ارزش آن به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و از نظر عدالت سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها در بیش از ۲۲ استان اجرا خواهد شد.

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳
کد خبر: 30540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha