بازار دچار سردرگمی است/بسیاری از منابع بزرگی که در بازار سهام وجود داشت به بازار مسکن رفته/ احتمال عبور دلار از سقف‌های قبلی وجود دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از شرکت‌ها که در سال‌های گذشته سود تقسیمی‌ بالایی داشتند، اکنون تصمیم بر حفظ سود در شرکت و افزایش سرمایه از محل انباشه دارند که می‌تواند از جذابیت سهام بکاهد. گزارش سه ماهه منتشر شده شرکت‌ها تاکنون وضعیت خوبی را داشته و همین موضوع موجب می‌شود بازار به تعادل برسد. به طور کلی فکر می‌کنم بازار به شاخص یک میلیون و پانصد هزار وارد بازگردد و در همان محدوده تثبیت بشود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران که هفته‌ای سراسر قرمز را سپری کرده بود در معاملات روز چهارشنبه با ۴۴/ ۰‌درصد افزایش توانست بخشی از ریزش‌ اخیر را جبران کند. شاخص‌ هم‌وزن نیز که از تمامی نمادهای معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد و طی چند وقت اخیر افت به مراتب بیشتری را نسبت به نماگر اصلی بازار سهام تجربه کرده بود در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه توانست تا حدودی هم‌پای بزرگان بورس در مسیر صعودی گام بردارد. هر چند رشد روز چهارشنبه قیمت سهام را نمی‌توان نقطه پایان ریزش‌ها در بورس تهران و فرابورس ایران قلمداد کرد؛ چراکه همچنان سایه ریسک‌های متعدد در بازار سنگینی می‌کند، اما می‌توان ورود به جبهه مثبت بورس را به تغییر نگرش برخی سرمایه‌گذاران با توجه به گزارش‌های مثبت ۳‌ماهه برخی شرکت‌ها (به‌خصوص دلاری‌ها)، رشد کرک‌اسپرد پالایشی‌ها و رسیدن قیمت سهام اغلب شرکت‌ها به زیر ارزش ذاتی ارتباط داد. همچنین عصر روز سه‌شنبه خبر رسید ‌شورای‌عالی بورس و اوراق‌بهادار، عرضه خودرو در بورس‌کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرده است تا شاهد تحرک تقاضا در برخی سهام خودرویی باشیم.

سعید سروش مقدم کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل فعلی بازار سهام مربوط به نبود نقدینگی می‌شود و همین موضوع باعث شده حجم معاملات کاهش بیابد. نبود نقدینگی ناشی از ابهام‌های موجود در بازار بوده و با رفع سردرگمی‌ها، سرمایه گذاران به بازار باز می گردند.

وی با اشاره به مواردی که باعث ابهام در بازار سرمایه می شود، گفت: بازار دچار سردرگمی شده و ازجمله علت آن می‌توان به کاهش شدید قیمت‌های جهانی اشاره کرد. از آنجایی که اختلاف قیمت داخلی نسبت به نرخ‌های جهانی داریم و همچنین اختلاف قیمتی در دلار نیمایی و آزاد وجود دارد، فروش ریالی شرکت‌ها عمدتا کاهش پیدا می‌کند.

سروش مقدم بیان کرد: به بیان دیگر علاوه بر اختلاف قیمتی که وجود دارد، کاهش قیمت کامودیتی‌ها در جهان، می‌تواند فشار مضاعفی را به شرکت‌ها وارد کند. در حال حاضر نرخ کامودیتی‌ها کاهش یافته که اگر با چنین اتفاقی رو به رو نمی‌شدیم، اثر اختلاف قیمتی اشاره شده، تا حدی جبران می‌شد.

وی با اشاره به دیگر عاملی که باعث ابهام در بازار سهام شده، گفت: ریسک سیاسی ناشی از عدم توافق یکی از تهدیداتی است که اکنون با آن مواجه هستیم؛ بازار با عدم اطمینان نسبت به نتیجه پیش‌رو مواجه است که همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه در بازارهای موازی باقی بماند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر تورم داریم و بازار سهام نیز شکننده است اما بازار طلا دارای حباب مثبت بوده و نسبت به ارزش واقعی و نرخ جهانی فاصله زیادی گرفته است، بنابراین سرمایه‌گذاران همچنان آن را به عنوان یک دارایی امن می‌شناسند.

سروش مقدم مطرح کرد: بازار مسکن نیز بازار بدون ریسک برای نقدینگی‌ بزرگ محسوب می‌شود و متاسفانه بسیاری از منابع بزرگی که در بازار سهام وجود داشت اکنون به این بازار رفته است.

وی اضافه کرد: در خصوص دلار نیز عموم افراد اعتقادی به کاهش نرخ آن حتی با وجود ثمربخشی مذاکرات ندارند و به هر میزان که احتمال عدم توافق‌ افزایش پیدا کند، احتمال شکسته شدن سقف‌های قبلی دلار نیز بیشتر می‌شود.

سروش مقدم با بیان اینکه کشور با ابرتورم مواجه بوده و سیاست‌گذاران برای کنترل این موضوع تمایل به افزایش نرخ بهره دارند، تشریح کرد: نرخ بهره بین بانکی افزایش یافته و به بیش از ۲۰ درصد رسیده است که این موضوع تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد؛ حتی اگر توافقی شکل بگیرد اما نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا نکند، بازار همچنان اثر سوء می‌گیرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر نرخ بهره کاهش پیدا کند، بازار جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و نسبت نرخ به سودی که شرک‌ها پرداخت می‌کنند، بهتر و جذاب‌تر می‌شود.

سروش مقدم معتقد است؛ اگر توافقی حاصل بشود، به طور حتم بازار سهام پویایی خود را به دست می‌آورد و نقدینگی به این بازار باز می‌گردد. این درحالی است که با رفع‌ تحریم‌ها بازارهای موازی رقیب دچار رکود می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت دارند، قیمت‌های فعلی ارزنده و جذاب است، افزود: با آمدن گزارش‌های سه ماهه و مشخص شدن عملکرد شرکت‌ها در فصل مجامع می‌تواند منجر به بهبود وضعیت بازار سهام بشود. بنگاه‌هایی که تقسیم سود بالایی دارند با استقبال بیشتر سهامداران مواجه می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: برخی از شرکت‌ها که در سال‌های گذشته سود تقسیمی‌ بالایی داشتند، اکنون تصمیم بر حفظ سود در شرکت و افزایش سرمایه از محل انباشه دارند که می‌تواند از جذابیت سهام بکاهد.

سروش مقدم گفت: گزارش سه ماهه منتشر شده شرکت‌ها تاکنون وضعیت خوبی را داشته و همین موضوع موجب می‌شود بازار به تعادل برسد. به طور کلی فکر می‌کنم بازار به شاخص یک میلیون و پانصد هزار وارد بازگردد و در همان محدوده تثبیت بشود.

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 30503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha