اعتراف شگفت انگیز درباره تیم ملی والیبال ایران/بهتر بود که  با تیمی مثل هلند یا ژاپن بازی کنیم!

یاکوب رادونسکی، یکی از مطرح‌ترین خبرنگاران حوزه والیبال در لهستان گفت‌وگوی جالبی با ورزش سه انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از "ورزش سه"، تیم ملی والیبال ایران هفته آینده در یک مسابقه بسیار جذاب و تماشایی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌ها به مصاف لهستان خواهد رفت. دو مصاف قبلی که یکی از آنها در المپیک و دیگری در همین مرحله گروهی لیگ ملت‌ها انجام شد و با پیروزی ۳-۲ ملی‌پوشان ایران به پایان رسید.

در حقیقت شکست در دو مسابقه قبلی باعث شده که تیم ملی لهستان با انگیزه انتقام پا به مسابقه هفته آینده بگذارد اما در سمت مقابل، ایران نیز به دنبال هت‌تریک برابر این قدرت بزرگ و در نهایت صعود به جمع چهار تیم نهایی لیگ ملت‌ها خواهد بود.

به همین بهانه گفت‌وگویی با یکی از مهم‌ترین خبرنگاران والیبال در لهستان ترتیب دادیم. یاکوب رادونسکی که در رسانه مطرح و معتبر Przglad" sportowy onet" (بزرگترین و مهم‌ترین روزنامه و سایت ورزشی لهستان) فعالیت می‌کند و در اینجا می‌توانید مشروح صحبت‌های او را بخوانید.

*اول از همه در مورد نگاه‌ها به ایران بگو؛ مردم در لهستان چه دیدی نسبت به کشور ما دارند؟
من فکر می‌کنم که کلا در لهستان نگاه‌ها نسبت به ایران مثبت است. ما فکر می‌کنیم که ایران یکی از جذاب‌ترین کشورهای دنیاست. مثلا من خودم خیلی دوست دارم به ایران بیایم و به جاهای دیدنی‌اش مثل کوه دماوند بروم. من دوستان زیادی دارم که چیزهایی مثبتی در مورد ایران می‌گویند. به من می‌گویند فوق‌العاده است که اگر به ایران بیایی و شهر تهران را از نزدیک تماشا کنی. البته وقتی در ورزش مقابل هم قرار هم می‌گیریم تنش‌هایی ایجاد می‌شود که کاملاً هم طبیعی است اما به‌طور کلی مردم لهستان با نگاه مثبت به کشور شما نگاه می‌کنند.

*بریم سراغ بحث اصلی؛ هفته آینده ایران و لهستان در یک‌چهارم نهایی لیگ ملت‌ها با هم دیدار می‌کنند. پیش بینی تو از این مسابقه چیست؟
اگر بخواهم شانس هر یک از تیم‌ها را پیش بینی کنم باید بگویم که لهستان ۶۰ درصد و ایران ۴۰ درصد برای پیروزی شانس دارند. این نظر شخصی من است. من فکر می‌کنم که این چالش سختی است و بهتر بود که مثلاً ما با تیمی مثل هلند یا ژاپن بازی کنیم.

*چرا این را می‌گویی؟
راستش در دور گروهی تیم شما من را شگفت زده کرد. من فکر نمی‌کردم که ایران تیمی با این قدرت باشد. استعدادهای تیم شما مثل امیرحسین توخته با سرویس‌های فوق العاده‌اش من را شگفت زده کرد. همچنین سطح بازیکنانی مثل امیرحسین اسفندیار و امین اسماعیل‌نژاد. قبل از این بازی ما فکر می‌کردیم که کار آسانی برای پیروزی داریم و ۳-۰ می بریم اما در نهایت ۳-۲ شکست خوردیم. این برای ما شوکه کننده بود. شما تیم شگفت انگیزی دارید و من فکر می‌کنم که در پنج، ۶ یا هفت سال آینده این تیم می‌تواند بین پنج یا ۶ تیم برتر دنیا باشد.

*قبل از این مصاحبه که با تو صحبت می‌کردم در مورد تمجید ایگور کولاکوویچ از ایران می‌گفتی؛ ماجرا چه بود؟
بله بعد از این مسابقه(ایران- لهستان) من با ایگور کولاکوویچ صحبت کردم که هم اکنون سرمربی صربستان است. او به من گفت که از سطح بازیکنان جوان تیم ملی ایران شگفت زده شده است. او همه آن‌ها را می‌شناسد. کولاکوویچ خودش حالا در صربستان با یک‌سری جوان کار می‌کند که کار کردن با آنها برایش سخت است اما سطح بازیکنان ایرانی متفاوت است. شما نسل فوق العاده‌ای دارید و باید از آن استفاده کنید. ‌ من فکر می‌کنم که شما با این تیم می‌توانید طی سال‌های آینده در یک رقابت مهم حتی المپیک به مدال برسید.

*در دو بازی قبلی لهستان را شکست دادیم. اول در المپیک و بعد در همین لیگ ملت‌ها؛ به نظرت لهستان می‌تواند انتقام بگیرد یا ایران یک‌بار دیگر پیروز می‌شود؟
من با بعضی از بازیکنان لهستان مثل متئوش بینیک و توماش فورنال صحبت کردم. آنها گفتند خیلی خوب است که در یک‌چهارم نهایی با ایران مصاف می‌دهند. آنها گفتند ما این شانس را داریم که از ایران انتقام بگیریم و به نیمه‌نهایی برویم. از نظر من ما در گدانسک خیلی بد نبودیم اما خیلی هم خوب بازی نکردیم.

*با نیکولا گربیچ چطور؟ با او در مورد باخت به ایران صحبت نکردی؟
اتفاقا با او هم حرف زدم. او معتقد بود ما شکست خوردیم چون در برخی بخش‌ها مثل حمله و دفاع عملکرد خوبی نداشتیم و تاکید کرد که باید برای پیروزی در این مسابقه در این زمینه‌ها پیشرفت کنیم. من فکر می‌کنم که تیم لهستان در بولونیا از این لحاظ بهتر خواهد بود. من حتی بخشی از تمرین تیم ملی لهستان را هم تماشا کردم که گربیچ به بازیکنان تاکید می‌کرد که اگر ایران مثل گدانسک سرویس بزند کار برای ما دشوار خواهد شد اما ما به اندازه کافی خوب هستیم که در ایتالیا پیروز شویم.
*در سال‌های اخیر رقابت بین ایران و لهستان همیشه جنجالی و پر سر و صدا بوده است که البته یکی از مهم‌ترین دلایل آن، حضور دوست تو یعنی میشل کوبیاک بوده است. فکر می‌کنی به‌طور کلی چرا شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم؟
مورد اول؛ چرا این اتفاقات رخ داد؟ به نظرم این مسئله به تقابل شخصی بازیکنان دو تیم برمی‌گشت. مثلاً شما سعید معروف را داشتید که یکی از بهترین پاسورهای دنیا در ۱۰، ۱۵ سال اخیر بوده است. من فکر می‌کنم که شخصیت او نیز در رقم خوردن چنین شرایطی تاثیر گذار بوده است. ما هم در این سمت میشل کوبیاک را داریم که به‌خوبی او را می‌شناسم و بارها با این بازیکن صحبت کردم. یک‌بار که با او حرف زدم درمورد همین مسئله هم سوال کردم. کوبیاک گفت این چیز عجیبی نیست و برای او بخشی از بازی محسوب می‌شود. شما اگر لیگ بسکتبال آمریکا را دیده باشید می‌بینید که بازیکنان به آب و آتش می‌زنند و درگیری‌های زیادی شکل می‌گیرد و این هم مثل همان است. در حقیقت کوبیاک فکر می‌کند که چنین چالش‌هایی در والیبال خیلی عادی است.

*یعنی می‌گویی این فقط یک جر و بحث بوده و هیچ توهینی در آن وجود نداشته است؟
نه به قطعیت می‌گویم که کوبیاک اصلا توهینی به کسی نمی‌کند و حتی خانواده خط قرمز اوست. کوبیاک حالا در تیم ما نیست اما او یک رهبر بود که شخصیت فوق العاده‌ای داشت و در بازی هر کاری که می‌توانست برای پیروزی تیم انجام می‌داد. به‌طور کلی فکر می‌کنم وقتی در یک تیم، میشل کوبیاک و در دیگری، سعید معروف را داریم که دو بازیکن فوق العاده و کاریزماتیک هستند، رقم خوردن این اتفاق طبیعی است.

*تیم جدیدتان هم از این دست بازیکنان دارد؟
نه اگر با این تیم صحبت کنید متوجه می‌شوید که آنها شرایط متفاوتی دارند. ما یک تیم جوان شده هستیم و گربیچ این کار را به‌خوبی انجام داده است. ما بازیکنان فوق العاده‌ای مثل سمینیوک و توماش فورنال داریم که همین حالا خیلی خوب هستند و در آینده بهتر هم خواهند شد.

*سعید معروف اخیراً در مصاحبه‌ای گفت که نه فقط ایران بلکه همه تیم‌های دنیا با میشل کوبیاک مشکل داشتند. با حرف‌ او موافقی؟
بگذارید یک اتفاق جالب را برای شما تعریف کنم. ما اخیراً در نیمه نهایی اروپا به مصاف اسلوونی رفتیم و ۲-۱ عقب بودیم. در ست چهارم فکر می‌کنم ۸-۶ اسلوونی جلو بود. کوبیاک با یک اسپک امتیاز کسب کرد و بعد از آن با اورنات، ستاره اسلوونی درگیر شد. این یک بازی فوق العاده بود. بازیکنان با هم درگیر شدند. شاید جالب باشد بدانید که بعد از آن اتفاق ما خیلی بهتر بازی کردیم. در واقع فکر می‌کنم کوبیاک با این کار دیگر بازیکنان لهستان را تحریک کرد که با تمام توان بجنگند. بعد از بازی با اورنات صحبت کردم‌. او که نقش اصلی را در دعوا با کوبیاک داشت به من گفت که این چیزها طبیعی است. چند دقیقه بعد با یان کوزامرنیک دیگر بازیکن اسلوونی صحبت کردم. نظر او مثل معروف بود. او به من گفت که کوبیاک نمی‌تواند چنین رفتاری از خود انجام دهد و همیشه هم همین کارها را می‌کند. در واقع من فکر می‌کنم این به شخصیت بازیکنان بستگی دارد. برخی چنین رفتار کوبیاک را نرمال می‌دانند اما بعضی دیگر با آن مشکل دارند.

*حتماً این را هم می‌دانی که کوبیاک بین طرفداران ایرانی اصلاً محبوب نیست. عجیب‌ترین اتفاق در این مورد به المپیک برمی‌گردد. جایی که بعد از بازی برخی طرفداران عصبانی ایرانی از خجالت او بابت حرف‌هایی که زده بود؛ در آمدند.
*این برایم شگفت آور بود چراکه سه روز بعد از بازی دیدم که آخرین پست اینستاگرام میشل کوبیاک بیش از ۵۰۰ هزار کامنت دارد. من فکر می‌کنم که این اصلاً اتفاق قشنگی نبود. من با برخی ایرانی‌ها در این‌باره صحبت کردم و می‌گفتند که این کار به‌خاطر آن است که هواداران ایران تعصب خاصی نسبت به تیم‌شان دارند. من حتی خودم با اینکه خبرنگار هستم چندین پیام را از طرفداران ایرانی دریافت کردم. با این حال خیلی تلاش کردم که آنها را درک کنم و می‌دانم که به‌خاطر غرور و تعصب نسبت به تیم‌شان بوده است.

*نظرت راهم در مورد تماشاگران ایرانی بپرسم. حضور پرشور آنها در سالن‌های ایران را دیده‌ای؟ فضای سالن‌های ایران ترسناک‌تر است یا لهستان؟
من فکر می‌کنم که در ایران بسیار ترسناک‌تر است. من ویدئوهایی از بازی ایران و لهستان در ارومیه را تماشا کردم. مردم در آنجا سر و صدای زیادی به پا کردند و بسیار احساسی بودند. حتی به یاد دارم که در آن مسابقه ویتال هینن مربی ما بود و می‌گفت بعد از بازی به قدری ازدحام جمعیت زیاد بود که اجازه حرکت اتوبوس تیم داده نمی‌شد تا به هتل برگردند. با این حال هینن ایران را خیلی دوست دارد و همیشه چیزهای خوبی در مورد کشور شما می‌گوید. با این حال اگر چه در لهستان، والیبال در کنار فوتبال محبوب‌ترین ورزش است اما تماشاگران این‌گونه جو ترسناکی را ایجاد نمی‌کنند.
*راستی ورزش اول شما فوتبال است یا والیبال؟
در حال حاضر می‌توانم بگویم که به‌خاطر لواندوفسکی فوتبال. اما ورزش دوم والیبال و سومی پرش با اسکی است.

*در مورد لواندوفسکی حرف زدیم؛ او بالاخره به بارسلونا می‌رود؟
به نظر من این مسئله فقط مربوط به زمان است و بالاخره برای بارسلونا بازی خواهد کرد. این فقط نظر من است چون به نظر می‌رسد او دوست ندارد یک سال بیشتر در بایرن مونیخ بازی می‌کند. ما می‌دانیم که رویای او بازی برای بارسلونا است. من فکر می‌کنم که پروژه فوق العاده جذابی در بارسلونا وجود دارد. فکر می‌کنم که تصمیم لواندوفسکی برای انتقال به بارسلونا بسیار هوشمندانه است. 

*یک سوال هم در مورد میلاد عبادی‌پور دارم. او پنج سال در لیگ لهستان و باشگاه اسکرا بود اما نهایتاً در این تابستان این تیم را به مقصد میلانو ترک کرد. نظرت در مورد کاپیتان تیم ملی ما چیست؟
اول از همه باید بگویم که او بازی بسیار خوبی مقابل لهستان در گدانسک انجام داد. او خیلی خوب بود و من تحت تاثیر عملکردش برابر لهستان قرار گرفتم. از نظر شخصی شناخت زیادی نسبت به او ندارم چرا که در لهستان مصاحبه‌ای با او انجام ندادم. اما اگر بخواهید از نظر فنی سوال کنید باید بگویم که میلاد یکی از بهترین دریافت‌کننده‌های قدرتی در لیگ لهستان بود. همچنین اگر با برخی بازیکنان لهستانی مثل کارول کلوس صحبت کنید می‌گویند عبادی‌پور یک پسر خوب و دوست فوق العاده است. چند بازیکن دیگر لهستان نیز چیزهای مثبت زیادی در مورد او می‌گویند.

*نظرت درمورد بهترین تیم‌های دنیا طی سال‌های آینده؟
همان‌طور که گفتم من فکر می‌کنم که تیم شما هم جزئی از آنها خواهد بود. لهستان، برزیل، آمریکا، ایران، ایتالیا و فرانسه؛ این‌ها ۶ تیم برتر دنیا در سال‌های آینده خواهد بود. باید اعتراف کنم سورپرایز نخواهم شد اگر ایران در مسابقات مهم از جمله المپیک بتواند مثلاً مدال برنز بگیرد چون این تیمی که در گدانسک حاضر شد نشان داد که پتانسیل بالایی دارد.

*یک سوال دیگر؛ نظرت در مورد بهترین بازیکن حال حاضر والیبال دنیا؟
وای چه سوال سختی... اما من می‌توانم جواب دهم. مردم معمولا می‌گویند اروین انگاپت یا ویلفردو لئون بهترین بازیکنان دنیا هستند. من هم اگر مربی باشم و بخواهم یکی از این دو را برای تیمم انتخاب کنم انگاپت را بر می‌دارم.  اما اگر یک سال دیگر این سوال را از من بپرسید می‌گویم بهترین بازیکن دنیا سمنیوک است. او در سال‌های آینده بهترین بازیکن دنیا خواهد بود.

*سوال آخر؛ بازی ایران و لهستان را پیش‌بینی کن.
من فکر می‌کنم که لهستان ۳-۲ پیروز می‌شود. این یک بازی خیلی دشوار خواهد بود. ۳-۲ یا ۳-۱ لهستان می‌برد اما قطعاً یک رقابت فوق العاده خواهد شد. این را هم بگویم که به نظرم برنده دیدار لهستان و ایران به فینال می‌رود.

برنامه مرحله نهایی والیبال لیگ ملتها ۲۰۲۲ + جدول و نتایج

۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 30481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرج IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      سلام ما دیشب به مربی و مربی بدنسازمون باختیم.ما درانتهای گیم چهارم از لحاظ قدرت بدنی کم آوردیم که مربی دست به تعویضهای آنچنانی زد.
    • کوروش IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 1
      به نظر من بچه ها خوب چنگیدن