مرغ از قفس پرید!/گرانی مرغ باز مچ دولت را خواباند

در حالی قیمت مرغ طی روز جاری با جهشی بی سابقه در نیمه کانال ۲۶ هزار تومانی لانه کرده است که دیگر دست دولت و تنظیم بازاری‌ها به گرد مرغ هم نمی‌رسد؛ دولت این روزها حریف گرانی نیست.


گروه استانهای پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - مجتبی قربانی;  گرانی بی سابقه  این روزهای مرغ و تخم‌مرغ در حالی است که این کالا جزو ارقام پرمصرف تمامی اقشار خانوارهای ایرانی است و حالا که فصل سرما کم کم از راه می‌رسد، دست مردم از خرید اقلام اولیه نیز کوتاه مانده است.

گرانی حکایت تکراری این روزهای تمامی بازارهای کشور است که با پا پس کشیدن دولت از مهار آن، حالا به یک اسب سرکش تازه نفس می‌ماند که در میدان خالی از رقیب، یکه تازی می‌کند.

 این هفته‌ها اگر قصد خرید برای منزل را  داشته باشید، غصه‌ات می‌گیرد و دیگر خرید، یک کار لذت بخش برای پدر و یا مادر خانواده نیست و گرانی‌ها، دیگر رغبتی برای کسی باقی نگذاشته است.

مرغ و تخم مرغ را می‌توان یکی از  پر مصرف‌ترین و البته دم دستی‌ترین مواد غذایی سفره خانوارهای ایرانی دانست؛ اما روند افزایش قیمت این اقلام در هفته‌های اخیر که خود برآیند دلایل متعددی است به گونه‌ای در حال اتفاق است که تشدید گلایه‌های مردمی را در پی داشته است.

اقلامی که حالا با افزایش نجومی و بی سابقه در بازار متشنج این ماه‌ها، جایشان در سبد خرید مردم، کوچک و کوچک‌تر شده و هر چه خریداران منتظر اقدام موثری از سوی دولت برای توقف و کاهش روند صعودی این اقلام در بازار ماندند، فرجی حاصل نشده است.
کامران هاشمی رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما از افزایش ۴ هزار تومانی هر کیلو مرغ در بازار مازندران خبر داد.
 
وی افزود: در حالیکه قیمت روز گذشته هر کیلو مرغ در بازار مازندران با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود، طی روز جاری با جهشی ۴ پله‌ای، به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.


رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران خاطرنشان کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار مازندران، ۳۰ هزار تومان است و نوسانات محسوسی نداشته است.


هاشمی تصریح کرد: علت اصلی این افزایش قیمت به این خاطر است که هزینه‌های تولید برای مرغدار، همچنان بالا است.

 
وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر مرغ‌های تنظیم بازاری ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومانی به بازار تزریق شود، این قیمت روند نزولی خواهد داشت یا خیر، گفت: تزریق مرغ تنظیم بازاری به دلیل تغییر در موازنه میان عرضه و تقاضا، بی تاثیر نیست.
 
رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ مرکز مازندران در پاسخ به این سوال که کمبود و گرانی نهاده‌ها طی هفته‌های گذشته نیز وجود داشت اما چرا شاهد افزایش به یکباره ۴ هزار تومانی هر کیلو مرغ در بازار هستیم، اعلام کرد:درست است در زمان قبلی جوجه ریزی، هم کمبود نهاده‌ها و هم گرانی را داشتیم اما قیمت دلار آن زمان کمتر از زمان حال بود و لذا قیمت نهاده‌ها کمتر از شرایط حال حاضر بود و لذا قیمت تمام شده کمتری نسبت به زمان فعلی داشت.
هاشمی ادامه داد: جوجه ریزی دوره گذشته در حدود ۴۵ روز قبل انجام شد و دلار آن زمان قیمتش خیلی کمتر از قیمت دلار امروز است.
 
وی عنوان کرد: از سویی دیگر، قیمت جوجه در آن زمان به دلیل کاهش تقاضا برای تولید خیلی کمتر از زمان فعلی بود و حالا با توجه به افزایش تقاضا در فصل سرما برای خرید مرغ، تقاضا برای تولید بیشتر شده است و قیمت جوجه نیز افزایش یافته است که در نهایت سرجمع هزینه‌ها برای تولیدکننده، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
 
به گفته وی، زمینه مرغ زنده تا اواسط آبان ماه کم خواهد بود و لذا تا زمان ورود مرغ‌های جدید به بازار، نوسان قیمت مرغ و تداوم روند صعودی آن دور از انتظار نیست.

رصدهای میدانی ما از بازار حاکی از رسیدن قیمت هر کیلو  ذرت به ۳۷۰۰ تومان و سویا به ۱۴ هزار تومان است، رقم‌های نجومی که هزینه‌ها را به قله رسانده است.

بر اساس اظهارات تولیدکنندگان و فعالان صنفی، مرغ وارد دور جدیدی از گرانی شده و با افزایش ۴۰۰۰ تومانی طی روز جاری و عبور از مرز ۲۶ هزار تومانی، نفسی تازه گرفته و حالا حالاها قصد توقف ندارد.

از یک سو، مرغداران افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها را علت این گرانی عنوان کرده‌اند و از سویی دیگر، دولت توپ گرانی را در زمین صادرات می‌اندازد، اما مشکل مردم، معرفی مقصر نیست، بلکه بازگشت قیمت‌ها به نرخ واقعی و متعارف است که تنها راهکار مسئولان، اعلام نرخ‌های مصوب کاغذی است که هرگز در عمل، به وقوع نپیوست.

گرانی بی سابقه این روزهای مرغ در حالی است که از یک سو، دست خانوارهای آسیب پذیر از خرید این کالا کوتاه است و از سویی دیگر، در حالی که بنا بر آخرین مصوبه این ستاد بر روی کاغذ، مقرر شد تا با نظارت جدی و پررنگ بازرسان دستگاه‌های نظارتی، عرضه مرغ با قیمت بیش از نرخ مصوب تخلف و از افزایش قیمت و فروش بیش از نرخ مصوب، ممانعت به عمل آید، اما در عمل، این اتفاق رقم نخورد و بازار عرضه، بی توجه به نرخ مصوب، آرام و پیوسته از نرخ تنظیم بازاری، دور و دورتر شد و تا حدی که دیگر، دست تنظیم بازاری‌ها حتی به دم مرغ هم نرسید.

این روزها گرانی دیگر یک خبر تازه نیست! به هر کجای بازار که سری بزنی، گرانی نقل هر محفل است و حالا با این روند پر شتاب و همه‌گیر گرانی، این سفره مردم و اقشار آسیب‌پذیر است که هر روز آب می‌رود.

۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 3048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ... IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      واقعا مسولین چه جوابی دارند به مردم بدند
    • چه فرقی میکنه IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      با یارنه 45 هزار تومانی دو کیلو مرغ هم نمیشه، آقای دولت عرضه نداری قیمت ها رو پایین بیاری لا اقل یارانه مردم رو بیشتر کن ده ساله داری 45 تومن میدی