خبر بد، ایران وارد موج هفتم کرونا شد

وزیر بهداشت، شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: باتوجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛آمار مبتلایان به کرونا طی هفته‌ای که گذشت به گواه پزشکان متخصص بسیاری از مراکز درمانی کشور، چند برابر شده است. پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، از جمله همین متخصصان است که به خبرگزاری‌های اعلام کرد میزان مراجعه مبتلایان سرپایی کرونا چهار برابر شده است. او گفت: سه هفته قبل میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، روزانه ۱۰ تا ۲۰ نفر بود که ۵۰ درصد آنها نیز کرونا نداشتند. اما، در روزهای اخیر ورودی اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با افزایش ۶ برابری مراجعان سرپایی همراه بوده است.

دکتر حامد مقدم‌منش، متخصص داخلی نیز در همین خصوص به خبرآنلاین می‌گوید: متاسفانه بنده و سایر همکارانم در طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری‌ها مواجه شده‌ایم و تخت‌های سایر بخش‌های بیمارستان به سرعت جای خود را به بیماران کرونایی می‌دهند.

این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: بعد از گذشت دو سال و نیم از شروع کرونا و تجربیات شش پیک قبلی از این ویروس، پیش‌بینی آغاز شروع طغیان دوباره این بیماری برای کادر درمان اصلا کار دشواری نیست.

با این حال وزیر بهداشت، شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: باتوجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.

وزیر بهداشت تردیدش از آغاز موجی دیگر از کرونا در کشور را با جمله «فکر می‌کنم» بیشتر توضیح نداد، اما شاید دلیل این تردید موضوعی باشد که پیش از این نیز به آن اشاره شده است. برخی از متخصصان معتقدند که هر موج برای یک سویه است و از آنجایی که ما در همان سویه اومیکرون هستیم، و زیرسویه‌های BA.۵ و BA.۴ را تجربه می‌کنیم، در واقع وارد قله دوم موج ششم شده‌ایم.

درهرحال چه قله دوم موج ششم و چه موج هفتم، افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور نشان می‌دهد با افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌ها به شکل محسوسی روبه‌رو هستیم.

علائم سویه جدید چیست؟

«متاسفانه از چند روز پیش تمام علائم و نشانه‌های شروع پیک هفتم را در اورژانس‌های کشور می‌توان دید . آن هم در زمانی که به عقیده بسیاری از مردم تصور می‌شد که کم کم سایه نحس این بیماری در حال کمرنگ شدن است و دستورات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و تزریق دوزهای یادآور واکسن به کمترین میزان خود رسیده بود. »

دکتر مقدم‌منش با هشدار درباره پیک هفتم ادامه می‌دهد: «طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری ها مواجه شده‌ایم، BA4 و BA5 بیشتر با علایم مشابه آنفلوآنزا و سرماخوردگی به شکل آب‌ریزش بینی، بدن درد، تب، ضعف و بی‌حالی و گلو درد و سرفه و بعضا مشکلات گوارشی به صورت اسهال و استفراغ تظاهر پیدا می‌کند و درگیری ریوی به نسبت کمتری دارد.»

او می‌گوید: «متاسفانه به علت سرعت بسیار بالای انتقال آن در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تعداد افراد زیادی را درگیر خواهد کرد و این روزها در بیماران شاهد ابتلای همزمان چندین عضو خانواده هستیم.»

مهم‌ترین توصیه: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن

یکی از ویژگی‌های سویه اومیکرون این است که این ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوت زیادی دارد، اگرچه واکسن‌های موجود در دنیا توانستند در برابر زیرسویه‌های BA۱ و BA۲ اثرگذاری مثبتی داشته باشند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد زیرسویه BA۵ واکسن‌گریزتر است، به‌ویژه در برابر واکسن‌هایی که از پلتفرم ویروس کشته شده استفاده کردند، مانند سینوفارم یا واکسن تولید داخل برکت.

وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم/ چه باید کرد؟ پاسخ متخصصان را بخوانید

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر همین اساس در گفت‌وگو با خبرآنلاین توصیه می‌کند: «ما در روزهای آینده مراسم‌ تجمعی مانند ایام محرم و راهپیمایی اربعین داریم، این درحالی‌ست که در عراق موارد ابتلا به صورت انفجاری درحال افزایش است، در چنین شرایطی اگر امروز اقدامات مناسب درخصوص تزریق واکسن انجام ندهیم شرایط سخت می‌شود، بنابراین الان یکی از موثرترین استراتژی‌ها تکمیل واکسیناسیون با یک پلتفرمی متفاوت از واکسن‌های گذشته است، و چون اکثر افراد در کشور ما واکسن سینوفارم و برکت تزریق کرده‌اند این افراد باید به سراغ پلتفرم جدید بروند.»

مقدم‌منش نیز می‌گوید:«با اینکه خوشبختانه این نوع جدید ویروس درگیری شدید ریوی کمتری دارد اما هنوز می‌تواند برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند مثل سالمندان و افراد مبتلا به دیابت و بیماریهای مزمن و باردار خطرناک و گاهی کشنده باشد. لذا از تمام هم‌وطنان خواهشمندیم با رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه و تزریق دوزهای یادآور واکسن ما را در مهار این پیک بیماری و گذشتن از آن با کمترین میزان خسارت یاری کنند.»

۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 30479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha