بانک مرکزی آفریقای جنوبی: بیت کوین یک ارز نیست

بانک مرکزی آفریقای جنوبی ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی های مالی تنظیم خواهد کرد و انتظار می رود قوانین جدید را در ۱۲ ماه آینده برای این بخش اعمال کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛ بانک مرکزی آفریقای جنوبی قرار است سال آینده مقرراتی را معرفی کند که براساس آن ارزهای رمزنگاری شده به عنوان دارایی های مالی طبقه بندی شده، در نظر گرفته شوند، تا محافظت از سرمایه گذار و نوآوری به طور هماهنگ انجام شود.

بر اساس تحقیقات صرافی جهانی لونو، استفاده از ارزهای دیجیتال در آفریقای جنوبی در فضایی سالم است، به طوری که تخمین زده می شود حدود 13 درصد از جمعیت دارای نوعی ارز دیجیتال هستند.

 با بیش از شش میلیون نفر در کشور که در معرض ارزهای رمزپایه قرار دارند، تنظیم این فضا مدت هاست که موضوع بحث است.

شرکت ها یا افرادی که به دنبال ارائه مشاوره یا خدمات واسطه ای مربوط به ارزهای دیجیتال هستند، در حال حاضر باید به عنوان ارائه دهندگان خدمات مالی شناخته شوند. این شامل تعدادی چک باکس برای مطابقت با دستورالعمل های جهانی تعیین شده توسط گروه ویژه اقدام مالی FATFاست.

بررسی بودجه خزانه داری ملی آفریقای جنوبی که در فوریه 2022 منتشر شد، به طور رسمی این اقدام را برای اعلام ارزهای دیجیتال به عنوان محصولات مالی معرفی کرد.دولت این کشور همچنین قصد دارد نظارت و گزارش تراکنش های ارزهای دیجیتال را برای مطابقت با مقررات مبادلات در کشور افزایش دهد.

کوبن چتی، معاون رییس بانک رزرو آفریقای جنوبی، اکنون تایید کرده است که قانون جدید در 12 ماه آینده معرفی خواهد شد.

به این ترتیب ارزهای دیجیتال تحت محدوده قانون مرکز اطلاعات مالی (FICA) قرار می گیرند.

کوبن چتی گفت:

این مهم است، زیرا به این بخش اجازه می‌دهد تا از نظر پولشویی، فرار مالیاتی و تامین مالی تروریسم، که محصول جانبی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌ها مورد بحث است، نظارت شود.

کوبن چتی مسیری را که بانک مرکزی این کشور طی 12 ماه آینده برای معرفی این محیط نظارتی جدید طی خواهد کرد، را تشریح کرد.

 در مرحله اول، ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان یک محصول مالی اعلام می کند که امکان فهرست بندی آنها را به عنوان یک برنامه زمان بندی تحت قانون مرکز اطلاعات مالی فراهم می کند.

پس از آن، یک چارچوب نظارتی برای صرافی‌ها ایجاد خواهد شد که شامل الزامات خاص مانند «احراز هویت» (KYC) و همچنین نیاز به رعایت قوانین مالیاتی و کنترل مبادلات است. همچنین انتظار می رود که صرافی ها برای برجسته کردن خطر از دست دادن پول، یک "هشدار امنیتی" صادر کنند.

کوبن چتی خاطرنشان کرد که نگرش بانک مرکزی نسبت به این بخش در دهه گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. حدود پنج سال پیش این نهاد فکر می‌کرد که نیازی به نظارت  وجود ندارد، اما تغییر تدریجی در درک تعریف ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های مالی، این موضع را تغییر داده است.

کوبن چتی گفت: با تمام تعاریف، ارز های دیجیتال،یک ارز نیست، یک دارایی است. این چیزی است که قابل تجارت است، چیزی است که ایجاد می شود. برخی پشتوانه دارند، برخی دیگر ندارند. برخی ممکن است یک زیربنای واقعی و فعالیت اقتصادی واقعی داشته باشند و برخی هم چیزی نداشته باشند.

کوبن چتی اصرار داشت که بانک مرکزی با توجه به ناتوانی درک شده برای استفاده روزمره خرده فروشی و نوسانات مرتبط، ارزهای دیجیتال را به عنوان نوعی ارز در نظر نمی گیرد.

چتی گفت افزیش علاقه به این فضا نیاز به تنظیم بخش و تسهیل ادغام آن با جریان اصلی مالی را ایجاد می کند "به روشی که هیجان و هیاهو را با حمایت از سرمایه گذاران متعادل کند."

بانک مرکزی همچنین به بررسی و معرفی احتمالی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ادامه می‌دهد.

پروژه ارز دیجیتال ملی آفریقای جنوبی که خوخا نام دارد، مرحله دوم آن شامل استفاده از یک سیستم مبتنی بر بلاک چین برای تسویه و معاملات است.

 این مرحله شامل، تسویه حساب با تعداد انگشت شماری از بانک ها که بخشی از گروه کاری بین دولتی فین تک (IFWG) هستند.

۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 30453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha