۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
کد خبر: 30442
بازدید: 30394
شهره لرستانی تغییر جنسیت داد + عکس

شهره لرستانی درحالی خبر تایید جنسیتش را تایید کرده است که ۵۶ سال سن دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو- شهره لرستانی با انتشار پست در اینستاگرام ماجرای تغییر جنسیت خود را تایید کرد و اعلام کرد که از این به بعد اسم او مازیا لرستانی است.

شهره لرستانی درباره تغییر جنسیتش نوشته است: من، آهنگ‌هایی هستم که در تنهایی خود گوش میدهم ... من تمام اشک‌هایی هستم که سراسر زندگی، در خفا ریخته ام.

دردهایی که کشیده ام. من، تمام تجربه‌های تلخ و شیرین، تمام اتفاق‌های زندگی. آنان که فقط بر من رفته است، هستم ...

من ...، تمام انتخاب هایم، ... در تمام لحظات زیسته ام در این کره خاکم.. این منم، منی که، عاقبت، تکه‌های زخم خورده وجودش، یکپارچه شد.

حالا.. تکه‌های وجود من، تمام زندگی ام شوید ... کنارم بمانید تا با هم پیر شویم. همراه باشیدبا پاهای خسته و دل شکسته ام.. و صدایی، از اعماق کودکی، مرا بنام، خواند:

ما، زیاریم و به یار برمی گردیم ... مازیار.. اسامی را، خدا می‌فرستد

پی نوشت: بعد از سردرگمی‌های بسیار... وتلاطمی از پس تلاطم؛ و ..

انسان، در لحظه مرگ هم، امکان دوباره زاده شدن دارد... زهی توفیق

که زنده ام و رسالت ام مرا زنده نگهداشته

(تصویر) شهره لرستانی تغییر جنسیت داد

پس از این پست دوستان او با استوری‌هایی از شهامت او تقدیر کردند و آغاز راه جدید زندگی اش را به او تبریک گفتند.

شهره لرستانی درحالی خبر تایید جنسیتش را تایید کرده است که ۵۶ سال سن دارد.

(تصویر) شهره لرستانی تغییر جنسیت داد

حواشی تغییر جنسیت شهره لرستانی| شهره لرستانی به ودود لرستانی تبدیل شد| شهره  لرستانی تأیید کرد

تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

ترنس یا تَراجِنسی افرادی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسیت انتسابی هنگام تولدشان همخوانی ندارد. به عنوان مثال فردی که ما وی را به عنوان زن می‌شناسیم خود را مرد می‌داند و از ویژگی‌های ظاهری خود به عنوان یک زن نیز رضایت ندارد. تراجنسیتی بودن متفاوت از گرایش جنسی است و افراد تراجنسیتی گرایش‌های جنسی متفاوتی دارند.

اولین بار در سال ۱۹۶۵ جان الیون در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا اصطلاح تراجنسیتی (ترنس‌جندر) را در کار تحقیقی خود بر روی بهداشت و آسیب‌شناسی جنسی استفاده کرد و در توضیح آن نوشت؛ «اصطلاح ترنس سکشوال که پیش‌تر استفاده شده بود، گمراه‌کننده است».

در دهه‌های گذشته انجام برخی عمل‌های جراحی در سراسر دنیا کمک کرده است تا این افراد بتوانند صفات جنسی مورد انتظار خود را بازیابند.

بر اساس فتوای امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عمل‌ تطبیق جنسیت پس از تایید پزشکی قانونی و طی مراحل قانونی امکان پذیر است. این مراحل بسیار پیچیده و پر هزینه هستند. چندین مرحله روانشناسی و حداقل دو عمل بسیار سخت و پر هزینه از جمله موانع سنگین پیش روی تراجنسیتی‌ها است.

به جز این احتمال طرد توسط خانواده و جامعه هم چیزی نیست که هر کسی بتواند به سادگی با آن کنار بیاید. چنان چه در ادامه خواهید یک بازیگر برای عمل تغییر جنسیت خود و قطعی کردن تصمیم و تردیدهایش به ۲۰ سال زمان نیاز داشت.

مورد دردناک سامان ارسطو، بازیگری که برای تغییر جنسیت جنگید

اما شهره لرستانی که حالا مازیار لرستانی است اولین بازیگر ایرانی است که عمل تطبیق یا تغییر جنسیت را انجام داده است. سامان ارسطور مشهورترین چهره ایرانی است که بعد از دو دهه تلاش و جنگیدن توانست عمل تطبیق جنسیت را انجام دهد و از فرزانه به سامان برسد.

ماجرای عمل تغییر جنسیتی شهره لرستانی چیست؟ / تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

او درباره تفاوت خود با دیگر کودکان می‌گوید:

فکر می‌ کنم، شش یا هفت ساله بودم که احساس کردم متفاوتم و با دختربچه‌ های دیگر که اطرافم هستند، همسو نیستم. من از همان اول همیشه تی‌ شرت و شلوارک می‌ پوشیدم در حالی که اکثر دختربچه‌ ها دنبال دامن‌ کوتاه و کفش تق‌ تقی بودند.

ارسطو تقریبا سال های ۶۷ و ۶۸ متوجه شدم در ایران هم امکان تغییر جنسیت وجود دارد، اما به گفته خودش به دلیل مشکلات متفاوت و ترس از تنهایی و مشکلات پس از آن ۲۰ سال طول کشید تاتوانست ریسک انجام عمل را بپذیرد. او سال ۱۳۸۵ از تصمیم خود اطمینان یافت و در نهایت در سال ۱۳۸۷ با عمل تطبیق جنسیت نام خود را از فرزانه به سامان تغییر داد.

او در نهایت توانست زندگی جدید خود را آغاز، یک ازدواج را تجربه و به عنوان مدافع و آگاهی بخش حقوق ترنس‌ها فعالیت کند. با این همه ان چنان که در مصاحبه‌هایش گفته تلخی‌های بسیاری را تجربه کرده است.

در تمام این سال‌ها شایعاتی درباره تغییر جنسیت برخی دیگر از بازیگران مشهور ایران هم منتشر شد، که به جز پرونده مازیار لرستانی، تاکنون هیچ کدام رنگ واقعیت نگرفته‌اند.

تراجنسیتی‌های مشهور دنیا؛ از سازندگان ماتریکس تا تغییر جنسیت فرزند خالد حسینی

مشهورترین چهره‌هایی که ما آن‌ها را با عمل تطبیق جنسیت می‌شناسیم واچوفسکی‌ها، کارگردانان مشهور و خالقان ماتریکس، هستند. در اوایل دهه ۲۰۱۰ این لری واچوفسکی که با عمل تطبیق جنسیت به عنوان لانا واچوفسکی شناخته شد. در اواخر همین دهه و در سال ۲۰۱۶ نیز اندی واچوفسکی با عمل تغییر جنسیت خود را به عنوان لیلی واچوفسکی معرفی کرد.

ماجرای عمل تغییر جنسیتی شهره لرستانی چیست؟ / تراجنسی کیست و عمل تطبیق جنسیت چیست؟

آخرین پرونده معروف تراجنسیتی در دنیا هم مربوط به فرزند خالد حسینی، نویسنده معروف و خالق رمان مشهور بادبادک باز است. در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی از تراجنسیتی (ترنسجندر) شدن که یکی از دو فرزندش، حارث خبر داد.

این نویسنده مشهور نوشت: «دیروز دخترم حارث ترنسجندر بودن خود را آشکار کرد. من هرگز تا این حد به او مفتخر نبوده‌ام. او به من و خانواده‌ام در مورد شجاعت و حقیقت بسیار آموخته است. می‌دانم که این روند برای او دردناک بود. او نسبت به ظلمی که ترنس‌ها روزانه در معرض آن قرار می‌گیرند هوشیار است. اما او قوی و نترس است.»

۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
کد خبر: 30442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 26
    • نظرات در صف انتشار: 2
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      28 9
      زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود امیدوارم در تمام لحظات زندگی موفق باشید
    • ظهراب IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      25 11
      خوب که چی . ما این همه مرد بودیم کجا را گرفتیم
    • مجید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      23 5
      خوب نیست چرا اخه
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      27 4
      اللهم عجل لولیک الفرج
    • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      23 6
      هنرمند توانایی که درجه یک بودین و هستین و از هنر شما بی نهایت لذت بردیم منتظر هنرننایی شما در راهی که انتخاب کردین هستین و متحیر از این شجاعت موفق باشید.
    • DE ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      12 8
      وای خداشفات بده
    • P IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 0
      خیلی دلم شکست و ناراحت شدم
    • شروین IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      9 3
      دوجنسه ها منحرف جنسی نیستند متاسفانه هنوز در بسیاری از جوامع دوجنسه ها تابو می باشند و عموم مردم حتی کسانی که تحصیل کرده یا از نظر اجتماعی در موقعیت خوبی قرار دارند گمان می کنند افراد دوجنسه انحراف جنسی دارند و هنجار شکنی می کنند. در صورتی که اینگونه نیست واین افراد از نظر جسمانی و روانی تفاوت هایی دارند که باید درک شوند و در جامعه مانند مردم عادی از حقوق شهروندی برخوردار باشند. ممکن است در ابتدا پذیرش این مسئله مخصوصا در خانواده ها مشکل باشد اما بهتر است بدانید دوجنسه ها تا زمانی که در کالبد جسمی باشند که با آن تعارض دارند، احساس می کنند در بدن خود به اسارت گرفته شده اند و این احساس همیشه با آن ها همراه است که باعث می شود از نظر روانی چالش هایی داشته باشند و حتی ممکن است به سمت بزهکاری، اعتیاد و خودکشی بروند. به طور کلی آن ها نمی توانند از زندگی خود لذت کافی داشته باشند. تمایلات و گرایش های جنسی ترنس ها مشکلاتی که دوجنسه ها با آن دست و پنجه نرم می کنند افراد دوجنسه با مسائل و چالش های فراوانی مواجه هستند، آن ها علاوه بر مسائل خانوادگی در جامعه نیز با چالش های متعددی مواجه هستند.
    • Unknown IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 3
      ولی اینو بدون پشیمون مسشی از کاری که کردی مطمئن باش ببین گی بهت اینو گفتم
    • Unknown IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      5 7
      ولی مطمئن باش پشیمون میشی از این کارت ببین کی بهت اینو گفتم
    • علی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      3 5
      سلام نمی‌دونم بگم جناب یا سرکار خانم لرستانی اگه این کارتون از عمد نبوده ببخشید که شما رو قضاوت کردم و اگه از روی عمد بوده خودتون میدونید ازتون می‌خوام در هر شرایط منو ببخشید که شما رو در این موضوع قضاوت کردم
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      2 6
      سلام کار خوبی کردنند حس مرد بودن را هم تجربه کنند امیدوارم موفق و سربلند باشند
    • فاطمه IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      5 1
      مطمئنان وقتی همچین موضوعی رو بعد اینهمه سال علنی کردی برات سخته که دیگران درموردت چی قضاوت کنن، و میدونستی بعد از اعلام این خبر کلی حرف و قضاوت درموردت پیش میاد، ولی بهت تبریک میگم بابت اینهمه شجاعت، و ناراحتم از اینکه اینهمه سال از زندگیت لذت نبردی امیدوارم مابقی عمرت رو جبران وقت از دست رفتت عااااالی بگذرونی،با کارهای جدید سینمایی ،هنرمند نمونه مازیار لرستانی
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      5 0
      نوبتیم که باشه نوبت آقای اک. ع.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      2 1
      خیلی سخته با تغیر جنسیتی کنار بیام و یک کاریست که شهامت باید داشته باشی برای اینکار . مازیار لرستانی هم یکی از شجاعترین فردیست که دیده ام .
    • شکوه IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      4 0
      حیف بودی چقد خانومی بهتون میومد چقد زیبا بودین تو سریال های طنز لب همه میخندوندی....
    • ارسلان غلامی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      1 3
      تورو خدا شما این کار نکنید شما هنرمند هستین و همه از شما یاد میگیرن چون بیشتر مردم شمارو الگو خودشون میدونن و خدا یه لطافت داخل وجود شما گذاشته نباید دستکاری کرد چ حس بدی دارم فقط می تونم بگم متاسفم برات
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      2 0
      مرد بودن چه سخت
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      4 1
      چرا زندگی خصوصی خودتون رو توی بوق و کرنا میکنید ؟ هر جور راحتید زندگی کنید ولی دلیل نداره بلندگو دستتون بگیرین و گوش فلک رو کر کنید که من فلان و من بهمان .
    • ناشناس IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      4 3
      این سلیبریتیها برای دیده شدن چکارها که نمیکنند.مگه زن بودن ایراده که خودتو مرد کردی متاسفم برات .لیاقت زن بودن ومادر شدنو نداشتی .
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 2
      هر سری که علنی کردن نداره
      • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
        0 0
        ایشون بازیگر هستند و خیلی ها میشناسنشون و احتمالا ادامه ی بازیگری می‌خوان داشته باشند اگر توضیح نمیدادن مشکل و عملشون رو شما یا هرکسی دیگه میدیدشون که مرد شدن تعجب نمی‌کردی و برای خیلی ها سوال نبود چرا؟؟؟وکلی حرفهای بی ربط و اتهامات وارده به ایشون که از برخی افراد نه همه میبینیم پس بهتره دیگرانو قضاوت نکنیم
    • Mohsen JP ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      4 1
      سلام الان ازدواج کنه بچه دارم میشه
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 0
      بهرحال ما نباید براحتی دیگرانو قضاوت کنیم ما در وضع و شرایط دیگران قرار نداریم پس قضاوت ممنوع
    • ابوالقاسم IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 0
      این پیرزال آخر عمری چقدر خودشو بی ارزش کرد این کمبود روانی داشته
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      1 0
      خدا جای حق نشسته