بسیاری از افراد نسبت به بازار سهام دیدگاه منفی پیدا کرده اند/جزئیات جدید از پذیره نویسی صندوق تضمین اصل سرمایه؛ کارمزدها متغیر است

مدیرعامل گروه مالی کاریزما ضمن اشاره به اینکه روند فعالیت پذیره‌نویسی این صندوق‌ها با عرضه‌های اولیه که از بازار تامین مالی می‌کنند، متفاوت است، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول را از بازار خارج نمی‌کنند، بلکه زمینه تجهیز منابع برای خرید سهامدار بازار را فراهم می‌کنند. ماهیت این صندوق‌ها بدین شکل است که ارزش سرمایه در طول زمان و نیز هم‌زمان با نوسانات ایجاد شده حفظ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛علی تیموری شندی مدیرعامل گروه مالی کاریزما در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص راه اندازی صندوق سرمایه گذاری تضمینی اظهار کرد: با سقوط شاخص کل در سال ۹۹ و اتفاق‌های مربوط با آن دوره، وزارت اقتصاد و سازمان بورس اوراق بهادار به دنبال راهکاری برای تضمین اصل سرمایه، سرمایه گذاران بودند تا به این واسطه بتوانند اطمینان و اعتماد بیشتری را برای سهامداران به وجود بیاورند. به همین دلیل گروه مالی کاریزما ایده راه اندازی صندوق تضمین اصل سرمایه چند تضامنی را برای نخستین بار مطرح کرده و توانست موافقت اصولی آن را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کند.

تیموری شندی رفتار هیجانی سهامداران را یکی از مشکلات فعلی بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: این معضل از سال‌های گذشته بر بازار حاکم بوده است و وجود ابزارهای نوینی همچون صندوق تضمین اصل سرمایه می‌تواند نقش تصمیم‌گیری منطقی و نیز تعادل‌گری را در بازار ایفا کند. زمانی که منابع در صندوق‌ها تجمیع و توسط  افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند آسیب کمتری به  بازار سهام  و همچنین سهامداران وارد می‌شود.

وی متغیرهای فعلی را نشان دهنده ارزندگی بازار دانست و افزود : ورود کوتاه‌مدت سهامداران به بازار زمینه‌ساز ایجاد هیجان در روند معاملات بازار می‌شود، اما وجود صندوق‌ها در بازار چنین برداشتی را به سهامداران می‌دهد که باید سرمایه‌گذاران نگاه میان‌مدتی را نسبت به این بازار داشته باشند.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما با بیان اینکه ذهنیت‌های ایجاد شده از بورس سال ۹۹ به‌نوعی بازدارنده است؛ افزود: بسیاری از افراد نسبت به بازار سهام دیدگاه منفی پیدا کرده اند، بنابراین چاره‌ای بجز توسعه ابزارهای نوین در بازار نداریم و باید ابزاری ارائه شود که دیگر سهامداران ترس از سرمایه‌گذاری در بورس نداشته باشند و به نوعی نسبت به این بازار اطمینان خاطر پیدا کنند.

تیموری ادامه داد: اعتقاد ما این است که تا زمانی مجموعه‌ها ریسک نکنند، نمی‌توان شاهد شکل گیری ابزارهای جدید در بازار باشیم؛ بنابراین اگر قرار باشد ابزار جدیدی در بازار ایجاد شود باید قادر به پذیرش برخی از ریسک‌های موجود نسبت به این اقدام باشیم. نهادهای مالی باید جسارت به خرج دهند تا از این طریق زمینه ایجاد ابزارهای جدید برای کنترل بازار فراهم شود.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما با بیان اینکه مجوزهای لازم نخستین صندوق تضمین چند ضامنی بازار سرمایه از سازمان بورس اخذ شده و پذیره نویسی این صندوق در هفته نخست مردادماه آغاز خواهد شد؛ مطرح کرد: ماهیت این صندوق‌ها بدین شکل است که ارزش سرمایه در طول زمان و نیز هم‌زمان با نوسانات ایجاد شده حفظ خواهد شد.

تیموری شندی ضمن اشاره به اینکه روند فعالیت پذیره‌نویسی این صندوق‌ها با عرضه‌های اولیه که از بازار تامین مالی می‌کنند، متفاوت است، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول را از بازار خارج نمی‌کنند، بلکه زمینه تجهیز منابع برای خرید سهامدار بازار را فراهم می‌کنند.

کارمزدهای متغیر در صندوق تضمین اصل سرمایه 

عزت اله طیبی مدیر سبدگردان کاریزما در ادامه این نشست اظهار کرد: صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما ساختاری مشابه صندوق‌های اهرمی دارد و از واحدهای عادی و ممتاز تشکیل شده که واحدهای ممتاز نیز دارای دو نوع است؛ نوع نخست آن مربوط به اعضای هیات مدیره و تشکیل دهنده صندوق می‌شود و نوع دوم آن نیز به صورت ETF در فرابورس و به شکل پذیره نویسی با نماد تضمین عرضه می‌شود. حداقل صدور واحدهای ممتاز نوع دوم این صندوق، صد میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه اگر منابع سرمایه گذاران برای ۹۰ روز در صندوق بماند، اصل سرمایه آنها تضمین می شود، گفت: در حقیقت واحدهای ممتاز، اصل پول سرمایه گذاران را ضمانت می کند و واحدهای عادی در قبال این خدمات، حق بیمه ای را به نوع ممتاز پرداخت می کنند. در نهایت تمام منابع جذب شده (ممتاز و عادی) به شکل یک صندوق واحد در بازار سرمایه فعالیت می کند.  

وی درمورد ترکیب سرمایه گذاری صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، گفت: میزان سرمایه گذاری منابع متناسب با جو کلی و شرایط بازار تعین می شود؛ اگر روند بازار رو به رشد و وضعیت مطلوبی حاکم باشد، ۷۰درصد منابع در سهام و ۳۰ درصد دیگر در اوراق با درآمد ثابت صرف می شود و اگر همانند این روزهای بازار با شرایط ناخوشایندی رو به رو باشیم این نسبت سرمایه گذاری معکوس می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه کسب مجوز فعالیت این صندوق برای پذیره نویسی منوط به جذب ۱۵۰ میلیارد تومان بوده، مطرح کرد:  پس از ورود این صندوق به بازار فرابورس، سرمایه گذاران به دو صورت ثابت و یا متغیر کارمزد پرداخت می کنند، به طوری که کارمزدهای ثابت ۱.۵ درصد از متوسط سهام صندوق و ۰.۳ درصد از متوسط اوراق و سپرده بانکی نسبت به واحدهای عادی است.

طیبی با بیان اینکه کارمزد این صندوق طبق برنامه‌نویسی‌های انجام شده، متغیر بوده و بستگی به میزان بازدهی آن دارد، افزود: اگر صندوق بازدهی میان صفر تا ۲۰ درصد داشته باشد، کارمزد ضمانت صفر، اگر بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد کارمزد ضمانت ۱۰ درصد، اگر بازدهی میان ۳۰ تا۴۰ درصد باشد کارمزد ضمانت ۲۰ درصد و برای بازدهی بیش از ۴۰ درصد کارمزد ضمانت۳۰ درصد است.

طیبی با اشاره به شرایط فعالیت این صندوق در بازار فرابورس، گفت: دریافت مجوز فعالیت صندوق یاد شده با پذیره نویسی واحدهای این صندوق از حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال و حداکثر ۵ هزار میلیارد ریال  انجام خواهد شد و صدور واحدهای عادی صرفا بعد از دریافت مجوز فعالیت حداکثر ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود طی این نشست با بیان اینکه صندوق تضمین اصل سرمایه ابزاری نوین محسوب می شود که ریسک نکول را از بین می‌برد، گفت: واحدهای عادی گزینه مناسبی برای افراد ریسک گریز به حساب می آید که نسبت به از دست رفتن اصل سرمایه خود واهمه دارند؛ از این رو صندوق مذکور توسط رکن چندتضامنی خود، این ریسک را از بین می‌برد و اصل دارایی واحدهای عادی در امان خواهد ماند.

بنا بر گزارش خبرنگار رادار اقتصاد؛ سرمایه ثبتی سبدگردان کاریزما بالغ بر ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد ریال بوده و در حال حاضر دارایی تحت مدیریت این سبدگردان به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
کد خبر: 30412

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha