خطر عرضه سه میلیارد دلار بیت کوین سرقتی / ریزش شدید ناشی از عرضه مازاد در راه است؟

بخشی از بیت کوین‌های به‌سرقت‌رفته صرافی مت گاکس (Mt. Gox) در سال ۲۰۱۱ به‌زودی عرضه خواهد شد و این موضوع سرمایه‌گذاران را دچار ترس کرده است؛ زیرا تصور می‌کنند با آزادشدن این حجم بیت کوین ممکن است فشار فروش سنگینی در بازار حاکم شود و قیمت این ارز دیجیتال به زیر ۱۰٬۰۰۰ دلار سقوط کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در سال ۲۰۱۱ صرافی Mt. Gox هک شد و ۸۵۰٬۰۰۰ بیت کوین که امروز ارزشی معادل ۱۷.۴۸ میلیارد دلار دارند، به سرقت رفت. اکنون قرار است به‌زودی ۱۳۷٬۰۰۰ واحد از بیت کوین‌های به‌سرقت‌رفته این صرافی به ارزش تقریبی ۲.۸۱ میلیارد دلار در بازار عرضه شود. صرافی Mt. Gox در سال ۲۰۱۴ نیز اعلام کرده بود که ۲۰۰٬۰۰۰ واحد از آن بیت کوین‌ها را پیدا کرده است؛ اما به‌دلیل دعوی قضایی این بیت کوین‌ها قفل شده بودند.

صرافی Mt. Gox در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) برنامه‌ای رسمی با هدف «احیا» و بازگرداندن وجوه ازدست‌رفته به سرمایه‌گذارانی که حدود ۷ سال پیش دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را از دست داده بودند، ارائه کرد. سپس، این صرافی و نوبوئاکی کوبایاشی (Nobuaki Kobayashi)، متولی «طرح احیا»، در ۷ ژوییه ۲۰۲۲ (۱۶ تیر) ایمیلی به طلبکاران ارسال کردند و به آنها گفتند می‌توانند در ازای طلبشان دلار، بیت کوین یا بیت کوین کش دریافت کنند. پس از مدت‌ها، اکنون بیش از هر زمان دیگری به آزادسازی وجوه طلبکاران نزدیک شده‌ایم و ممکن است این اتفاق در اوایل ماه اوت (مرداد) رخ دهد.

آیا عرضه چنین حجمی روی قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد؟

همان طور که مایلز دویچر (Miles Deutscher)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال و مجری پادکست کریپتو بانتر (Crypto Banter) اشاره کرده است، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران هستند عرضه ۱۳۷٬۰۰۰ بیت کوین فشار فروش شدیدی ایجاد کند و باعث سقوط قیمت این ارز دیجیتال شود.

دویچر در توییتر خود گفته است: متولی طرح احیا [نوبوئاکی کوبایاشی] مسئول پرداخت به بدهکاران است و روند احیا را زیر نظر دارد. طبق ترازنامه این صرافی، آنها در حال حاضر ۱۳۷٬۰۰۰ بیت کوین دارند که با قیمت‌های فعلی حدود ۳ میلیارد دلار ارزش دارد. طلبکاران می‌توانند وجوه خود را از طریق دلار، بیت کوین یا بیت کوین کش دریافت کنند و انتظار می‌رود این فرایند از اوایل ماه اوت (مرداد) شروع شود.

برخی از افراد حتی نظریه‌های دیگری مطرح می‌کنند. به‌گفته آنها، کاهش قیمت بیت کوین ممکن است با تاریخ به‌روزرسانی شبکه اتریوم هم‌زمان شده باشد که به جابه‌جایی رتبه این ارز دیجیتال با بیت کوین یا همان فلیپینینگ (Flippening) منجر شود؛ یعنی تصور می‌کنند، ممکن است ارزش بازار اتریوم از بیت کوین پیشی بگیرد. این موضوع زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که قیمت بیت کوین تا ۱۰٬۰۰۰ دلار کاهش یابد و اتریوم نیز از قیمت فعلی خود حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

با این حال، چنین ترس‌هایی ممکن است بی‌اساس باشد؛ زیرا احتمال دارد بسیاری از طلبکاران همین حالا نیز طلب خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال فروخته باشند. گروه‌هایی مانند فورترس اینوستمنت گروپ (Fortress Investment Group LLC) به طلبکاران پیشنهاد پرداخت بین ۶۰۰ تا ۱٬۳۰۰ دلار به‌صورت نقدی و زودتر از موعد را داده‌اند.

مایکل هوریگان (Michael Hourigan)، مدیرعامل فورترس، پیش‌تر در این باره گفته بود: به‌جای اینکه طلبکاران یک تا یک سال و نیم دیگر منتظر بمانند، به آنهایی که قصد داشته باشند همین حالا پول نقد یا بیت کوین دریافت کنند، پیشنهاد خرید می‌دهیم.

علاوه بر این، از آنجا که برخی طلبکاران قبلاً تسویه‌حساب اولیه را انجام نداده‌اند و جزو سرمایه‌گذاران اولیه ارزهای دیجیتال هستند، ممکن است به فروش بیت کوین خود علاقه‌ای نداشته باشند. بیت کوین اکنون حدود ۶۰ درصد از اوج قیمت خود فاصله دارد. درنتیجه احتمال بیشتری وجود دارد که طلبکاران با دریافت بیت کوین‌های خود، آنها را به‌جای فروش به کیف پول‌های سرد منتقل کنند و این موضوع کاملاً منطقی است.

این امکان نیز وجود دارد که برخی از بیت کوین‌های آزادشده به آلت کوین‌هایی مانند اتریوم که نزدیک به یکی از مهم‌ترین لحظات تاریخی خود هستند، تبدیل شوند. تا پیش از سال ۲۰۱۴، تقریباً هیچ جایگزینی برای بیت کوین وجود نداشت، در حالی که اکنون در سال ۲۰۲۲ ده‌ها هزار پروژه مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌توانند پذیرای پول سرمایه‌گذاران باشند.

اگر بیت کوین‌های صرافی Mt. Gox فروخته شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

برخی از بیت کوین‌های این صرافی قبلاً فروخته شده‌اند. در سال ۲۰۱۸، کوبایاشی ۲۴٬۶۵۸ بیت کوین را به ارزش تقریباً ۲۶۰ میلیون دلار با قیمت‌های آن زمان، طی جلسه‌ای با طلبکاران فروخت.

وی گفته بود: فروش این مقدار بیت کوین برای تأمین منافع طلبکاران بابت اصل سرمایه و به‌تعویق‌انداختن خسارات ناشی از دعاوی مرتبط با ادعاهای ورشکستگی معین و نامعین، اقدامی ضروری و مناسب بود.

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، فروش این بیت کوین‌ها در انتهای بازار صعودی سال ۲۰۱۷ رخ داده است. قیمت بیت کوین به‌دنبال کاهش دارایی‌های انباشت‌شده در حساب صرافی Mt. Gox کاهش یافت و بازار نزولی سال ۲۰۱۸ شکل گرفت که تا اواخر سال ۲۰۲۰ ادامه داشت.

میزان تغییرات ذخایر بیت کوین در صرافی Mt. Gox.

نمودار تغییرات ذخایر بیت کوین صرافی Mt. Gox.

اگر عرضه باقی‌مانده دارایی این صرافی تأثیر مشابهی بر قیمت بیت کوین داشته باشد، ممکن است بزرگترین ارز دیجیتال جهان به زیر ۱۰٬۰۰۰ دلار سقوط کند. با این حال، می‌توان گفت حتی در ماه‌های اخیر، فشار فروش یکسانی بر بین کوین از طرف شرکت‌هایی مانند بنیاد لونا، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) و حتی ماینرهای بیت کوین وجود داشته است.

فروش چند میلیارد دلار بیت کوین بنیاد لونا تأثیر ناچیزی بر قیمت داشت و بازار توانست این فشار فروش را جذب کند. هفته‌ها بعد از این رویداد، به‌دلیل تغییر دیدگاه‌ها در بازار و چشم‌انداز کلی مربوط به عوامل جهانی، بیت کوین دچار کاهش قیمت شد. بازار ممکن است هرگونه فشار فروش مربوط به طلبکاران صرافی Mt. Gox را سریعاً جذب کند؛ اما احساسات سرمایه‌گذاران قدیمی بیت کوین نسبت به فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتالشان، ممکن است روی کل بازار اثر بگذارد و یک روند نزولی شدید ایجاد کند.

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 30399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha