حقایق جالب از تصاویر جیمز وب/مدیر ناسا: اکنون می‌توانیم به ۱۳ میلیارد سال پیش نگاه کنیم! + لینک تلسکوپ

تلسکوپ فضایی قدرتمند ناسا قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین تصویر از پیدایش کهکشان‌ها را به زمین ارسال کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تلسکوپ قدرتمند جیمز وب برای نخستین بار به انسان‌ها امکان داد میلیاردها سال دیگر در زمان به عقب بروند و قدیمی‌ترین، شفاف‌ترین و عمیق‌ترین تصویری که تا کنون از کیهان و تشکیل کهکشان‌ها به ثبت رسیده است را مشاهده کند.

ناسا با انتشار  تصویری که جیمز وب به زمین ارسال کرده است در توییتر نوشت: «این عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویری است که تا کنون از جهان هستی ثبت شده است. نخستین تصویر جیمز وب.» ناسا با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری آمریکا هم این عکس را دیده است، نوشت: «این تصویر تمام رنگی کهکشان‌هایی را به ما نشان می‌دهد که قبلا قادر به دیدن آنها نبودیم.»

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، عصر روز دوشنبه برای نخستین بار از صفحه نمایشی که در کاخ سفید نصب شده بود، تصویری رنگی دریایی از کهکشان‌ها را تماشا کرد.

بیل نلسون، مدیر ناسا در توضیح این تصویر به رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «آن نوری که روی یکی از کهکشان‌ها می‌بینید ۱۳ میلیارد سال سفر کرده است.»

تصویری که جیمزوب منتشر کرده است، اولین تصویر رنگی پس از مهابانگ (بیگ‌بنگ) به‌شمار می‌رود. بیل نلسون در جلسه مشترک با جو بایدن گفت که کهکشان‌ها و ستاره‌ها بی‌شمارند و اکنون ما می‌توانیم به ۱۳ میلیارد سال پیش نگاه کنیم. نلسون افزود: «از آنجایی که می‌دانیم جهان هستی ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال قدمت دارد، ما تقریبا به آغاز کیهان نگاه می‌کنیم.»

Image of the most recently started Deployment State of Webb - described in following text

بایدن در واکنش به مشاهده این تصویر تلاش کرد دستاورد جیمز وب را به سیاست گره بزند و گفت: «این تصویر به جهان یادآوری می‌کند که آمریکا می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.»

ناسا امیدوار است که با دریافت تصاویر از جیمزوب، تاریخچه و گذشته کیهان را آشکار کند، کهکشان‌های مجاور را رصد کند تا دریابد که ستارگان چگونه شکل می‌گیرند، موجب و محرک حرکت انبساطی جهان چیست، و آیا سیاراتی وجود دارند که بتوانند میزبان حیات باشند یا نه. 

مقایسه قدرت تلسکوپ جیمز وب با تلسکوپ هابل

مقایسه یک تصویر مشابه که توسط “تلسکوپ جیمز وب” و “تلسکوپ هابل” ثبت شده است، تفاوت میزان توانایی این دو تلسکوپ را به نمایش می‌گذارد.

 نخستین تصویر تمام‌رنگی که با تلسکوپ فضایی “جیمز وب”(JWST) منتشر شد و مقایسه ناحیه ثبت‌ شده در آن با همان ناحیه‌ای که توسط هابل ثبت شده است، نشان می‌دهد که دوربین جیمز وب تا چه اندازه می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند.

نخستین عکس جیمز وب طی یک نشست مطبوعاتی توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا رونمایی شد. این عکس مربوط به یک خوشه کهکشانی به نام “SMACS ۰۷۲۳” است که در فاصله ۴.۶ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد. به لطف لنز گرانشی، جیمز وب می‌تواند فواصل بسیار دورتری را بررسی کند. عمر برخی از این کهکشان‌ها به ۱۳ میلیارد سال می‌رسد و این تصویر وضعیت آنها را در ۴.۶ میلیارد سال نوری قبل نشان می‌دهد و ممکن است برخی از آنها الان وجود نداشته باشند و فقط نور آنها در فضا توسط جیمز وب شکار شده است.

ناسا اعلام کرد: “دوربین مادون قرمز نزدیک”(NIRCam) جیمز وب، این کهکشان‌های دوردست را در کانون توجه قرار داده است. این کهکشان‌ها، ساختارهای کوچک و کم نوری دارند که پیشتر هرگز دیده نشده‌اند؛ از جمله خوشه‌های ستاره‌ای و ویژگی‌های پراکنده. پژوهشگران، یادگیری بیشتر در مورد جرم، سن، تاریخ و ترکیبات کهکشان‌ها را به زودی آغاز خواهند کرد زیرا جیمز وب به دنبال یافتن نخستین کهکشان‌های جهان است.

این نخستین بار نیست که ستاره‌شناسان از این ناحیه از آسمان تصویربرداری می‌کنند. “تلسکوپ فضایی هابل”(Hubble Space Telescope) نیز پیشتر از SMACS ۰۷۲۳ تصویربرداری کرده است.

قرار دادن دو تصویر ثبت‌شده توسط جیمز وب و هابل، جنبه‌هایی را آشکار می‌کند که قابلیت تصویربرداری جیمز وب را نشان می‌دهند.

مقایسه قدرت تلسکوپ جیمز وب با تلسکوپ هابل

جزئیات و وضوح تصویر جیمز وب، بسیار برتر از تصویر ثبت‌شده توسط هابل است و نتیجه، عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از یک جهان دور را ارائه می‌دهد که تا به امروز ثبت شده است.

ناسا در ادامه گفت: هزاران کهکشان از جمله کم‌نورترین اجرام مشاهده‌ شده در مادون قرمز، برای نخستین بار در دید جیمز وب ظاهر شده‌اند. این تکه از جهان پهناور، بخشی از آسمان را می‌پوشاند که تقریبا به اندازه یک دانه شن است که در دست شخصی روی زمین قرار دارد.

این میدان عمیق که توسط دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب ثبت شده، ترکیبی است که از تصاویری در طول موج‌های مختلف طی ۱۲.۵ ساعت ساخته شده است تا به عمقی در طول موج‌های فروسرخ برسد که فراتر از عمیق‌ترین میدان‌های تلسکوپ فضایی هابل است که ترکیب آنها هفته‌ها طول کشیده است.

لینک تلسکوپ 

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 30396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فراز IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      3 4
      شاید سوال من خیلی مبتدیانه بنظر بیاد که ناشی از اطلاعات غیر حرفه ای من است اما میخوام بدونم مگر کهکشان ما ، منظومه ی شمسی و نهایتا سیاره ما نیز ناشی از بیگ بنگ نیست ؟ پس چطور میتونیم تصاویر و نور اجرام آسمانی ۱۳ میلیارد سال پیش و ببینیم؟ مگر منظومه ما نیز این فاصله را طی نکرده است؟
      • بیتا IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
        1 0
        این سوال من هم هست ولی ظاهرا اون طور که من ازایننوشته فهمیدم بیگبنگ ۱۳ میلیارد و هشتصد میلیون سال پیش رخ داده. بعد کیهان شروع به ساخته شدن کرده و جدود چهار میلیلارد سال قبل زمین تازه ساخته شده. با این تلسکوپ خیلی به بیگ بنگ نزدیک شدند اما هنوز از بیگ بنگ عکس نگرفتند.
    • مسلم IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 3
      مرسی ناسا. مرسی آمریا
    • کامیار FR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      2 10
      آیا امکان این هست که جیمز وب اتفاقاتی که بعد از پیدایش زمین و در روی آن مثلاً حیوانات ماقبل تاریخ و یا اتفاقات تاریخی را هم رصد کند ؟
      • هادی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
        4 12
        سوال بسیار جالبی بود و قطعا این اتفاق خواهد افتاد
    • DE ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      6 3
      خداچقدربزرگه
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 4
      اعدا از کجا آوردند مثلا بگن 23 ملیارد یا 8 ملیارد من و شما از کجا بفهمیم درسته کی حساب کرده شاید حسابشون هم الکی باشه. اصلا شاید همش بلوف سیاسیه عقلا جور در نمیاد. عکس گرفته شده درسته ولی به اعداد و ارقام و حدس و گمان‌ها علمی نیست
    • Arash IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 1
      الان که ما داریم به ۱۳ میلیارد سال پیش نگاه میکنیم..اکه این تلسکوپ یه مقدار بره تو عمق فضا جلوتر..و برعکس به زمین‌نگاه کنه..میتونه گذشته زمین و دایناسورهارو ببینه